Programmet tar ikke opp nye studenter

Studieplan for Kroppsøving og idrett 1 (30 studiepoeng) (2011–2012)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Halden

Informasjon om studiet

Studiet gir undervisningskompetanse i kroppsøving i grunnskolen. Etter å ha fullført Kroppsøving og idrett 1 (30 studiepoeng), kan en fortsette på Kroppsøving og idrett 2 (30 studiepoeng).

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

Studentene har/kan etter fullført studium

  • solide og grunnleggende, faglige og didaktiske kunnskaper i kroppsøving og idrettsfag
  • kunnskap om arbeid med videreutvikling av grunnleggende ferdigheter (utrykke seg muntlig, lese, utrykke seg skriftlig, regne, bruke digitale verktøy) i og på tvers av fag
  • tilrettelegge for progresjon i disse ferdighetene i opplæringen tilpasset elever på 5.-10. trinn, sett i forhold til tidsaktuelle bevegelsesformer i flerkulturelle barne- og ungdomsmiljøer
  • kunnskap om det helhetlige opplæringsløpet, med vekt på overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn og ungdomstrinn til videregående opplæring.

Kunnskap
Studenten har:

  • kunnskap om idrett og kroppsøvingsfagets egenart, historie, utvikling og plass i samfunnet
  • innsikt i sammenhengen mellom helse, kosthold, idrett og fysisk aktivitet
  • kunnskap om hvordan tilrettelegge og lede kroppsøvingsundervisning og idrettsaktiviteter som bidrar til bevegelsesglede, mestring og utvikling for alle elever
  • kunnskap om mentale prosessers betydning for den enkeltes prestasjon og utvikling.

Ferdigheter
Studenten:

  • kan vurdere og nyttiggjøre seg kunnskap innenfor emnene sosiologi, psykologi, pedagogikk, helselære og tilpasset opplæring i skole og treningsarbeid
  • har grunnleggende ferdigheter i idrettsaktiviteter som er aktuelle i grunnskolens kroppsøvingsundervisning i 5.-10. trinn
  • kan tilrettelegge for, lede og evaluere kroppsøvingsundervisning
  • kan tilpasse opplæringen til elevenes forutsetninger med bruk av varierte læringsmiljøer og varierte arbeidsmetoder.

Generell kompetanse
Studentene

  • har tilegnet seg kunnskap, ferdighet og kompetanse knyttet til bevegelse og idrett på ulike arenaer
  • forstår, utøver og utvikler egen profesjonalitet som kroppsøvingslærer og bidra til refleksjon og videreutvikling av god praksis
  • har utviklet et positivt forhold til ulike former for fysisk aktivitet gjennom fysisk aktivitet i kjønnsblandede grupper
  • har respekt for hverandres idrettslige-/ferdighetsmessige, sosiale og faglige prestasjoner og begrensninger
  • kommuniserer med elever, foreldre og kollegaer om problemstillinger knyttet til kroppsøving

Opptak

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av to obligatoriske emner, hver på 15 studiepoeng: Idrett 101: Praktisk-metodisk arbeid og Idrett 102: Idrett, kultur og samfunn (IKS). Begge emnene går over 1. og 2. semester (høst og vår). Se studiemodell under.

Organisering og læringsformer

Undervisningen skal være forskningsbasert og profesjonsorientert. Den skal være både teori- og praksisorientert. Studentene får erfaring med varierte organiserings- og arbeidsformer. Undervisningen blir gitt som forelesninger, arbeid i grupper, som praktisk virksomhet ledet av lærer, og ved problembasert læring. Noen deler av emnet praktisk-metodisk arbeid (Idrett 101) gjennomføres konsentrert, for eksempel friluftsliv og ski/skøyter. Skikurset er todelt og består av et langrennskurs og et alpint kurs.
Elever fra grunnskolen vil fortrinnsvis bli brukt som målgruppe for studenters øvingsaktiviteter i deler av studiet.

Det er knyttet arbeidskrav til hvert av emnene, se emnebeskrivelsene. Arbeidskravene må være godkjent senest tre uker før eksamen for at studentene kan framstille seg til eksamen.

IKT er en integrert del av studiet, som benytter Fronter som læringsplattform.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Undervisningen skal være forskningsbasert og profesjonsorientert.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet, er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at studentene deltar i evaluering av studiene.

HiØs studiekvalitetsutvalg gjennomfører årlig en evaluering av studiekvaliteten ved et utvalg av høgskolens studieprogrammer (kalt EVA 2). I tillegg deltar grunnskolelærerstudentene i programevalueringer hvert studieår, i regi av Avdeling for lærerutdanning.

Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3).

Tilbakemelding underveis

Studentene får tilbakemelding fra faglærere gjennom studieåret, både gjennom formell og uformell veiledning. I det praktisk-metodiske arbeidet vil tilbakemelding på faglige prestasjoner stå sentralt.

Vurdering

Vurderingsformene i studiet omfatter individuelle skriftlige og muntlige eksamener, samt en eksamen der studentenes praktiske og didaktiske ferdigheter prøves i et undervisningsopplegg for medstudenter.

I begge emnene benyttes bokstavkarakterer i en gradert karakterskala fra A - F, hvor A er beste og E er dårligste beståtte karakter. F betyr ikke bestått.

Det benyttes interne og eksterne sensorer i studiet. Se emnebeskrivelser for mer informasjon om vurdering.

Litteratur

Med forbehold om endringer før studiestart.

Emne 101 Praktisk-metodisk arbeid
Kunnskapsdepartementet; Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2006, Fagplan i kroppsøving

Gjerset, A. Idrettens treningslære. Oslo.: Universitetsforl, 1992

Enoksen m.fl: Aktivitetslære (Gyldendal forlag)

NTF: Mer gøy i gymsalen, (siste utgave)

Sveen, Ole; Eget kompendium i turn

Kjersti B. Jacobsen & Solveig Dahle; Dans: Eget kompendium

Norges Orienteringsforbund: Trygg i naturen med orientering. Opplæring i kart og kompass, 2006

Madsen & Irgens; Slik lærer du å svømme, Bodoni Forlag, 2005

Utdanningsdirektoratet; Svømme- og livredningsopplæring. Støttemateriell for lærere og instruktører i grunnskolen (2008)

Sveen, O.; Livredning: Kompendium,

Egne kompendier i flere praktiske idretter.

Emne 102 Idrett, kultur og samfunn (IKS)
Loland, Sigmund; Idrett og samfunn (siste utgave)

Brattenborg, S. & Engebretsen, B.: Innføring i kroppsøvingsdidaktikk. Høyskoleforlaget (2. utgave, 2007)

Kunnskapsdepartementet; Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2006, Fagplan i kroppsøving

Pensgård, A.M. and E. Hollingen. Idrettens mentale treningslære. Oslo.: Universitetsforl., (siste utgave)

Skaug, A.;Idrettspykologi; Eget kompendium

Eriksen, T.B.: Født til bevegelse. Omfysisk aktivitet og helse. Fagbokforlaget. (2006)

Christiansen, K. og Husebye, B.; Helselære; Eget kompendium

Stene, M. Vitenskapelig forfatterskap: hvordan lykkes med skriftlige studentoppgaver. [Oslo].: Kolle forl.

Jobb og videre studier

Studiet har en bred kulturell forankring, med vektlegging av leik, idrett, dans, friluftsliv og helsearbeid. Det gir også et godt grunnlag for virksomhet i idrettslag, arbeid som treningsveileder i helsestudio eller i annen privat eller offentlig virksomhet.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

fungerende dekan Kjersti Berggraf Jacobsen, 28. juni 2011

Studieplanen gjelder for

2011-2012

Studieprogramansvarlig

Avdeling for lærerutdanning

Studiemodell

Høst 2011

Velg studieretning for å se emner

Vår 2012

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 03:16:29