Programmet tar ikke opp nye studenter

Oppbygging og gjennomføring (2011–2012)

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av to obligatoriske emner, hver på 15 studiepoeng: Idrett 101: Praktisk-metodisk arbeid og Idrett 102: Idrett, kultur og samfunn (IKS). Begge emnene går over 1. og 2. semester (høst og vår). Se studiemodell under.

Organisering og læringsformer

Undervisningen skal være forskningsbasert og profesjonsorientert. Den skal være både teori- og praksisorientert. Studentene får erfaring med varierte organiserings- og arbeidsformer. Undervisningen blir gitt som forelesninger, arbeid i grupper, som praktisk virksomhet ledet av lærer, og ved problembasert læring. Noen deler av emnet praktisk-metodisk arbeid (Idrett 101) gjennomføres konsentrert, for eksempel friluftsliv og ski/skøyter. Skikurset er todelt og består av et langrennskurs og et alpint kurs.
Elever fra grunnskolen vil fortrinnsvis bli brukt som målgruppe for studenters øvingsaktiviteter i deler av studiet.

Det er knyttet arbeidskrav til hvert av emnene, se emnebeskrivelsene. Arbeidskravene må være godkjent senest tre uker før eksamen for at studentene kan framstille seg til eksamen.

IKT er en integrert del av studiet, som benytter Fronter som læringsplattform.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Undervisningen skal være forskningsbasert og profesjonsorientert.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet, er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at studentene deltar i evaluering av studiene.

HiØs studiekvalitetsutvalg gjennomfører årlig en evaluering av studiekvaliteten ved et utvalg av høgskolens studieprogrammer (kalt EVA 2). I tillegg deltar grunnskolelærerstudentene i programevalueringer hvert studieår, i regi av Avdeling for lærerutdanning.

Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3).

Tilbakemelding underveis

Studentene får tilbakemelding fra faglærere gjennom studieåret, både gjennom formell og uformell veiledning. I det praktisk-metodiske arbeidet vil tilbakemelding på faglige prestasjoner stå sentralt.

Vurdering

Vurderingsformene i studiet omfatter individuelle skriftlige og muntlige eksamener, samt en eksamen der studentenes praktiske og didaktiske ferdigheter prøves i et undervisningsopplegg for medstudenter.

I begge emnene benyttes bokstavkarakterer i en gradert karakterskala fra A - F, hvor A er beste og E er dårligste beståtte karakter. F betyr ikke bestått.

Det benyttes interne og eksterne sensorer i studiet. Se emnebeskrivelser for mer informasjon om vurdering.

Litteratur

Med forbehold om endringer før studiestart.

Emne 101 Praktisk-metodisk arbeid
Kunnskapsdepartementet; Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2006, Fagplan i kroppsøving

Gjerset, A. Idrettens treningslære. Oslo.: Universitetsforl, 1992

Enoksen m.fl: Aktivitetslære (Gyldendal forlag)

NTF: Mer gøy i gymsalen, (siste utgave)

Sveen, Ole; Eget kompendium i turn

Kjersti B. Jacobsen & Solveig Dahle; Dans: Eget kompendium

Norges Orienteringsforbund: Trygg i naturen med orientering. Opplæring i kart og kompass, 2006

Madsen & Irgens; Slik lærer du å svømme, Bodoni Forlag, 2005

Utdanningsdirektoratet; Svømme- og livredningsopplæring. Støttemateriell for lærere og instruktører i grunnskolen (2008)

Sveen, O.; Livredning: Kompendium,

Egne kompendier i flere praktiske idretter.

Emne 102 Idrett, kultur og samfunn (IKS)
Loland, Sigmund; Idrett og samfunn (siste utgave)

Brattenborg, S. & Engebretsen, B.: Innføring i kroppsøvingsdidaktikk. Høyskoleforlaget (2. utgave, 2007)

Kunnskapsdepartementet; Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2006, Fagplan i kroppsøving

Pensgård, A.M. and E. Hollingen. Idrettens mentale treningslære. Oslo.: Universitetsforl., (siste utgave)

Skaug, A.;Idrettspykologi; Eget kompendium

Eriksen, T.B.: Født til bevegelse. Omfysisk aktivitet og helse. Fagbokforlaget. (2006)

Christiansen, K. og Husebye, B.; Helselære; Eget kompendium

Stene, M. Vitenskapelig forfatterskap: hvordan lykkes med skriftlige studentoppgaver. [Oslo].: Kolle forl.

Studiemodell

Høst 2011

Velg studieretning for å se emner

Vår 2012

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:15:27