Programmet tar ikke opp nye studenter

Hva lærer du? (2011–2012)

Studiets læringsutbytte

Studentene har/kan etter fullført studium

  • solide og grunnleggende, faglige og didaktiske kunnskaper i kroppsøving og idrettsfag
  • kunnskap om arbeid med videreutvikling av grunnleggende ferdigheter (utrykke seg muntlig, lese, utrykke seg skriftlig, regne, bruke digitale verktøy) i og på tvers av fag
  • tilrettelegge for progresjon i disse ferdighetene i opplæringen tilpasset elever på 5.-10. trinn, sett i forhold til tidsaktuelle bevegelsesformer i flerkulturelle barne- og ungdomsmiljøer
  • kunnskap om det helhetlige opplæringsløpet, med vekt på overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn og ungdomstrinn til videregående opplæring.

Kunnskap
Studenten har:

  • kunnskap om idrett og kroppsøvingsfagets egenart, historie, utvikling og plass i samfunnet
  • innsikt i sammenhengen mellom helse, kosthold, idrett og fysisk aktivitet
  • kunnskap om hvordan tilrettelegge og lede kroppsøvingsundervisning og idrettsaktiviteter som bidrar til bevegelsesglede, mestring og utvikling for alle elever
  • kunnskap om mentale prosessers betydning for den enkeltes prestasjon og utvikling.

Ferdigheter
Studenten:

  • kan vurdere og nyttiggjøre seg kunnskap innenfor emnene sosiologi, psykologi, pedagogikk, helselære og tilpasset opplæring i skole og treningsarbeid
  • har grunnleggende ferdigheter i idrettsaktiviteter som er aktuelle i grunnskolens kroppsøvingsundervisning i 5.-10. trinn
  • kan tilrettelegge for, lede og evaluere kroppsøvingsundervisning
  • kan tilpasse opplæringen til elevenes forutsetninger med bruk av varierte læringsmiljøer og varierte arbeidsmetoder.

Generell kompetanse
Studentene

  • har tilegnet seg kunnskap, ferdighet og kompetanse knyttet til bevegelse og idrett på ulike arenaer
  • forstår, utøver og utvikler egen profesjonalitet som kroppsøvingslærer og bidra til refleksjon og videreutvikling av god praksis
  • har utviklet et positivt forhold til ulike former for fysisk aktivitet gjennom fysisk aktivitet i kjønnsblandede grupper
  • har respekt for hverandres idrettslige-/ferdighetsmessige, sosiale og faglige prestasjoner og begrensninger
  • kommuniserer med elever, foreldre og kollegaer om problemstillinger knyttet til kroppsøving
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 03:16:29