Studieplan for Engelsk, årsstudium (2009–2010)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
60
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Engelsk
Studiested:
Halden

Informasjon om studiet

Engelsk årsstudium ved Høgskolen i Østfold har to studieretninger:

- Generell engelsk 
- Engelsk i allmennlærerutdanningen

Det er felles opptak til årsstudiet i engelsk, men studentene skal ved studiestart velge én av de to retningene.

Med årsstudium i engelsk kan man ved HiØ også ta en påbyggingsenhet på 30 studiepoeng (Engelsk påbyggingsstudium), og dermed oppnå til sammen 90 studiepoeng i engelsk. Bestått bachelorstudium med fordypning i engelsk kreves som grunnlag for opptak til mastergradsstudier ved mange studiesteder.

Opptak

Opptakskravet er generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Generell engelsk
Studiet består av fire obligatoriske emner:

- Språk og kommunikasjon (15 studiepoeng)
- Kulturstudier 1 (15 studiepoeng)
- Grammatikk og fonetikk (15 studiepoeng)
- Kulturstudier 2 (15 studiepoeng) 

Engelsk i allmennlærerutdanningen
Studiet består av fire obligatoriske emner:

- Språk og kommunikasjon med didaktikk (15 studiepoeng)
- Kulturstudier 1 med didaktikk (15 studiepoeng)
- Grammatikk og fonetikk med didaktikk (15 studiepoeng)
- Kulturstudier 2 med didaktikk (15 studiepoeng)

De to første emnene utgjør enheten Engelsk i allmennlærerutdanningen 1 (30 studiepoeng) og de to andre emnene utgjør enheten Engelsk i allmennlærerutdanningen 2 (30 studiepoeng). Emnene i Engelsk i allmennlærerutdanningen 1 må tas før emnene i Engelsk i allmennlærerutdanningen 2.

Praksisopplæring
Studenter som har fått opptak til studieprogrammet Allmennlærerutdanning ved HiØ skal gjennomføre fire-ukers veiledet praksis i grunnskolen i løpet av et årsstudium i ett av sine fordypningsår i skolefag. Praksisopplæringen er en integrert del av studiet og gjennomføres i nært samarbeid mellom student, praksisveileder og faglærer. Studenter som ikke skal ha praksis, vil få alternative arbeidskrav av tilsvarende omfang. 

Organisering og læringsformer

All undervisning foregår på engelsk.

En uke av undervisningen i høstsemesteret legges til Det norske studiesenter i Storbritannia, University of York. Et slikt opphold i et engelsktalende land er uvurderlig når det gjelder å praktisere språket i en autentisk sammenheng. Lånekassen gir tilleggslån til opphold ved Det norske studiesenter i Storbritannia. Studenter som ikke har anledning til å dra til York, må gjennomføre et tilsvarende program med undervisning i Halden og arbeidskrav.  

Studentene stimuleres til aktivt å søke etter fagstoff og informasjon både i bibliotek og på internett. Høgskolens bibliotek bidrar til studentenes informasjonskompetanse, det vil si evnen til å søke etter, finne, evaluere og bruke relevant faglig informasjon. I tillegg til hjelp fra en bibliotekar som er ansvarlig for fagområdet engelsk, får studentene biblioteksundervisning.  

Gjennom måten studiet er organisert på, og gjennom dets arbeids- og evalueringsformer, legges det stor vekt på kvalitetssikring. Dessuten er det lagt opp til arbeidsformer som skal ivareta god kontakt mellom student og lærer, og mellom student og student.

Generell engelsk
Undervisningen foregår dels i forelesninger og seminarer, dels i mindre grupper. Seminar- og gruppeundervisning krever at studentene deltar aktivt.

Studiet legger opp til en klar progresjon innenfor faget. Studentene skal bli gradvis mer selvstendige og bevisste med hensyn til egne læringsmål og fagets innhold. Det forutsettes at studentene på egen hånd og i samarbeidsgrupper tilegner seg en stor del av lærestoffet. Bruk av IKT i engelskfaget er en integrert del av studiet.

Bortsett fra bibliotekundervisning, er ikke undervisningen obligatorisk, men det er en stor fordel å følge den regelmessig og delta aktivt. Studentene må oppfylle kravene til obligatoriske innleveringer, presentasjoner og tester for å ha rett til å ta eksamen.  

Engelsk i allmennlærerutdanningen
Undervisningen foregår dels i forelesninger og seminarer, dels i mindre grupper. I tillegg kommer individuell veiledning. Seminar- og gruppeundervisning krever at studentene deltar aktivt.

Studiet legger opp til en klar progresjon innenfor faget. Studentene skal bli gradvis mer selvstendige og bevisste med hensyn til egne læringsmål, engelskfaget og lærerrollen. Det forutsettes at studentene tilegner seg en stor del av lærestoffet på egen hånd og i samarbeidsgrupper. Pedagogisk bruk av IKT i engelskfaget er en integrert del av studiet.

I tillegg til noen timer med bibliotekundervisning, er all undervisning i fagdidaktikk obligatorisk. Studenter som ikke har anledning til å oppfylle kravet om obligatorisk tilstedeværelse, må sende begrunnet søknad om fritak. Studentene må ellers oppfylle kravene til obligatoriske innleveringer, presentasjoner og tester for å ha rett til å ta eksamen.

Praksis

Praksisnære komponenter er integrert i hele studiet. Allmennlærerstudenter som skal ha fire uker praksis (to uker for studenter som bare tar Engelsk 1, 30 stp.) gjennomfører dette normalt i form av fagrettet praksis i grunnskolen. Det er lagt opp til at studentene skal ha til sammen ti dager praksis i løpet av høstsemesteret og ti dager i løpet av vårsemesteret. (ti dager for de som bare tar Engelsk 1, 30 stp.). Studenter som ikke skal ha praksis får alternative arbeidskrav som er omtalt i hver enkelt emnebeskrivelse.

Internasjonalisering

Engelskstudiet er i seg selv internasjonalt orientert ved sitt fokus på andre kulturer og interkulturell kompetanse. Engelskseksjonen ved Høgskolen i Østfold er også en del av et internasjonalt miljø med medarbeidere fra flere nasjoner og mange internasjonale studenter.
I tillegg er et opphold ved Det norske studiesenter i Storbritannia en integrert del av fagets internasjonaliseringsprofil.

Høgskolen i Østfold har utvekslingsavtaler med lærerutdanningsavdelingene ved Universitetet i Zaragoza, Spania, og Universitetet i Vest-Böhmen, Pilsen, Tsjekkia, der det vil være mulig å ta studieopphold i utlandet. Høgskolen i Østfold har dessuten mange samarbeidspartnere som gjør det mulig å fortsette engelskstudiene i utlandet etter årsstudiet:  

1. University of Newcastle upon Tyne, England
2. London Metropolitan University, England
3. Augsburg College, USA
4. University of California, Berkeley (forutsetter også at du har statsvitenskap årsstudium eller tilsvarende)

5. Saint Mary's University, Halifax, Canada
6. University of New Brunswick, Canada
7. University of York i samarbeid med Det norske studiesenter i Storbritannia,York, England

8. Queensland University of Technology, Australia

Tilbakemelding underveis

Det er knyttet arbeidskrav til studiet. Arbeidskravene må være utført innen angitte frister og være godkjent av faglærer før studentene kan gå opp til eksamen. Studentene får tilbakemelding på faglig fremgang og blir fulgt opp gjennom studiet. Tilbakemeldinger gis blant annet i forbindelse med arbeidskrav (obligatoriske oppgaver) og veiledning. Studentene skal samtidig bli motivert til selv å være initiativrike for å få god kvalitet på sine studier.

Vurdering

Alle emnene har arbeidskrav som forutsetning for sluttvurdering; se de enkelte emnebeskrivelsene. Bestått praksisperiode er en forutsetning for å få vitnemål i allmennlærerutdanningen.

Eksamener er lagt til ordinære eksamensperioder i høst- og vårsemester dersom ikke annet blir oppgitt. Vurderingsformene i studiet er både skriftlig og muntlig eksamen og mappeinnlevering. Se de enkelte emnebeskrivelsene for mer informasjon.

Det benyttes en karakterskala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.  
I emner der vurderingen består av flere elementer og det settes en samlet helhetlig karakter, må kandidaten ved ikke bestått eksamen ta alle deler på nytt. Det vises også til HiØs forskrifter og reglementer for eksamen.

For engelsk i allmennlærerutdanningen gjelder også skikkethetsvurdering.
Studentenes arbeid og innsats i faget blir vurdert i henhold til skikkethet: "Løpende skikkethetsvurdering av alle studenter skal foregå gjennom hele studiet og skal inngå i en helhetsvurdering av studentens faglige og personlige forutsetninger for å kunne fungere som lærer eller som helse- eller sosialpersonell." (jf. Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning, KD 2006). Skikkethetsvurderingen gjelder bare for studenter som tar studiet som en del av sin grunnutdanning.

Litteratur

Det henvises til emnebeskrivelsene.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

konstituert dekan Theo Schewe, 10.06.2009.

Studieplanen gjelder for

Studieplanen gjelder for perioden 2009-2010.

Studieprogramansvarlig

Fakultet for lærerutdanninger og språk

Studiemodell

Høst 2009

Veivalg engelsk årsstudium

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 03:16:04