Studieplan for Engelsk, årsstudium (2008–2009)
Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 60
- Studiets varighet:
- 1 år
- Undervisningsspråk:
- Engelsk
- Studiested:
- Halden
Informasjon om studiet
Engelsk årsstudium ved Høgskolen i Østfold har to retninger: Generell engelsk og Engelsk i allmennlærerutdanningen. Det er felles opptak til årsstudiet i engelsk, men studentene skal ved studiestart velge én av de to retningene.
Med årsstudium i engelsk kan man ved HiØ også ta en påbyggingsenhet på 30 studiepoeng (Engelsk påbygging / Engelsk 3), og dermed oppnå til sammen 90 studiepoeng i engelsk. Bestått bachelorstudium med fordypning i engelsk kan danne grunnlag for opptak til et mastergradsstudium.
Opptak
Opptakskravet er generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Oppbygging og gjennomføring
Studiets oppbygging og innhold
Generell engelsk:
Studiet består av fire obligatoriske emner:
- Kulturstudier 1 (15 studiepoeng)
- Grammatikk og fonetikk (15 studiepoeng)
- Kulturstudier 2 (15 studiepoeng)
Studiet består av fire obligatoriske emner. De to første emnene utgjør enheten Engelsk 1 (30 studiepoeng) og de to andre emnene utgjør enheten Engelsk 2 (30 studiepoeng). Emnene i Engelsk 1 må tas før emnene i Engelsk 2.
- Språk og kommunikasjon med didaktikk (15 studiepoeng)- Kulturstudier 1 med didaktikk (15 studiepoeng)
- Grammatikk og fonetikk med didaktikk (15 studiepoeng)
- Kulturstudier 2 med didaktikk (15 studiepoeng)
Praksisopplæring
Studenter som har fått opptak til studieprogrammet Allmennlærerutdanning ved HiØ skal gjennomføre fire-ukers veiledet praksis i grunnskolen i løpet av et årsstudium i ett av sine fordypningsår i skolefag. Praksisopplæringen er en integrert del av studiet og gjennomføres i nært samarbeid mellom student, praksisveileder og faglærer. Studenter som ikke skal ha praksis, vil få alternative arbeidskrav av tilsvarende omfang.
Organisering og læringsformer
Generell engelsk:
All undervisning foregår på engelsk, med unntak av forelesninger i Innføring i allmenn lingvistikk og Innføring i litteraturvitenskap (se emnebeskrivelser, første semester). Undervisningen foregår dels i forelesninger og seminarer, dels i mindre grupper. Seminar- og gruppeundervisning krever at studentene deltar aktivt.
Studiet legger opp til en klar progresjon innenfor faget. Studentene skal bli gradvis mer selvstendige og bevisste med hensyn til egne læringsmål og fagets innhold. Det forutsettes at studentene på egen hånd og i samarbeidsgrupper tilegner seg en stor del av lærestoffet.
Engelsk i allmennlærerutdanningen:
All undervisning foregår på engelsk, med unntak av forelesninger i Innføring i allmenn lingvistikk og Innføring i litteraturvitenskap (se emnebeskrivelser, første semester). Undervisningen foregår dels i forelesninger og seminarer, dels i mindre grupper. I tillegg kommer individuell veiledning. Seminar- og gruppeundervisning krever at studentene deltar aktivt.
To uker av undervisningen i vårsemesteret legges til Det norske studiesenter i Storbritannia, University of York. Et slikt opphold i et engelsktalende land er uvurderlig når det gjelder å praktisere språket i en autentisk sammenheng. Lånekassen gir tilleggslån til opphold på Det norske studiesentret i Storbritannia. De to ukene i York regnes som forflyttet undervisning. Studenter som ikke kan delta på dette oppholdet, begrunner dette skriftlig og gjennomfører et tilsvarende arbeidsprogram med tilhørende arbeidskrav.
Praksis
Praksisnære komponenter er integrert i hele studiet. Allmennlærerstudenter som skal ha fire uker praksis (to uker for studenter som bare tar Engelsk 1, 30 stp.) gjennomfører dette normalt i form av fagrettet praksis i grunnskolen. Det er lagt opp til at studentene skal ha til sammen fem dager praksis i løpet av høstsemesteret (ti dager for de som bare tar Engelsk 1, 30 stp.). I vårsemesteret vil studentene ha tre uker praksis. Studenter som ikke skal ha praksis får alternative arbeidskrav som er omtalt i hver enkelt emnebeskrivelse.
Internasjonalisering
Engelskstudiet er i seg selv internasjonalt orientert ved sitt fokus på andre kulturer og interkulturell kompetanse. Engelskseksjonen ved Høgskolen i Østfold er også en del av et internasjonalt miljø med medarbeidere fra flere nasjoner og mange internasjonale studenter.
I tillegg er oppholdet ved Det norske studiesenter i Storbritannia en integrert del av fagets internasjonaliseringsprofil.
Høgskolen i Østfold har utvekslingsavtaler med lærerutdanningsavdelingene ved Universitetet i Zaragoza, Spania, og Universitetet i Vest-Böhmen, Pilsen, Tsjekkia, der det vil være mulig å ta studieopphold i utlandet. Høgskolen i Østfold har dessuten mange samarbeidspartnere som gjør det mulig å fortsette engelskstudiene i utlandet etter årsstudiet:
2.
3.
4. Saint Mary's University,
5.
6.
7. Queensland University of Technology, Australia
Tilbakemelding underveis
Det er knyttet arbeidskrav til studiet. Arbeidskravene må være utført innen angitte frister og være godkjent av faglærer før studentene kan gå opp til eksamen. Studentene får tilbakemelding på faglig fremgang og blir fulgt opp gjennom studiet. Tilbakemeldinger gis blant annet i forbindelse med arbeidskrav (obligatoriske oppgaver) og veiledning. Studentene skal samtidig bli motivert til selv å være initiativrike for å få god kvalitet på sine studier.
Vurdering
Alle emnene har arbeidskrav som forutsetning for sluttvurdering; se de enkelte emnebeskrivelsene. Bestått praksisperiode er en forutsetning for å få vitnemål i allmennlærerutdanningen.
Eksamener er lagt til ordinære eksamensperioder i høst- og vårsemester dersom ikke annet blir oppgitt. Vurderingsformene i studiet er både skriftlig og muntlig eksamen og mappeinnlevering. Se de enkelte emnebeskrivelsene for mer informasjon.
Det benyttes en karakterskala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
For engelsk i allmennlærerutdanningen gjelder også skikkethetsvurdering.
Studentenes arbeid og innsats i faget blir vurdert i henhold til skikkethet: "Løpende skikkethetsvurdering av alle studenter skal foregå gjennom hele studiet og skal inngå i en helhetsvurdering av studentens faglige og personlige forutsetninger for å kunne fungere som lærer eller som helse- eller sosialpersonell." (jf. Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning, KD 2006). Skikkethetsvurderingen gjelder bare for studenter som tar studiet som en del av sin grunnutdanning.
Litteratur
Det henvises til emnebeskrivelsene.Studieplanen er godkjent og revidert
Studieplanen er godkjent
Dekan Eva Lambertsson Björk, 24.06.2008.Studieplanen gjelder for
Studieplanen gjelder for perioden 2008 - 2009.Studieprogramansvarlig
Fakultet for lærerutdanninger og språkStudiemodell
Høst 2008
Veivalg engelsk årsstudium h08
Engelsk i allmennlærerutdanningen
Generell engelsk
Velg studieretning for å se emner
Vår 2009
Engelsk i allmennlærerutdanningen
Generell engelsk
Velg studieretning for å se emner