Studieplan for Fransk, årsstudium (2008–2009)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
60
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Fransk
Studiested:
Halden

Opptak

Opptakskravet er generell studiekompetanse eller godkjent realkompetanse. Undervisningen bygger på fremmedspråk fellesfag fra videregående skole, studieforberedende utdanningsprogram, eller tilsvarende franskkunnskaper.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Fransk årsstudium deles inn i to retninger:

a) Fransk årsstudium som enkeltstudium eller som del av en bachelorgrad
b) Fransk årsstudium som del av lærerutdanningen. Her inngår praksis som en obligatorisk del av studiet.

Begge varianter er integrerte studier, noe som betyr at fagene utgjør en naturlig helhet.

Fagområder:

-         Språk og kommunikasjon
-         Fagdidaktikk
-         Kultur, litteratur og samfunn

Emner:

  • Fransk muntlig språkferdighet
  • Fransk språk og kommunikasjon
  • Franske tekster
  • Fransk kultur og samfunn i europeisk sammenheng
  • Fagdidaktikk og praksis (for Fransk i lærerutdanningen)

Se de enkelte emnebeskrivelsene for mer informasjon. 

Alle emner er obligatoriske. Emnet Fransk kultur og samfunn i europeisk sammenheng vil også være aktuelt for utenlandske studenter med franskkompetanse.

Et obligatorisk opphold på fire uker ved CAVILAM i Vichy (Frankrike) i slutten av 1. semester inngår som en del av studiet. Studenter som av tvingende grunner er forhindret fra å dra til Frankrike, må utarbeide en skriftlig oppgave i samråd med faglærer i denne perioden.

Organisering og læringsformer

I høstsemesteret undervises det i alle emner frem til utenlandsoppholdet som finner sted i oktober-november. I vårsemesteret fortsetter undervisningen i emnene. Arbeids- og undervisningsformer vil variere med både forelesninger, gruppearbeid, prosjektarbeid og øvinger.

Studentene skal arbeide selvstendig med aktiv deltakelse i undervisningen, samt i gruppe- og prosjektarbeid. Studiets art krever en kontinuerlig og jevn innsats i løpet av studiet. Siden det legges stor vekt på kompetanse i muntlig bruk av språket, er det svært viktig at studentene deltar i så mange undervisningstimer som mulig.
Bruk av bibliotek vil være naturlig under prosjektarbeidet. Bruk av IKT som verktøy vil være aktuelt i flere fag og sentralt for emnet Fransk kultur og samfunn. Egenaktivitet vil være nødvendig under øvinger og i prosjektarbeidet.

I flere emner er det obligatoriske innleveringer og dessuten presentasjoner. 
Normalt foregår all undervisning på fransk og i noen spesielle tilfeller på norsk (se emnebeskrivelser). Elektronisk læringsplattform brukes aktivt i alle emner.

Praksis

Studenter på retning Fransk årsstudium skal ikke ha praksis.
Studenter på retning Fransk i lærerutdanningen skal ha praksis.

Studentene på Fransk i lærerutdaningen vil bli gitt den nødvendige teoretiske bakgrunn for å sikre en god fagdidaktisk, språklig og kulturell kompetanse, slik at studentene vil være i stand til å skape gode læringssituasjoner. Det vil bli lagt spesiell vekt på muntlige ferdigheter for å gjøre språket levende. Den fagdidaktiske komponenten er sentral i alle emnene.

Praksis er en naturlig del av utdanningen etter som den skal kvalifisere til læreryrket.
Gjennom praksisen skal studentene tilegne seg forståelse for språkdidaktiske problemstillinger og undervising av fransk som fremmedspråk. Praksisperioden varer i 3-4 uker, i midten av 2. semester, fortrinnsvis ved en ungdomsskole.

Tilbakemelding underveis

Underveisvurderingen foregår blant annet som tilbakemelding på arbeidskrav.
Det gis en delprøve i fonetikk i desember (i emnet Fransk språk og kommunikasjon).
Se den enkelte emnebeskrivelsen for mer informasjon om arbeidskrav.

Vurdering

For å kunne fremstille seg til eksamen må studentene få godkjent arbeidskravene (innleveringer, presentasjoner, prøver) som er knyttet til det enkelte emne.

Det benyttes både skriftlige og muntlige vurderingsformer i studiet. Se den enkelte emnebeskrivelsen.

Karakterskalaen har fem trinn, fra A - E, for bestått. Karakteren F betyr Ikke bestått. Unntaksvis brukes vurderingsuttrykket bestått/ikke bestått, og dette vil i så fall framgå av emnebeskrivelsen.

I emner der vurderingen består av flere elementer og det settes en samlet helhetlig karakter, må kandidaten ved ikke bestått eksamen ta alle deler på nytt.

Det vises også til HiØs forskrifter og reglementer for eksamen.

Litteratur

Se under emnebeskrivelse.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Eva Lambertsson Björk, 24.06.2008.

Studieplanen gjelder for

Studieplanen gjelder for perioden 2008-2009.

Studieprogramansvarlig

Fakultet for lærerutdanninger og språk

Studiemodell

Høst 2008

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 03:15:54