Om studiet

Digitaliseringen påvirker skolelederrollen og skolen på mange måter. Blant annet kan det være utfordrende å få godt grep og forståelse for hva som kjennetegner digitalisering, ikke minst, hvordan du skal beskrive og identifisere det som skoleleder. I dette nettstudiet får du kompetanse til å kunne forstå og lede digitale utviklings- og omstillingsprosesser. Dersom du planlegger, eller har interesse for å bli skoleleder og ønsker å jobbe med digital skoleutvikling, er dette studiet for deg.

Du vil lære om viktige kunnskaper og ferdigheter som gjør deg i stand til å jobbe og lage praksis av digitalisering. Du vil for eksempel få innføring i organisasjons- og teknologiforståelse. Det vil gi deg kompetanse til å beskrive hvordan digitaliseringen påvirker skolekulturer, hvordan utøve skolelederrollen i en digitalisert skolehverdag og få til endring og digital skoleutvikling. 

Studiet har sterkt fokus på at du skal anvende teoretiske perspektiver og begreper du møter i en skolekontekst. I studiet blir du presentert for forskjellige temaer og problemstillinger knyttet til digitalisering i skolen, og hvordan det kan relateres til skolelederrollen. Du vil bli kjent med hva som kjennetegner digitaliseringen i skolen, viktige strategidokumenter knyttet til IKT, personvern, nye digitale lærings- og undervisningsformer, lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse, datasikkerhet, anskaffelse og implementering av ny teknologi, digitalisering og endringsledelse, lærende organisasjoner etc. Slike temaer skal du jobbe med i prosjektoppgaver som følger deg gjennom hele studiet.  

Digitalisering, utdannings- og endringsledelse i skoleutvikling er nettbasert og fleksibelt. Dette vil si at du følger et asynkront nettstudium og studerer i en læringsplattform. Undervisningsformen krever dermed ikke at du skal møte til faste undervisningsøkter på nett. Du følger en oppsatt læringsbane med forhåndsinnspilte videoer, tilrettelagte tekster, vitenskapelige tekster, oppgaver, quizer, modultester og diskusjonsoppgaver. Underveis vil du få tett oppfølging av faglærere og veiledere som gir deg kontinuerlige tilbakemeldinger på obligatoriske oppgaver du skal levere i studiet.

Studiet består av to emner. I emnet for høstsemesteret er målet at du skal få en grunnleggende innføring i hvordan digitaliseringen påvirker skolen. Det skal du lære ved å få en innføring i sentrale perspektiver og begreper i organisasjons- og teknologiforståelse. De skal du anvende ved å jobbe med en prosjektoppgave hvor du velger en case for å beskrive den digitale tilstanden i en skolekontekst.  

I emnet for vårsemesteret er målet at du skal få innføring i digital skoleutvikling. Det skal du lære ved å jobbe med grunnleggende begreper og perspektiver i digital endringsledelse. Også i dette emnet skal du jobbe med en prosjektoppgave hvor du velger temaet selv. Målet med prosjektoppgaven er at du skal anvende det du lærer til å lage en plan for å kunne gjennomføre et digitalt skoleutviklingsprosjekt.

Praktisk informasjon

Emnene i studiet kan også tas som enkeltemner:

Hvordan søker du opptak til disse enkeltemnene

Er du interessert i å ta begge emnene, søker du deg inn på hele studiet Digitalisering, utdannings- og endringsledelse i skoleutvikling (30 studiepoeng).

Er du interessert i å ta bare ett emne i studiet, kan du søke deg inn på dette emnet via vårt Opptak til asynkrone og fleksible nettemner i perioden 1. juni - 15. september for emnet som går i høstsemesteret. 

Publisert 25. nov. 2022 15:02 - Sist endret 2. juli 2024 15:10