Studieplan for Digital kompetanse i barnehagen (30 studiepoeng) (2022–2023)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Nettbasert

Informasjon om studiet

Digital kompetanse i barnehagen (30 studiepoeng) tilbys som videreutdanning for barnehagelærere, barnehageansatte. Studiet kan også organiseres som kompetanseutviklingstiltak for faglig og administrativt personale i høgskolen, og tilrettelegges for lærere på småskoletrinnet i skolen.

Emnene tilbys som MOOC (Massive Open Online Courses).

Studiet har fokus på profesjonsfaglig digital kompetanse for barnehagelærere og skal øke studentenes formelle og reelle profesjonsfaglige digital kompetanse. Studiet skal gi innføring i faglig og pedagogisk bruk av IKT i lek og læring, normalt med utgangspunkt i Rammeplanen for barnehagen, alternativt skolens læreplan for småskoletrinn, samt sette slik bruk inn i et samfunnsperspektiv.

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

Kunnskap
Kandidaten kan

  • gjøre rede for hensiktsmessig bruk av digitale verktøy og læringsressurser i egen utdanning

  • gjøre rede for barnehagen i det digitaliserte samfunn

  • bidra i diskusjon om hva digital kompetanse kan være og hvordan den kan implementeres i barnehagens arbeid med lek, læring, danning og omsorg

  • reflektere over og utvikle egen profesjonsfaglig digital kompetanse

  • tolke rammeplan i lys av digital praksis og teknologi i fagområdene

  • reflektere og vurdere over hva som kan være relevant og pedagogisk bruk av digitale verktøy og ressurser i barnehagens faglige og pedagogiske arbeid

Ferdigheter
Kandidaten kan

  • bidra til barnas lek, kreativitet og læring ved bruk av digitale verktøy

  • anvende og samarbeide i ulike relevante digitale ressurser som eksempelvis spill og kontorprogram

  • samarbeide om og produsere enkle tekster i ulike modaliteter som lyd, film, animasjon, 3D og stillbilder

  • anvende digital kommunikasjon i språk og tekst

  • bruke digitale verktøy inn mot rammeplanens fagområder

Generell kompetanse
Kandidaten kan

  • reflektere over pedagogiske muligheter og utfordringer som er knyttet til barn og teknologirike omgivelser

  • reflektere over etiske utfordringer knyttet til digitalisering og kan bidra til utvikling i egen virksomhet som er i tråd med etiske prinsipper og rammeplanen for barnehagen

  • videreutvikle sin praksis gjennom å være oppdatert på nye trender innenfor digitale ressurser, verktøy og nye pedagogiske tilnærminger, og gjennom profesjonsfaglige fellesskap

  • lede barnehagens digitale pedagogiske utviklingsarbeid

  • se barnehagens pedagogiske arbeid i lys av det digitale samfunn

  • drøfte og forholde seg kritisk til ulike diskurser om barn, barnehage og digitale praksiser

Opptak

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet Digital kompetanse i barnehagen (30 studiepoeng) er organisert i to obligatoriske emner, hver på 15 studiepoeng, emne LDIGBHG10122 Digitale praksiser i barnehagen og emne LDIGBHG10222 Profesjonsfaglig digital kompetanse i barnehagen.

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

Studentene arbeider aktivt i studiet med ulike digitale ressurser. Oppgavene tilrettelegger både for nettbrett og PC. Arbeidsformene i studiet er asynkrone og nettbaserte, som bl.a. selvstudier, profesjonsteamarbeid og andre former for gruppearbeid, forelesninger på film, podcast, workshops m.m.

Det er arbeidskrav knyttet til ett av emnene, se emnebeskrivelsen.

Studentene får digital tilbakemelding på studieframgang underveis i studiet i tilknytning til mappeoppgavene som er en del av eksamen.

Det er mappevurdering i begge emner. Det blir gitt én karakter i hvert emne. Det benyttes både Bestått/Ikke bestått og gradert karakterskala fra A- F. Se emnebeskrivelsene for en mer detaljert beskrivelse av vurderingsformer.

Praksis

Det er ikke veiledet praksisopplæring i studiet.

Evaluering av studiet

Nettbasert studentevaluering. Resultatet meldes til studieleder og distribueres til studentene.

Litteratur

Se den enkelte emnebeskrivelse.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Irina Engeness, 9. desember 2021

Studieplanen gjelder for

Høst 2022

Studieprogramansvarlig

Fakultet for lærerutdanninger og språk.
Instituttleder Espen Wilberg

Studiemodell

Høst 2022

Velg studieretning for å se emner

Vår 2023

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:14:04