Hva lærer du? (2022–2023)
Studiets læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten kan
-
gjøre rede for hensiktsmessig bruk av digitale verktøy og læringsressurser i egen utdanning
-
gjøre rede for barnehagen i det digitaliserte samfunn
-
bidra i diskusjon om hva digital kompetanse kan være og hvordan den kan implementeres i barnehagens arbeid med lek, læring, danning og omsorg
-
reflektere over og utvikle egen profesjonsfaglig digital kompetanse
-
tolke rammeplan i lys av digital praksis og teknologi i fagområdene
-
reflektere og vurdere over hva som kan være relevant og pedagogisk bruk av digitale verktøy og ressurser i barnehagens faglige og pedagogiske arbeid
Ferdigheter
Kandidaten kan
-
bidra til barnas lek, kreativitet og læring ved bruk av digitale verktøy
-
anvende og samarbeide i ulike relevante digitale ressurser som eksempelvis spill og kontorprogram
-
samarbeide om og produsere enkle tekster i ulike modaliteter som lyd, film, animasjon, 3D og stillbilder
-
anvende digital kommunikasjon i språk og tekst
-
bruke digitale verktøy inn mot rammeplanens fagområder
Generell kompetanse
Kandidaten kan
-
reflektere over pedagogiske muligheter og utfordringer som er knyttet til barn og teknologirike omgivelser
-
reflektere over etiske utfordringer knyttet til digitalisering og kan bidra til utvikling i egen virksomhet som er i tråd med etiske prinsipper og rammeplanen for barnehagen
-
videreutvikle sin praksis gjennom å være oppdatert på nye trender innenfor digitale ressurser, verktøy og nye pedagogiske tilnærminger, og gjennom profesjonsfaglige fellesskap
-
lede barnehagens digitale pedagogiske utviklingsarbeid
-
se barnehagens pedagogiske arbeid i lys av det digitale samfunn
-
drøfte og forholde seg kritisk til ulike diskurser om barn, barnehage og digitale praksiser