Hva lærer du? (2024–2027)
Grad/tittel ved bestått studium
Gjennomført og bestått studium gir rett til graden Bachelor i barnevern, og tittelen barnevernspedagog.
Studiets læringsutbytte
Læringsutbyttebeskrivelsene er utviklet i tråd med nasjonal retningslinje for utdanningen og er kategorisert i fire kompetanseområder:
-
Barnevernsfaglig kompetanse
-
Oppvekst og familieliv
-
Yrkesrolle, etikk og samarbeid til barnets beste
-
Innovasjon, kritisk tenkning og kunnskapsbasert praksis
BARNEVERNSFAGLIG KOMPETANSE - Kunnskap
Kandidaten
-
har bred kunnskap om barnevernets samfunnsmandat, samarbeidspartnere, ansvars- og oppgavefordeling i velferdsforvaltningen
-
har bred kunnskap om gjeldende norsk og internasjonal rett som er relevant for barnevernsfeltet, og relevant juridisk metode, deriblant kunnskap om FNs barnekonvensjon art. 3, 12 og 30
-
har kunnskap om samiske barns rett til oppvekstforhold der deres etniske, språklige og kulturelle tilknytning vektlegges
-
har bred og flerfaglig kunnskap om sentrale barnevernsfaglige temaer, problemstillinger og prosesser
-
har bred kunnskap om omsorgssvikt, overgrep og vold; mulige årsaksforhold, uttrykk og konsekvenser
-
kan oppdatere sin organisasjonsteoretiske kunnskap
-
kan oppdatere sin kunnskap om barnevern som fagområde
-
har kunnskap om ulike pedagogiske metoder og tiltak innenfor miljøterapeutisk og annet barnevernsfaglig arbeid.
BARNEVERNSFAGLIG KOMPETANSE - Ferdigheter
Kandidaten
-
kan anvende forskningskunnskap, erfaringskunnskap og kunnskap fra barn, unge og foreldre som grunnlag for kunnskapsbasert praksis i møte med barn, unge og familier i egne tjenester, og henvise videre ved behov
-
kan anvende et bredt og flerfaglig kunnskapsgrunnlag for å arbeide systematisk og målrettet med barn, unge og familier
-
kan anvende et bredt og flerfaglig kunnskapsgrunnlag i miljøterapeutisk arbeid
-
kan anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse
-
kan anvende relevant lovverk, regelverk og veiledere.
BARNEVERNSFAGLIG KOMPETANSE - Generell kompetanse
Kandidaten
-
kan bruke kunnskaper og erfaringer til å undersøke, tilrettelegge, gjennomføre, dokumentere, analysere, vurdere og evaluere barnevernsfaglig arbeid på en etisk og faglig forsvarlig måte.
OPPVEKST OG FAMILIELIV - Kunnskap
Kandidaten
-
har bred kunnskap om barns oppvekst, barndom, sosialisering, læring, danning og utvikling, med særlig forståelse for barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner
-
har bred kunnskap om familie- og nettverksarbeid
-
har bred kunnskap om samspill og utviklingsstøttene omsorg
-
har bred kunnskap om rus, psykisk helse, mulige problemskapende sammenhenger, uttrykk og konsekvenser
-
har kunnskap om urfolk, etniske minoriteter og flyktningers livssituasjoner og rettigheter. Kandidaten skal også kjenne til samers rettigheter, og ha kunnskap om og forståelse for samenes status som urfolk
-
har kjennskap til ulike former for familieliv og familiepolitiske føringer
-
kan oppdatere sin kunnskap om sammenhenger mellom helse, utdanning, arbeid, sosioøkonomiske faktorer, levekår, både overfor enkeltpersoner og grupper i samfunnet, for å bidra til god folkehelse og arbeidsinkludering
-
kan oppdatere sin kunnskap om helse- og sosialpolitikk
-
kan oppdatere sin kunnskap om barns digitale hverdagsliv.
OPPVEKST OG FAMILIELIV - Ferdigheter
Kandidaten
-
kan anvende faglig kunnskap og skjønn til å veilede barn, unge, deres foreldre og foresatte i lærings-, mestrings- og endringsprosesser
-
kan anvende forsknings-, praksis- og erfaringsbasert kunnskap for å utrede barn og unges omsorgssituasjon og atferd og tilrettelegge hensiktsmessige tiltak
-
kan anvende relevante tiltak som bidrar til at unge vanskeligstilte inkluderes i arbeid
-
kan beherske forebyggende og helsefremmende arbeid på arenaer der barn og unge oppholder seg.
OPPVEKST OG FAMILIELIV - Generell kompetanse
Kandidaten
-
kan planlegge, gjennomføre, dokumentere, evaluere og formidle tiltak og tjenesteutforming med utgangspunkt i barnets beste.
YRKESROLLE, ETIKK OG SAMARBEID TIL BARNETS BESTE - Kunnskap
Kandidaten
-
har bred kunnskap om tverrfaglig, tverretatlig og tverrprofesjonelt samarbeid
-
har bred kunnskap om vurdering og forståelse av barns beste og barn og familiers rettigheter, deriblant samiske barns rett til eget språk og kultur
-
har bred kunnskap om kommunikasjon, konflikthåndtering og samarbeid i et samfunn preget av mangfold
-
har kunnskap om velferdsstatens strukturer og profesjoner
-
har kunnskap om inkludering, ikke-diskriminering og likestilling, uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder, slik at kandidaten bidrar til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet
-
har kunnskap om profesjonsetikk, etiske verdier, dilemma og problemstillinger i barnevernsfeltet
-
har kunnskap om egen profesjon og barnevernsfeltets historie
-
har kunnskap om og kan vurdere risiko for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk.
YRKESROLLE, ETIKK OG SAMARBEID TIL BARNETS BESTE - Ferdigheter
Kandidaten
-
kan reflektere over maktforhold, profesjonalitet og egen rolle som yrkesutøver i møte med barn og familier
-
kan anvende faglig kunnskap og kompetanse til å initiere og lede tverrfaglig, tverretatlig og tverrprofesjonelt samarbeid
-
kan anvende faglig kunnskap fra barn og unge som del av grunnlaget for å sikre barn og unges deltakelse og medvirkning
-
kan anvende faglig kunnskap til å kommunisere og samarbeide hensiktsmessig med barn, unge og foresatte, og kan samtale med barn om tema som omsorgssvikt, vold og overgrep
-
kan bruke erfaringer og kunnskap til å bygge relasjoner, samarbeide og kommunisere på en måte som fremmer inklusjon, deltakelse og medvirkning
-
kan vurdere og ivareta barns beste og barn og familiers rettigheter
-
kan anvende kunnskapsbaserte metoder, teorier og faglig skjønn til det beste for barn og familier
-
kan anvende faglig kunnskap om kulturelt mangfold og vise flerkulturell forståelse og kultursensitivitet i tjenesteutøvelsen
-
kan anvende erfaringer og faglig kunnskap til å støtte og veilede medarbeidere, samt reflektere kritisk over egen og tjenestens praksis og justere praksis under veiledning.
YRKESROLLE, ETIKK OG SAMARBEID TIL BARNETS BESTE - Generell kompetanse
Kandidaten
-
har innsikt i egen forforståelse, holdninger og verdier og betydningen av relasjonskompetanse i barnevernsfaglig arbeid
-
har innsikt i og kan håndtere etiske problemstillinger innen fagområdet og egen tjenesteutøvelse
-
har innsikt i og kan ivareta barn, unge og familiers rettigheter og bidra til å sikre likeverdige tjenester i et samfunn preget av mangfold
-
kan bruke kunnskap, ferdigheter og erfaringer til å møte barn, unge og familier i en utsatt livssituasjon med forståelse, empati og anerkjennelse
-
kan dokumentere og formidle faglige vurderinger, muntlig og skriftlig.
INNOVASJON, KRITISK TENKNING OG KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS - Kunnskap
Kandidaten
-
har kunnskap om vitenskapsteori og hvordan kunnskap utvikles og forstås
-
har kunnskap om samfunnsvitenskapelig metode og dets muligheter og begrensinger
-
har kjennskap til relevante fagdebatter, forsknings- og utviklingsarbeid
-
har kjennskap til nytenkning og innovasjonsprosesser
-
har digital kompetanse, deriblant kunnskap om digital sikkerhet, og kan bistå i utviklingen av og bruke egnet teknologi både på individ- og systemnivå.
INNOVASJON, KRITISK TENKNING OG KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS - Ferdigheter
Kandidaten
-
kan anvende faglig kunnskap til fagutvikling, kvalitetsforbedring og tjenesteinnovasjon
-
kan anvende ny faglig kunnskap på en metodisk og vitenskapelig måte
-
kan anvende digitale verktøy og relevant teknologi.
INNOVASJON, KRITISK TENKNING OG KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS - Generell kompetanse
Kandidaten
-
kan planlegge, gjennomføre, begrunne, evaluere og dokumentere barnevernsfaglig arbeid selvstendig og sammen med andre
-
kan utrede og analysere barnevernsfaglig arbeid selvstendig og sammen med andre.