Studieplan for Bachelorstudium i økonomi og administrasjon (2008–2011)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
180
Studiets varighet:
3 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Halden

Hva lærer du?

Grad/tittel ved bestått studium

Fullført og bestått studium gir rett til tittelen "Bachelor i økonomi og administrasjon. Det er også mulig å avslutte studiet etter to år med tittelen "Høgskolekandidat i økonomi og administrasjon".

Opptak

Opptakskravet er generell studiekompetanse, eventuelt realkompetanse i henhold til generelle retningslinjer.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Bachelorstudiet i økonomi og administrasjon bygger på rammeplanen som Nasjonalt råd for økonomisk-administrativ utdanning (NRØA) har fastsatt som felles ramme for høgskolenes utforming av slike bachelorutdanninger. Planen skal bidra til å sikre en ensartet struktur og et høyt faglig nivå i de økonomisk-administrative utdanningene. Dette skal også gjøre det lettere å fortsette studier, bl. a. mastergradsstudier ved andre høgskoler og universiteter i inn- og utlandet.

De to første studieårene i det treårige bachelorstudiet i revisjon bygger også på denne planen. Se egen studieplan for revisjon.

Studiet har en nasjonal identitet kjennetegnet ved følgende: Studiet skal gi kandidatene faglig innsikt, analytisk trening og problemforståelse innenfor naturgitte, samfunnsmessige og etiske rammer.

Et bachelorstudium omfatter 180 studiepoeng, fordelt over seks semestre. Den obligatoriske delen av studiet er på 100 studiepoeng. 20 studiepoeng er videreføringsemner, og de resterende 60 studiepoeng er profileringsemner. De obligatoriske emner samt videreføringsemner tas i løpet av studiets to første år (1. til 4. semester). Profileringsemnene tas i tredje studieår (5. og 6. semester).
Studenten kan i tredje studieåret velge blant flere profileringsretninger med fastlagt studieprogram (se nedenfor). Studentene kan også velge å ta det 5. og/eller 6. semesteret som utvekslingsstudent i utlandet ved en av våre partnerhøgskoler (se eget avsnitt om internasjonalisering nedenfor).
Dersom spesielle grunner foreligger, kan det søkes om å få godkjent ett eller flere emner utenfor studiets profileringsretninger opp til maks. 60 studiepoeng i tredje studieåret.
For de som søker videre økonomistudier på masternivå, anbefaler vi i 3. studieår å velge emner som gir fordypning i økonomisk-administrative fag. Ta gjerne kontakt med studieveiledere for å få nærmere informasjon.

Obligatoriske emner
De økonomiske og administrative fag innbefatter følgende obligatoriske emner (jfr. rammeplanen):

Videreføringsemner
Tilbudet på videreføringsemner vil kunne variere over tid, avhengig blant annet av tilgang på fagpersonale.
Aktuelle videreføringsemner for tiden er:
· Logistikk (SFB11408, 10 stp)
· Operasjonsanalyse (SFB11102, 10 stp)
· Videregående regnskap med teori og regnskapsorganisasjon (SFB14304, 15 stp)
· Internasjonal markedsføring (SFB11507, 10 stp)
· Skatterett (del I) (SFB11507, 10 stp)


Profileringsretninger
Det tilbys for tiden følgende profileringsretninger:
1. Økonomisk analyse
2. Nyskaping
3. Regnskapsfag
4. Internasjonal økonomi

Dessuten kan studentene velge profileringer i hhv. (a) Statsvitenskaplige emner og (b) Internasjonal kommunikasjon kombinert med fremmedspråk.

Også revisjonsfag kan velges som en egen profilering. Høgskolen tilbyr et eget bachelorstudium i revisjon som har de samme obligatoriske emnene som bachelorstudium i økonomi og administrasjon i de to første studieårene. Dette gjør det mulig for studenter i økonomi og administrasjon å velge emner fra revisjonsstudiet i sitt tredje studieår (jfr. egen studieplan).

Profileringsretningene blir nærmere omtalt nedenfor. Tilbudet som gis er omfattende og fleksibelt, det kan tilpasses studentenes etterspørsel samt fagmiljøets kompetanse og kapasitet. Det er utformet med tanke på at studentene kan ta ett eller to semestre som utvekslingsstudenter ved utenlandske partnerinstitusjoner og at også utenlandske studenter kan ta deler av sin bachelorutdanning innenfor våre programmer.
I løpet av annet studieår velger studentene sin profilering. Enkelte profileringer legger føringer på hva som må velges av videreføringsemner i tredje og fjerde semester.

Det tas forbehold om at dekan kan vedta at enkelte profileringer ikke kan tilbys fordi det ikke er tilstrekkelig mange studenter som melder seg på eller dersom det ikke kan skaffes kvalifisert undervisningspersonale.


Studiemodellen:

1. semester

2. semester

3. semester

4. semester

5. semester

6. semester

Innføring i bedriftsøkonomisk
analyse med IKT
10 poeng

Budsjettering og driftsregnskap

10 poeng

Mikroøkonomi med anvendelser


10 poeng

Makroøkonomi



10 poeng

Profileringsemner

60 poeng

og / eller

studieopphold i utenlandet

Finansregnskap


10 poeng

Metodekurs I: Grunnleggende. matematikk og statistikk

10 poeng

Metodekurs II: Samfunnsviten-skapelig metode og anvendt statistikk

10 poeng

Finansiering og investering


10 poeng

Organisasjons-teori

10 poeng

Markedsføring og foretaksstrategi

10 poeng

Videreføringsemner

20 poeng


Forberedende kurs i matematikk
Matematikk og statistikk er obligatoriske emner i økonomistudiets metodeundervisning ved alle høgskoler. Fordi studentenes forkunnskaper i matematikk fra videregående skole varierer, tilbys i første semester et forberedende kurs i matematikk. Dette forkurset er obligatorisk for alle som i en inngangstest ikke oppnår et tilstrekkelig antall poeng. Øvrige studenter oppmuntres til frivillig å delta i kurset. I dette forberedende kurset gjennomgås og friskes opp grunnleggende kunnskaper i matematikk fra videregående skole. Kurset avsluttes med en utgangstest som skal være godkjent for å starte med Metodekurs I i annet semester.

Internasjonalisering og studier ved partnerinstitusjoner i utlandet
Innenfor bachelorstudiet gis studentene et tilbud om ett eller to semesters opphold ved en av høgskolens partnerinstitusjoner i utlandet. Disse studieoppholdene erstatter tilsvarende semester ved HiØ og inngår i den norske bachelorgraden dersom studieprogrammet i utlandet er godkjent av avdelingen på forhånd, og dersom studenten dokumenterer at alle nødvendige eksamener i utlandet er bestått. Utenlandsoppholdet tas som regel i bachelorstudiets tredje studieår.
Gjennom avtaler med utenlandske partnerinstitusjoner kan det legges til rette for at enkelte studenter under sitt utenlandsopphold også kan studere andre profileringer enn de som tilbys ved avdelingen her hjemme.
I forbindelse med profileringen i internasjonal økonomi gis et tilbud på to semestre (2 x 30 studiepoeng) med emner som undervises på engelsk. Slik kan også utenlandske studenter ta deler av sitt studium ved vår avdeling.

Likestillingsaspekt
Økonomistudiet ved HiØ har i lang tid vært utviklet som utdanning for så vel mannlige som kvinnelige studenter. Derfor er også halvparten av økonomistudentene ved HiØ i dag kvinner og halvparten er menn. Både ved utvalg av lærebøker, annen faglitteratur og bruk av cases og eksempler blir det lagt vekt på å yte best mulig kvalitet og å dekke hele spekteret av markedstyper, produkter og beslutningssituasjoner, for på denne måten å praktisere likestilling. I emner innenfor internasjonal økonomi, internasjonal markedsføring og interkulturell kommunikasjon blir det spesielt lagt vekt på å formidle et perspektiv som bygger på forståelse av etnisk og kulturelt mangfold.

Pensum/litteraturliste
Nærmere informasjon om pensum og litteratur gis i de enkelte emnebeskrivelser. Mange lærebøker utkommer imidlertid i reviderte utgaver først ved semesterstart. Derfor oppgis den aktuelle pensumlitteraturen av faglærer ved forelesningsstart.

Nærmere om de enkelte profileringsretninger

1. Profileringsretning i Økonomisk analyse
Profilering i økonomisk analyse skal gi bachelorstudentene en fordypning i sentrale fagområder slik som bedriftsøkonomisk analyse, regnskap, strategi, samfunnsøkonomi og metode.

Mål og innhold
Profileringen skal gi bachelorstudentene et godt faglig grunnlag, både i bredde og dybde, for å kunne fortsette med studier i økonomi og administrasjon på mastergradsnivå. Derfor er profileringen tilpasset opptaksreglene for masterstudiene ved Norges Handelshøyskole. NHH setter langt på vei standard for mastergradsstudier i økonomi og administrasjon (siviløkonom). NHH sier at kandidater som har avsluttet minimum treårig økonomisk-administrativ utdanning, og som har laudabelt karakterresultat, kan tas opp i NHHs masterstudium når det blant annet oppfyller krav om minst 24 studiepoeng i metodefag og minst 24 studiepoeng i samfunnsøkonomiske fag. Profileringen i økonomisk analyse tar hensyn til dette kravet.
Profileringen i økonomisk analyse dekker både faglig og metodisk et bredere spektrum av emner og skal dermed også tilby et alternativ for de studentene som ønsker faglig bredde fremfor en smal spesialisering i sin bachelorutdanning. Kandidater som velger denne profileringen, skal i 3. til 6. semester ta totalt 90 studiepoeng i følgende videreførings- og fordypningsemner:

  • Operasjonsanalyse (SFB11102, 10 stp), Logistikk (SFB11408, 10 stp), Videregående regnskap med teori og regnskapsorganisasjon (SFB14304, 15 stp)
  • Økonomistyring (SFB12308, 10 stp)
  • Internasjonal økonomi (SFB11602, 10 stp), Finansiell økonomi (SFB14506, 10 stp) eller Internasjonal finans (SFB12604, 10 stp)
  • Økonomisk seminar (SFB14404, 10 stp).
  • Valgfritt emne: Blant annet Offentlig regnskap og budsjettering (SFB14204, 5 stp)

    Slik er det lagt en rekke føringer på hvilke emner som må tas for å få attestert den valgte profileringen på vitnemålet. Emnene vil bli nærmere beskrevet i egne emnebeskrivelser. Studenter som velger andre profileringer, kan etter avtale ta emner fra profileringen i Økonomisk analyse som videreføringsemner i 3. og 4. semester.

    Målgrupper
    Profileringens viktigste målgruppe er studenter som tar sitt tredje og siste år i bachelorstudiet i økonomi og administrasjon ved HiØ. Enkelte emner passer også for studenter som er i et bachelorstudium innenfor andre fagområder. Profileringen passer også for tidligere høgskolekandidater i økonomi og administrasjon som ønsker å fullføre en bachelorgrad ved å ta denne profileringen som tredje året.

    Arbeidsform
    Det vil benyttes forelesninger, seminarer, presentasjoner og gjesteforelesere. Det legges stor vekt på studentenes aktive deltakelse gjennom innleveringer av term papers, oppgaveløsninger og presentasjoner.


  • 1. semester

    2. semester

    3. semester

    4. semester

    5. semester

    6. semester

    Innføring i bedriftsøkonomisk
    analyse med IKT
    10 poeng

    Budsjettering og driftsregnskap

    10 poeng

    Mikroøkonomi med anvendelser
    10 poeng

    Makroøkonomi
    10 poeng

    Økonomistyring
    10 poeng

    Internasjonal økonomi
    10 poeng

    Finansregnskap
    10 poeng

    Metodekurs I: Grunnleggende. matematikk og statistikk
    10 poeng

    Metodekurs II: Samfunnsviten-skapelig metode og anvendt statistikk
    10 poeng

    Finansiering og investering
    10 poeng

    Videregående regnskap med teori

    10 poeng

    Finansiell økonomi
    10 poeng

    Organisasjons-teori
    10 poeng

    Markedsføring og foretaksstrategi
    10 poeng

    Operasjonsanalyse
    10 poeng

    Logistikk
    10 poeng

    Valgfritt videreføringsemne

    10 poeng *)

    Økonomisk seminar

    10 poeng

    *) Studentene kan her velge å ta både 15-poengs emne i Videregående regnskap med teori og regnskapsorganisasjon og 5-poengs emne i Offentlig regnskap og budsjettering som til sammen gir 20 studiepoeng. For andre valgfrie emner kontakt evt. studieleder.

  • 2. Profileringsretning i Nyskaping

    Profilering i Nyskaping skal gi bachelorstudentene god kompetanse til å drive prosesser som fremmer nyskaping. Det er et klart siktemål å kunne bidra til regionens næringsutvikling.

    Mål og innhold
    Etter gjennomført studium skal studentene kunne påta seg å drive en strategisk entreprenørskapsprosess og å sette opp en god forretningsplan. Studentene skal kunne rammebetingelsene for prosessen fra utvikling av ideer frem til å skape verdier. Studentene skal lære om prosjektverktøy og arbeidsmetodikken for å gjennomføre og lede prosjekter samt prosessen knyttet til produktutvikling. Studentene skal kunne bruke data til å vurdere prosjektlønnsomheten og kunne anvende tidligere teoretisk kunnskap på virkelige problemstillinger. Sentralt står et større prosjektarbeid i en prosjektgruppe som tar utgangspunkt i reelle prosjekter fra offentlig og privat virksomhet.
    Kandidater som velger denne profileringen, skal i 5. og 6. semester ta totalt 60 studiepoeng i følgende fordypningsemner:
    - Strategisk entreprenørskap med forretningsplan (SFB12208, 10 stp)
    - Praktisk bedriftsledelse (SFB13503, 10 stp)
    - Bedriftsrettet prosjektarbeid med prosjektrapport (SFB12102, 20 stp)
    - Valgfrie videreførings- eller fordypningsemner (se studiemodellen nedenfor).
    Emnene vil bli nærmere beskrevet i egne emnebeskrivelser. Studenter som velger andre profileringer, kan etter avtale ta emner fra profileringen i Nyskaping som videreføringsemner i 3. og 4. semester.

    Målgrupper
    Profileringens viktigste målgruppe er studenter som tar sitt tredje år i bachelorstudiet i økonomi og administrasjon ved HiØ. Profileringen eller enkelte emner passer også for studenter som er i et bachelorstudium innenfor andre fagområder slik som ingeniørfag eller informatikk. Profileringen passer også for tidligere høgskolekandidater i økonomi og administrasjon som ønsker å fullføre en bachelorgrad ved å ta denne profileringen som tredje året. Enkelte emner kan også være av interesse for deltidsstudenter som ønsker videreutdanning.

    Arbeidsform
    Studentene skal arbeide i nært samarbeid med utvalgte virksomheter i regionen gjennom konkrete prosjekter. Prosjektene skal eies av oppdragsgiver og gjennomføres i samarbeid mellom studentene, næringslivet og faglig ansatte ved høgskolen. Tilnærmingen til de ulike emnene vil være innenfor rammen av spesifikke temaer. Det vil benyttes forelesninger, seminarer, presentasjoner og gjesteforelesere.
    Legg merke til at emnene går over to semestre og at undervisningstimene ofte er organisert som blokksamlinger. Dette kan skape problemer med tidsmessig overlapping med emner utenfor profileringen som har fortløpende ukentlige forelesninger.

    1. semester

    2. semester

    3. semester

    4. semester

    5. semester

    6. semester

    Innføring i bedriftsøkonomisk
    analyse med IKT
    10 poeng

    Budsjettering og driftsregnskap

    10 poeng

    Mikroøkonomi med anvendelser

    10 poeng

    Makroøkonomi

    10 poeng

    Prosjektarbeid med praktisk bedriftsprosjekt
    20 poeng

    Finansregnskap

    10 poeng

    Metodekurs I: Grunnleggende. matematikk og statistikk
    10 poeng

    Metodekurs II: Samfunnsviten-skapelig metode og anvendt statistikk
    10 poeng

    Finansiering og investering

    10 poeng

    Strategisk entrepenørskap med forretningsplan

    10 poeng

    Praktisk bedriftsledelse

    10 poeng

    Organisasjons-teori

    10 poeng

    Markedsføring og foretaksstrategi

    10 poeng

    Videreføringsemne 1)
    10 poeng

    Videreføringsemne 1)
    10 poeng

    Videreføringsemne 2)
    10 poeng

    Videreføringsemne 2)
    10 poeng


    1) Aktuelle videreføringsemner er: Operasjonsanalyse (SFB11102, 10 stp), Logistikk (SFB11408, 10 stp), Videregående regnskap (SFB14004, 10 stp), Skatterett I (SFB11507, 10 stp), Rettslære (SFBR1003, 15 stp) (med forbehold om endringer).
    2) Økonomistyring (SFB12308, 10 stp), International marketing (SFB11507, 10 stp), Finansiell økoomi (SB14506), International finance (SFB12604, 10 stp), Internasjonal økonomi (SFB11602, 10 stp). Dessuten også Logistikk, Operasjonsanalyse, Videregående regnskap eller andre emner som gis ved avdelingen etter avtale (med forbehold om endringer)

    3. Profileringsretning i regnskapsfag
    En profilering i regnskapsfag tilbyr studentene som ønsker et arbeid som regnskapsførere, en fordypning i finansregnskap, rettslære, skatte- og avgiftsrett.
    Behovet for kompetente regnskapsførere i norske bedrifter og offentlige virksomheter vokser stadig, samtidig stilles økende faglige krav for å få statlig autorisasjon som regnskapsfører og for å kunne lede regnskapsførerselskaper. Fullført bachelorgrad med profileringsretning i regnskapsfag oppfyller kravene som Kredittilsynet og Regnskapsførerloven stiller for autorisasjon som regnskapsfører.

    Mål
    Profileringen skal gi studentene en faglig videreføring og fordypning av kunnskaper de har ervervet i de grunnleggende emner i de to første år i bachelorstudiet, med fokus på finansregnskap, skatte- og avgiftsrett og rettslære.
    Studentene skal kunne jobbe som regnskapsmedarbeidere og regnskapsførere i både vanlige bedrifter, regnskapsførerselskaper og revisjonsselskaper.
    Studentene skal utvikle bevisste holdninger med hensyn til god regnskapsskikk og god forretningsetikk.

    Målgruppe
    Målgruppen er studenter

  • som ønsker spesialkunnskaper og fordypning i regnskapsfag som del av sin bachelorutdanning i økonomi og administrasjon
  • som ønsker å oppnå utdanningskravet Kredittilsynet stiller for å bli autorisert regnskapsfører
  • som ikke nødvendigvis ønsker å bli revisor med et fullført BA-studium i revisjon. Kredittilsynet stiller spesielle karakterkrav for å kunne bli registrert revisor.

    Arbeidsform
    Det vil benyttes forelesninger, seminarer, presentasjoner og gjesteforelesere.

  • 1. semester

    2. semester

    3. semester

    4. semester

    5. semester

    6. semester

    Innføring i bedriftsøkonomisk
    analyse med IKT
    10 poeng

    Budsjettering og driftsregnskap
    10 poeng

    Mikroøkonomi med anvendelser
    10 poeng

    Makroøkonomi

    10 poeng

    Årsregnskap og god regnskapskikk
    15 poeng

    Finansregnskap
    10 poeng

    Metodekurs I: Grunnleggende. matematikk og statistikk
    10 poeng

    Metodekurs II: Samfunnsviten-skapelig metode og anvendt statistikk
    10 poeng

    Finansiering og investering
    10 poeng

    Rettslære

    15 poeng

    Organisasjons-teori
    10 poeng

    Markedsføring og foretaksstrategi
    10 poeng

    Videregående regnskap med teori og regnskapsorganisasjon
    15 poeng

    Skatterett (del 1)
    10 poeng 1)

    Skatterett (del 2)
    10 poeng 1)

    Videreføringsemne 2)
    10 poeng

    Offentlig regnskap og budsjettering
    5 poeng 2)

    1) Skatterett del 1 avsluttes med deleksamen 10 poeng etter vårsemesteret. Hele emnet Skatterett avsluttes med revisoreksamen 20 poeng.
    2) Offentlig regnskap og budsjettering kan evt. tas i 3. semester i tilknytning til emnet Videregående regnskap.

    4. Profileringsretning i Internasjonal økonomi
    Profilering Internasjonal økonomi vektlegger kunnskaper om hvordan internasjonal økonomi fungerer i en verden som er preget av økende globalisering og internasjonal innflytelse. Å tilegne seg kunnskaper om slike forhold er spesielt viktig i en liten, åpen økonomi som den norske.
  • Mål
    Profileringen skal gi studentene en faglig videreføring og videreutvikling av kunnskaper de har ervervet i de to første årene. Etter fullført utdanning skal studentene kunne delta aktivt i praktisk arbeid i direkte kontakt med norske bedrifters forretningsforbindelser i utlandet og/eller i norsk- eller utenlandskeide bedrifter i fremmede land, og få adgang til videre studier på høyere nivå ved utenlandske universiteter.
    Studentene skal utvikle forståelse for kulturelt og politisk mangfold i verdenssamfunnet.

    Målgruppe
    Profileringens viktigste målgruppe er studenter som har gjennomført de to første årene i økonomi og administrasjon, men profileringen passer også for studenter som er i et bachelorprogram innenfor andre fagområder. Det kan tilrettelegges for de som ønsker en videreutdanning i kombinasjon med sitt arbeid.

    Arbeidsform
    Det vil benyttes forelesninger, seminarer, presentasjoner og gjesteforelesere. Profileringen har engelsk som undervisningsspråk.

    Norsk som fremmedspråk
    Utenlandske studenter uten grunnleggende norskkunnskaper får anledning til å følge emnet Norwegian as a Foreign Language (7,5 + 7,5 studiepoeng).
    Etter nærmere avtale med avdelingen kan de emner som inngår i profileringsretningen, tas i utlandet (jfr. ovenfor).

    Graden Bachelor in International Business kan tildeles utenlandske studenter som fullfører hele profileringen i Internasjonal økonomi i 5. og 6. semester. I søknaden må det dokumenteres at man fra før har fullført en minst toårig økonomisk-administrativ utdanning tilsvarende de to første årene i høyskolens bachelorstudium i økonomi og administrasjon.


    1. semester

    2. semester

    3. semester

    4. semester

    5. semester

    6. semester

    Innføring i bedriftsøkonomisk
    analyse med IKT
    10 poeng

    Budsjettering og driftsregnskap
    10 poeng

    Mikroøkonomi med anvendelser
    10 poeng

    Makroøkonomi
    10 poeng

    Global markets and institutions
    10 poeng

    Topics in International Economics
    10 poeng

    Finansregnskap
    10 poeng

    Metodekurs I: Grunnleggende. matematikk og statistikk
    10 poeng

    Metodekurs II: Samfunnsviten-skapelig metode og anvendt statistikk
    10 poeng

    Finansiering og investering
    10 poeng

    International marketing
    10 poeng

    International Finance
    10 poeng

    Organisasjons-teori
    10 poeng

    Markedsføring og foretaksstrategi
    10 poeng

    Videreføringsemne 1)
    10 poeng

    Videreføringsemne 1)
    10 poeng

    Corporate Communication
    10 poeng

    Dissertation
    10 poeng

    Norwegian as a Foreign Language I
    5 poeng 2)

    Norwegian as a Foreign Language II
    5 poeng 2)

    1) Studentene kan velge videreføringsemner innenfor økonomi og administrasjon (Logistikk (SFB11408, 10 stp), Operasjonsanalyse (SFB11102, 10 stp), Videregående regnskap (SFB14004, 10 stp), Skatterett I (SFB11507, 10 stp), Internasjonal økonomi (SFB11602, 10 stp) eller innen forretningsspråk.
    2) Norwegian as a Foreign Language I og II tilbys som valgemner for utenlandske studenter som tar profileringen.
    3) Dissertation er obligatorisk for utenlandske studenter som ønsker å få tildelt en Bachelor i International Business.

    5. Profileringsretning i statsvitenskapelige emner
    Offentlig sektor er en betydelig del av det norske samfunn. Mange av økonomistudentene vil senere få arbeide i offentlig sektor eller komme i nær kontakt med offentlig sektor (stat, fylkeskommune, kommune og offentlige bedrifter).

    For å gi studentene forståelse for og innblikk i hvordan offentlig sektor fungerer, tilbys studentene i økonomi en profileringsretning med vekt på statsvitenskapelige emner. Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag har i mange år tilbudt årsstudium og påbyggingsstudium i statsvitenskap som egne studietilbud, og nå åpnes deler av disse studiene for studenter som velger denne profileringsretningen.

    Mål
    Målet med profileringen er å skape en kompetanse som gjør studentene i stand til å nyttiggjøre seg fagområdet i forskjellige yrker og å kunne kombinere det med økonomi- og administrasjonsemnene.

    Målgruppe
    Målgruppen vil være kandidater i økonomi og administrasjon som ønsker å få kunnskap om statsvitenskap som profileringsemne.


    Arbeidsform
    Det vil benyttes forelesninger, seminarer, presentasjoner og gjesteforelesere.


    1. semester

    2. semester

    3. semester

    4. semester

    5. semester

    6. semester

    Innføring i bedriftsøkonomisk
    analyse med IKT
    10 poeng

    Budsjettering og driftsregnskap
    10 poeng

    Mikroøkonomi med anvendelser
    10 poeng

    Makroøkonomi
    10 poeng

    Politisk teori, grunnlagsproblemer og demokratiteori

    15 poeng

    Offentlig politikk og administrasjon

    15 poeng

    Finansregnskap
    10 poeng

    Metodekurs I: Grunnleggende. matematikk og statistikk
    10 poeng

    Metodekurs II: Samfunnsviten-skapelig metode og anvendt statistikk
    10 poeng

    Finansiering og investering
    10 poeng

    Organisasjons-teori
    10 poeng

    Markedsføring og foretaksstrategi
    10 poeng

    Videreføringsemne 1)
    10 poeng

    Videreføringsemne 1)
    10 poeng

    Samfunnsvitenskapelig forskningsmetode
    15 poeng

    Internasjonal politikk og komparativ politikk
    15 poeng

    1) Studentene kan velge videreføringsemner innenfor økonomi og administrasjon (Logistikk, Operasjonsanalyse, videregående regnskap, Skatterett I, Internasjonal økonomi, Internasjonal markedsføring).
    Det vises for øvrig til beskrivelsene av de enkelte emner under Bachelorutdanning i språk, samfunn og kultur.


    6. Profileringsretning i Internasjonal kommunikasjon

    I studiets 5. og 6. semester er det anledning til å velge profilering i internasjonal kommunikasjon kombinert med et fremmedspråk. Studentene velger ett fremmedspråk til sin profilering (engelsk eller eventuelt tysk, fransk eller spansk). Det tas forbehold om tilstrekkelig antall deltakere for at det kan tilbys emner i andre språk enn engelsk. Foruten fremmedspråk, tilbys studentene emner i internasjonal økonomi og internasjonal markedsføring, samt emner i interkulturell kommunikasjon, og kommunikasjonsteori. Totalt vil profileringen omfatte 60 studiepoeng.
    Denne profileringen vektlegger det internasjonale aspektet ved økonomi- og markedsføringsfagene.

    Mål
    Profileringen skal gi en fordypning innenfor følgende fagområder:

  • Engelsk (eventuelt tysk, fransk eller spansk) kommunikasjon
  • Internasjonal økonomi / Internasjonal markedsføring
  • Kommunikasjonsteori / interkulturell kommunikasjon

    Denne profileringen skal gi studentene et grunnlag i skriftlig og muntlig kommunikasjon samt interkulturell kommunikasjon. Målet er å gi studentene de nødvendige redskaper for å kunne fungere i et internasjonalt arbeidsmiljø.
  • Målgrupper
    Profileringens målgruppe er studenter som ønsker å utvikle en internasjonal profil, både gjennom økonomifagene og ved å utvide sine språkkunnskaper i ett av de tilbudte fremmedspråkene, og da særlig med tanke på praktisk språkferdighet.

    Arbeidsform
    Undervisningen legges opp som gruppearbeid og prosjektarbeid. Studentene vil arbeide i mindre grupper, slik at de får anledning til å praktisere språket aktivt.

    1. semester

    2. semester

    3. semester

    4. semester

    5. semester

    6. semester

    Innføring i bedriftsøkonomisk
    analyse med IKT
    10 poeng

    Budsjettering og driftsregnskap
    10 poeng

    Mikroøkonomi med anvendelser
    10 poeng

    Makroøkonomi
    10 poeng

    Virksomhetskommunikasjon I (engelsk) 2)
    10 poeng

    Virksomhetskommunikasjon II (engelsk) 2)
    10 poeng

    Finansregnskap
    10 poeng

    Metodekurs I: Grunnleggende. matematikk og statistikk
    10 poeng

    Metodekurs II: Samfunnsviten-skapelig metode og anvendt statistikk
    10 poeng

    Finansiering og investering
    10 poeng

    Digital kommunikasjon og kommunikasjonsteori

    10 poeng

    Interkulturell kommunikasjon
    10 poeng

    Organisasjons-teori
    10 poeng

    Markedsføring og foretaksstrategi
    10 poeng

    Videreføringsemne 1)
    10 poeng

    Videreføringsemne 1)
    10 poeng

    International Markedsføring
    10 poeng

    Internasjonal økonomi 3)
    10 poeng

    1) Studentene kan velge videreføringsemner innenfor økonomi og administrasjon (Logistikk (SFB11408, 10 stp), Operasjonsanalyse (SFB11102, 10 stp), videregående regnskap (SFB14004, 10 stp), Skatterett I (SFB11507, 10 stp).
    2) For valg av annet språk enn engelsk kontakt studieleder.
    3) Alternativt kan emnet EU-kunnskap (SFB50306) velges.

    Det vises for øvrig til beskrivelsene av de enkelte emner under Bachelorstudium i internasjonal kommunikasjon.

    Organisering og læringsformer

    Studieprogrammet utformes slik at det tar opp sentrale elementer fra Kvalitetsreformen i høyere utdanning. Dette inkluderer styrket individuell oppfølging av studentene gjennom mer seminarundervisning, individuell veiledning og nye vurderings- og evalueringsformer. Undervisnings- og arbeidsformer samt arbeidskrav og vurderingsformer er nærmere omtalt i de enkelte emnebeskrivelsene.

    Som forklart ovenfor er studiet organisert i en rekke emner: obligatoriske emner, videreføringsemner og profileringsemner. Som regel omfatter et emne 10 studiepoeng slik at normert semesterstudium omfatter tre selvstendige emner.

    Bruk av bibliotek

    • Biblioteket organiserer og bidrar til studentenes informasjonskompetanse, det vil si evnen til å søke etter, finne, evaluere og bruke relevant faglig informasjon. I tillegg til personlig service, får studentene bibliotekundervisning der målsettingen er at de skal kunne søke i norske og utenlandske informasjonskilder og kunne vurdere kvaliteten på informasjonen. Biblioteket tilbyr også undervisning i referanseteknikk.
    • Gjennom prosjektoppgaver, gruppearbeid og innleveringer blir studentene stimulert til aktivt å søke etter fagstoff og empiriske data i både bibliotek og på Internett. I første semester gis en grunnleggende innføring i bruk av IKT. Bruk av dataverktøy, økonomisk programvare og Internett er en integrert del av undervisningen.

    Studiet skal gi en praksisorientert høyere utdanning. Det betyr at fagstoffet har en klar forankring i relevant teori og aktuelle forskningsresultater, samtidig som utstrakt bruk av praktiske eksempler og cases gir yrkesrelevant praksis.

    Arbeidskrav
    I de fleste emner inngår obligatoriske arbeidskrav som må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen. Gjennom retting og tilbakelevering av arbeidskrav gis det samtidig tilbakemelding til studentenes læring. Slike arbeidskrav kan være innleveringsoppgaver som må leveres innen gitte frister, tester, mappeinnlegg m.v.
    Se den enkelte emnebeskrivelse for mer informasjon.

    Vurdering

    Ved bachelorstudiet i økonomi og administrasjon benyttes både underveisvurdering og sluttvurdering. Vurdering underveis varierer fra emne til emne og omfatter blant annet øvingsoppgaver, obligatoriske innleveringsoppgaver, gruppearbeid med prosjektoppgaver, presentasjoner.
    Sluttvurdering skjer hovedsaklig gjennom individuell skriftlig eksamen. Studentene har tilgang til løpende veiledning fra faglærer gjennom hele semesteret.

    Nærmere opplysninger om arbeidskrav, vurderingsformer og eksamen finnes i de enkelte emnebeskrivelser. Det vises også til HiØs forskrifter og reglementer for eksamen.

    Det benyttes det nasjonale karaktersystemet med en karakterskala med 5 trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Unntaksvis brukes vurderingsuttrykket bestått/ikke bestått. Dette vil i så fall fremgå av emnebeskrivelsen.

    Studieplanen er godkjent og revidert

    Studieplanen er godkjent

    Fungerende dekan Theo Schewe, 3. 7. 2008

    Studieplanen gjelder for

    Studieplanen gjelder for perioden 2008 - 2011.

    Studieprogramansvarlig

    Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi

    Studiemodell

    Høst 2009

    Profileringsretning fra høsten 2010

    Profilering økonomisk analyse

    Velg studieretning for å se emner

    Høst 2010

    Profilering statsvitenskap

    Velg studieretning for å se emner

    Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 03:13:41