Studieplan for Bachelorstudium i økonomi og administrasjon (2006–2009)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
180
Studiets varighet:
3 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Høgskolen i Østfold

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold


Bachelorstudiet i økonomi og administrasjon bygger i store trekk på rammeplanen som Nasjonalt råd for økonomisk-administrativ utdanning (NRØA) har fastsatt som felles ramme for høgskolenes utforming av slike bachelorutdanninger. Planen skal bidra til å sikre en ensartet struktur og et høyt faglig nivå i de økonomisk-administrative utdanningene. Dette skal også gjøre det lettere å fortsette studier, bl. a. mastergradsstudier ved andre høgskoler og universiteter i inn- og utlandet.

De to første studieårene i det treårige bachelorstudiet i revisjon bygger også på denne planen. Se egen studieplan for revisjon.

Studiet har en landsomfattende identitet kjennetegnet ved følgende: Studiet skal gi kandidatene faglig innsikt, analytisk trening og problemforståelse innenfor naturgitte, samfunnsmessige og etiske rammer.

Et bachelorstudium omfatter 180 studiepoeng, fordelt over seks semestre. Den obligatoriske delen av studiet er på 100 studiepoeng. 20 studiepoeng er såkalte videreføringsemner, og de resterende 60 studiepoeng kalles for profileringsemner. De obligatoriske emner samt videreføringsemner tas i løpet av studiets to første år (1. til 4. semester). Profileringsemnene tas i tredje studieår (5. og 6. semester).
Studenten kan i tredje studieåret velge blant flere profileringsretninger med fastlagt studieprogram (se nedenfor). Alternativt kan studenten velge å ta det 5. og/eller 6. semesteret som utvekslingsstudent i utlandet ved en av våre partnerhøgskoler (se eget avsnitt om internasjonalisering nedenfor).
Det kan også søkes om å få godkjent emner fra økonomiske og andre fagområder på til sammen 60 studiepoeng i tredje studieåret.
For de som søker videre økonomistudier på masternivå, anbefaler vi i 3. studieår å velge emner som gir fordypning i økonomisk-administrative fag. Ta gjerne kontakt med studieveiledere for å få nærmere informasjon. Obligatoriske emner
De økonomiske og administrative fag innbefatter følgende obligatoriske emner (jfr. rammeplanen):
Videreføringsemner
Tilbudet på videreføringsemner vil kunne variere over tid, avhengig blant annet av tilgang på kvalifisert fagpersonale.
Aktuelle videreføringsemner for tiden er:
· Logistikk
· Operasjonsanalyse
· Videregående regnskap med teori og regnskapsorganisasjon
· Internasjonal markedsføring
· Skatterett (del I)


Profileringsretninger
Det tilbys for tiden følgende profileringsretninger:
1. Økonomisk analyse
2. Nyskaping
3. Regnskapsfag
4. Internasjonal økonomi

Dessuten kan studentene velge profileringer i hhv. (a) Statsvitenskaplige emner og (b) Internasjonal kommunikasjon (med enten engelsk, tysk, fransk eller spansk) som tilbys ved seksjonen for språk og statsvitenskap.

Også revisjonsfag kan velges som en egen profilering. Avdelingen tilbyr et eget bachelorstudium i revisjon som har de samme obligatoriske emnene som bachelorstudium i økonomi og administrasjon i de to første studieårene. Dette gjør det mulig for studenter i økonomi og administrasjon å velge emner fra revisjonsstudiet i sitt tredje studieår (jfr. egen studieplan).

Profileringsretningene blir nærmere omtalt nedenfor. Tilbudet som gis er relativt omfattende og fleksibelt i den forstand at det kan tilpasses studentenes etterspørsel samt fagmiljøets kompetanse og kapasitet. Det er utformet også med tanke på at studentene kan ta ett eller to semestre som utvekslingsstudenter ved utenlandske partnerinstitusjoner %3 og at både norske og utenlandske studenter kan ta deler av sin bachelorutdanning innenfor våre programmer. I løpet av annet studieår velger studentene sin profilering. Enkelte profileringer legger føringer på hva som må velges av videreføringsemner i tredje og fjerde semester.

Det tas forbehold om at avdelingsleder kan vedta at enkelte profileringer ikke kan tilbys fordi det ikke er tilstrekkelig mange studenter som melder seg på eller dersom det ikke kan skaffes kvalifisert undervisningspersonale.

Studiemodellen:


Forberedende kurs i matematikk
Matematikk og statistikk er obligatoriske emner i økonomistudiets metodeundervisning ved alle høgskoler. Fordi studentenes forkunnskaper i matematikk fra videregående skole varierer, tilbys i første semester et forberedende kurs i matematikk. Dette forkurset er obligatorisk for alle som i en inngangstest ikke oppnår et tilstrekkelig antall poeng. Øvrige studenter oppmuntres til frivillig å delta i kurset. I dette forberedende kurset gjennomgås og friskes opp grunnleggende kunnskaper i matematikk fra videregående skole. Kurset avsluttes med en utgangstest som skal være bestått for å starte med Metodekurs I i annet semester.

Internasjonalisering - Studier ved partnerinstitusjoner i utlandet Innenfor bachelorstudiet gis studentene et tilbud om ett eller to semesters opphold ved en av høgskolens partnerinstitusjoner i utlandet. Disse studieoppholdene skal kunne erstatte tilsvarende semester ved HiØ og skal inngå i den norske bachelorgraden dersom studieprogrammet i utlandet er godkjent av avdelingen på forhånd, og dersom studenten dokumenterer at alle nødvendige eksamener i utlandet er bestått. Utenlandsoppholdet tas som regel i bachelorstudiets tredje studieår.
Gjennom avtaler med utenlandske partnerinstitusjoner kan det legges til rette for at enkelte studenter under sitt utenlandsopphold også kan studere andre profileringer enn de som tilbys ved avdelingen her hjemme.
I forbindelse med profileringen i internasjonal økonomi gis et tilbud på to semestre (2 x 30 studiepoeng) med emner som undervises på engelsk. Slik kan også utenlandske studenter ta deler av sitt studium ved vår avdeling.

Nærmere om de enkelte profileringsretninger

1. Profileringsretning i Økonomisk analyse
Profilering i økonomisk analyse skal gi bachelorstudentene en fordypning i sentrale fagområder slik som bedriftsøkonomisk analyse, regnskap, strategi, samfunnsøkonomi og metode.

Mål og innhold
Profileringen skal dermed også bidra til å gi bachelorstudentene et godt faglig grunnlag, både i bredde og dybde, for å kunne fortsette med studier i økonomi og administrasjon på mastergradsnivå. Derfor er profileringen samtidig tilpasset opptaksreglene for masterstudiene ved Norges Handelshøyskole. NHH setter langt på vei standard for den nye mastergradsutdanning i økonomi og administrasjon (tidligere siviløkonomutdanning). NHH sier at kandidater med fullført bachelorutdanning fra norske høgskoler med %Dlaudabelt karakterresultat%D kan tas opp til mastergradsstudiet når det blant annet oppfyller krav om minst 24 studiepoeng i metodefag og minst 24 studiepoeng i samfunnsøkonomiske fag fra bachelorutdanningen. Profileringen i økonomisk analyse tar hensyn til dette kravet. Profileringen i økonomisk analyse dekker %3 både faglig og metodisk %3 et bredere spektrum av emner og skal dermed også tilby et alternativ for de studentene som ønsker faglig bredde fremfor en %Dsmal%D spesialisering i sin bachelorutdanning. Kandidater som velger denne profileringen, skal i 3. til 6. semester ta totalt 90 studiepoeng i følgende videreførings- og fordypningsemner:
  • Operasjonsanalyse, Logistikk, Videregående regnskap med teori og regnskapsorganisasjon
  • Verdibasert økonomistyring
  • Internasjonal økonomi, Finansiell økonomi eller Internasjonal finans
  • Økonomisk seminar.
  • Valgfritt emne: Blant annet Internasjonal markedsføring.

    Slik er det lagt en rekke føringer på hvilke emner som må tas for å få attestert den valgte profileringen på vitnemålet. Emnene vil bli nærmere beskrevet i egne emnebeskrivelser. Studenter som velger andre profileringer, kan ta emner fra profileringen i Økonomisk analyse som videreføringsemner i 3. og 4. semester.

    Målgrupper
    Profileringens viktigste målgruppe er studenter som tar sitt tredje og siste år i bachelorstudiet i økonomi og administrasjon ved HiØ. Enkelte emner passer også for studenter som er i et bachelorstudium innenfor andre fagområder. Profileringen passer også for tidligere høgskolekandidater i økonomi og administrasjon som ønsker å fullføre en bachelorgrad ved å ta denne profileringen som tredje året.

    Arbeidsform
    Det vil benyttes forelesninger, seminarer, presentasjoner og gjesteforelesere. Det legges stor vekt på studentenes aktive deltakelse gjennom innleveringer av term papers, oppgaveløsninger og presentasjoner.


    *) Studentene kan her velge å ta både 15-poengs emne i %DVideregående regnskap med teori og regnskapsorganisasjon%D og 5-poengs emne i %D Offentlig regnskap og budsjettering%D som til sammen gir 20 studiepoeng.
    Blant øvrige tilbud er: Operasjonsanalyse, Logistikk (dersom ikke tatt før), Strategisk entreprenørskap med forretningsplan, Praktisk bedriftsledelse, Skatterett I, Rettslære (15 poeng), Internasjonal markedsføring (vårsemester).


    2. Profileringsretning i Nyskaping
    Profilering i Nyskaping skal gi bachelorstudentene god kompetanse til å drive prosesser som fremmer nyskaping. Det er et klart siktemål å kunne bidra til regionens næringsutvikling.

    Mål og innhold
    Etter gjennomført studium skal studentene kunne påta seg å drive en strategisk entreprenørskapsprosess og å sette opp en god forretningsplan. Studentene skal kunne rammebetingelsene for prosessen fra utvikling av ideer frem til å skape verdier. Studentene skal lære om prosjektverktøy og arbeidsmetodikken for å gjennomføre og lede prosjekter samt prosessen knyttet til produktutvikling. Studentene skal kunne bruke data til å vurdere prosjektlønnsomheten og kunne anvende tidligere teoretisk kunnskap på virkelige problemstillinger. Sentralt står et større prosjektarbeid i en prosjektgruppe som tar utgangspunkt i reelle prosjekter fra offentlig og privat virksomhet. Kandidater som velger denne profileringen, skal i 5. og 6. semester ta totalt 60 studiepoeng i følgende fordypningsemner:
  • Strategisk entreprenørskap med forretningsplan
  • Praktisk bedriftsledelse
  • Bedriftsrettet prosjektarbeid med prosjektrapport
  • Produktutvikling og designmetodikk
  • Valgfritt videreførings- eller fordypningsemne (se studiemodellen nedenfor).

    Dermed er det lagt føringer på hvilke emner som må tas for å kunne benytte profileringstittelen. Emnene vil bli nærmere beskrevet i egne emnebeskrivelser. Studenter som velger andre profileringer, kan etter avtale ta emner fra profileringen i Nyskaping som videreføringsemner i 3. og 4. semester. Legg merke til at emnene går over to semestre og at undervisningstimene ofte er organisert som blokksamlinger. Dette kan skape problemer med tidsmessig overlapping med emner utenfor profileringen som har fortløpende ukentlige forelesninger.

    Målgrupper
    Profileringens viktigste målgruppe er studenter som tar sitt tredje og siste år i bachelorstudiet i økonomi og administrasjon ved HiØ. Profileringen eller enkelte emner passer også for studenter som er i et bachelorstudium innenfor andre fagområder slik som ingeniørfag, informatikk, forretningsspråk. Profileringen passer også for tidligere høgskolekandidater i økonomi og administrasjon som ønsker å fullføre en bachelorgrad ved å ta denne profileringen som tredje året. Enkelte emner kan også være av interesse for deltidsstudenter / privatister som ønsker etter- eller videreutdanning. Forutsetning for å få godkjent høgskolepoeng er generell studiekompetanse eller godkjent realkompetanse.

    Arbeidsform
    Studentene skal arbeide i nært samarbeid med utvalgte virksomheter i regionen gjennom konkrete prosjekter. Prosjektene skal eies av oppdragsgiver og gjennomføres i samarbeid mellom studentene, næringslivet og faglig ansatte ved høgskolen. Tilnærmingen til de ulike emnene vil være innenfor rammen av spesifikke temaer. Det vil benyttes forelesninger, seminarer, presentasjoner og gjesteforelesere.

    *) Aktuelle videreføringsemner er: Verdibasert økonomistyring, Operasjonsanalyse, Logistikk, Videregående regnskap, Internasjonal markedsføring, Internasjonal økonomi, Skatterett I, Rettslære.

    3. Profileringsretning i regnskapsfag
    En profilering i regnskapsfag tilbyr studentene som ønsker et senere arbeid som regnskapsførere, en fordypning i finansregnskap, rettslære, skatte- og avgiftsrett. Behovet for kompetente regnskapsførere i norske bedrifter og offentlige virksomheter vokser stadig, samtidig stilles økende faglige krav for å få statlig autorisasjon som regnskapsfører og for å kunne lede regnskapsførerselskaper. Fullført profileringsretning i regnskapsfag oppfyller de nye krav som Kredittilsynet og Regnskapsførerloven stiller for autorisasjon som regnskapsfører

    Mål
    Profileringen skal gi studentene en faglig videreføring og fordypning av kunnskaper de har ervervet i de grunnleggende emner i de to første år i bachelorstudiet, med fokus på finansregnskap, skatte- og avgiftsrett og rettslære. Studentene skal kunne jobbe som regnskapsmedarbeidere og regnskapsførere i både vanlige bedrifter, regnskapsførerselskaper og revisjonsselskaper.

    Målgruppe
    Målgruppen er studenter
  • som ønsker spesialkunnskaper og fordypning i regnskapsfag som del av sin bachelorutdanning i økonomi og administrasjon
  • som ønsker å oppnå utdanningskravet Kredittilsynet stiller for å bli autorisert regnskapsfører
  • som ikke nødvendigvis ønsker å bli revisor med et fullført BA-studium i revisjon Kredittilsynet stiller spesielle karakterkrav for å kunne bli registrert revisor.

    Arbeidsform
    Det vil benyttes forelesninger, seminarer, presentasjoner og gjesteforelesere.

    1) Skatterett del 1 avsluttes med deleksamen 10 poeng etter vårsemesteret. Hele emnet Skatterett avsluttes med revisoreksamen 20 poeng.
    2) Offentlig regnskap og budsjettering kan evt. tas i 3. semester i tilknytning til emnet Videregående regnskap.


    4. Profileringsretning i Internasjonal økonomi
    Profilering Internasjonal økonomi vektlegger kunnskaper om hvordan internasjonal økonomi fungerer, et forhold som er spesielt viktig for et lite land som Norge %3 i en verden som er preget av stadig sterkere internasjonal og global innflytelse.

    Internasjonal profilering av økonomiutdanningen begynte tidlig på 90-tallet. Kursporteføljen har endret seg kontinuerlig, og valg av engelsk som undervisningsspråk for utvalgte økonomifag ble innført i 1993. Avtaler om studentutveksling for studenter fra Europa, Afrika og Asia samt samarbeid med utenlandske læresteder har skapt et internasjonalt miljø.

    Mål
    Profileringen skal gi studentene en faglig videreføring og videreutvikling av kunnskaper de har ervervet i de toårige studiene med sikte på at de etter fullført utdanning skal: Kunne delta aktivt i praktisk arbeid i direkte kontakt med norske bedrifters forretningsforbindelser i utlandet og/eller i norsk- eller utenlandskeide bedrifter i fremmede land, og få adgang til videre studier på høyere nivå ved utenlandske universiteter.


  • Målgruppe
    Profileringens viktigste målgruppe er studenter som har gjennomført kandidatstudiet i økonomi og administrasjon, men profileringen passer også for studenter som er i et bachelorprogram innenfor andre fagområder. Det vil også kunne tilrettelegges for de som ønsker en etter- eller videreutdanning i kombinasjon med sitt arbeid.

    Arbeidsform
    Det vil benyttes forelesninger, seminarer, presentasjoner og gjesteforelesere.

    Utenlandske studenter uten grunnleggende norskkunnskaper får anledning til å følge emnet Norwegian as a Foreign Language (10 studiepoeng). Etter nærmere avtale med avdelingen kan de emner som inngår i profileringsretningen, tas i utlandet (jfr. ovenfor).

    Graden Bachelor in International Business kan tildeles utenlandske studenter som fullfører hele profileringen i Internasjonal økonomi i 5. og 6. semester og som fra før har fullført en minst toårig økonomisk-administrativ utdanning tilsvarende vårt bachelorstudium i økonomi og administrasjon.


    1) Studentene kan velge videreføringsemner innenfor økonomi og administrasjon (Logistikk, Operasjonsanalyse, videregående regnskap, Skatterett I, Internasjonal økonomi, Internasjonal markedsføring) eller innen forretningsspråk (engelsk, tysk, fransk).
    2) Norwegian for foreigners I og II tilbys som spesialemner for utenlandske studenter som tar profileringen. For disse kan omfanget av emnet Global markets & institutions bli redusert fra 15 til 10 poeng.
    3) Dissertation er obligatorisk for utenlandske studenter som vil få tildelt en Bachelor i International Business.

    5. Profileringsretning i statsvitenskapelige emner
    Offentlig sektor er en betydelig del av det norske samfunn. Mange av økonomistudentene vil senere får arbeide i offentlig sektor %3 eller komme i nær kontakt med offentlig sektor (stat, fylkeskommune, kommune og offentlige bedrifter).

    For å gi studentene forståelse for og innblikk i hvordan offentlig sektor fungerer, tilbys studentene i økonomi en egen profileringsretning med vekt på statsvitenskapelige emner. Avdeling for samfunnsfag og fremmedspråk har i mange år tilbudt årsstudium og påbyggingsstudium i statsvitenskap som egne studietilbud, og nå åpnes deler av disse studiene for studenter som velger denne profileringsretningen.

    Mål
    Målet med profileringen er å skape en kompetanse som gjør studentene i stand til å nyttiggjøre seg fagområdet i forskjellige yrker og å kunne kombinere det med økonomi- og administrasjonsemnene.

    Målgruppe
    Målgruppen vil være kandidater i økonomi og administrasjon som ønsker å få kunnskap om statsvitenskap som profileringsemne.

    Arbeidsform
    Det vil benyttes forelesninger, seminarer, presentasjoner og gjesteforelesere.

    1) Studentene kan velge videreføringsemner innenfor økonomi og administrasjon (Logistikk, Operasjonsanalyse, videregående regnskap, Skatterett I, Internasjonal økonomi, Internasjonal markedsføring).
    Det vises for øvrig til beskrivelsene av de enkelte emner under Bachelorutdanning i språk, samfunn og kultur.



    6. Profileringsretning i Internasjonal kommunikasjon (med enten engelsk, tysk, fransk eller spansk)
    I studiets 5. og 6. semester er det anledning til å velge profilering i enten engelsk, fransk, tysk eller spansk og internasjonal kommunikasjon. Studentene velger ett av fremmedspråkene til sin profilering. Foruten fremmedspråkene, tilbys studentene emner i internasjonal økonomi og internasjonal markedsføring, samt et basisemne i kommunikasjon. Totalt vil profileringen omfatte 60 studiepoeng. Denne profileringen vektlegger det internasjonale aspektet ved økonomi- og markedsføringsfagene, samt innføring i de ulike europeiske landenes bedriftskultur og næringsliv.

    Mål
    Profileringen skal gi en fordypning innenfor følgende fagområder:
  • Engelsk, tysk, fransk eller spansk næringslivskommunikasjon
  • Internasjonal økonomi / Internasjonal markedsføring
  • Kommunikasjonsteori / interkulturell kommunikasjon

    Denne profileringen skal gi studentene et grunnlag i skriftlig og muntlig kommunikasjon i næringslivet, slik at de kan bli kjent med de kulturelle og forretningsmessige særegenheter for henholdsvis engelsk-, tysk-, fransk- og spansktalende land. Målet er å gi studentene de nødvendige redskaper for å kunne fungere i et internasjonalt arbeidsmiljø.

    Målgrupper
    Profileringens målgruppe er studenter som ønsker å utvikle en internasjonal profil, både gjennom økonomifagene og ved å utvide sine språkkunnskaper i ett av de tilbudte fremmedspråkene, og da særlig med tanke på praktisk språkferdighet direkte rettet mot næringslivet. Denne profilen vil passe for studenter som ønsker å arbeide innen import, eksport, markedsføring, salg og utadrettede oppgaver i et internasjonalt miljø.

    Arbeidsform
    Undervisningen legges opp som gruppearbeid og prosjektarbeid. Studentene vil arbeide i mindre grupper, slik at de får anledning til å praktisere språket aktivt. For presentasjoner og telefontrening vil studentene arbeide i multimediarom og språklaboratorium. En del skriftlige oppgaver baseres på Üases%D, hvor studentene skal finne løsninger som fungerer både i forhold til situasjonen (reklamasjon, purring, bestilling etc.), og språklig og kulturelt.

    1) Studentene kan velge videreføringsemner innenfor økonomi og administrasjon (Logistikk, Operasjonsanalyse, videregående regnskap, Skatterett I, Internasjonal markedsføring).

    Det vises for øvrig til beskrivelsene av de enkelte emner under Bachelorstudium i Internasjonal kommunikasjon.
  • Organisering og læringsformer


    Studieprogrammet utformes slik at det tar opp sentrale elementer fra den innførte Kvalitetsreformen ifølge St.meld. nr. 27 (2000-2001). Dette inkluderer styrket individuell oppfølging av studentene gjennom mer seminarundervisning, individuell veiledning og nye vurderings- og evalueringsformer. Undervisnings- og arbeidsformer samt arbeidskrav og evalueringsformer er nærmere omtalt i de enkelte emnebeskrivelsene.

    Som forklart ovenfor er studiet organisert i en rekke emner: obligatoriske emner, videreføringsemner og profileringsemner. Som regel omfatter et emne 10 studiepoeng slik at normert semesterstudium omfatter tre selvstendige emner.

    Gjennom prosjektoppgaver, gruppearbeid og innleveringer blir studentene stimulert til aktivt å søke etter fagstoff og empiriske data i både bibliotek og på Internett. Høgskolens bibliotek bidrar til studentenes informasjonskompetanse, det vil si evnen til å søke etter, finne, evaluere og bruke relevant faglig informasjon. I tillegg til personlig service, får studentene bibliotekundervisning. De skal kunne søke i elementære informasjonskilder, bli kjent med sentrale informasjonskilder innen eget fag og kunne vurdere kvalitet på informasjon.

    Vurdering


    Ved bachelorstudiet benyttes både underveisvurdering og sluttvurdering. Vurderingsformer varierer fra emne til emne og omfatter blant annet øvingsoppgaver, obligatoriske innleveringsoppgaver, gruppearbeid med prosjektoppgaver, presentasjoner, individuell skriftlig slutteksamen, mappeevaluering. Studentene skal få tilbakemelding om faglig framgang og skal bli fulgt kontinuerlig opp i løpet av studiet. I mange emner inngår obligatoriske arbeidskrav som må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Slike arbeidskrav kan være innleveringsoppgaver som må leveres innen gitte frister, tester, mappeinnlegg m.v. Nærmere opplysninger om arbeidskrav, vurderingsformer og eksamen finnes i de enkelte emnebeskrivelser. Det vises også til HiØs forskrifter og reglementer for eksamen og til avdelingens "Utfyllende retningslinjer for innleveringer (arbeidskrav og del av mappe), samt klage og ny og utsatt eksamen hvor dette inngår i emnet".

    Det benyttes det nasjonale karaktersystemet med bokstavkarakterer og en karakterskala med 5 trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Unntaksvis brukes vurderingsuttrykket bestått/ikke bestått. Dette vil i så fall fremgå av emnebeskrivelsen.

    Litteratur


    Nærmere informasjon om pensum og litteratur gis i de enkelte emnebeskrivelser. Mange lærebøker utkommer imidlertid i reviderte utgaver først ved semesterstart. Derfor oppgis den aktuelle pensumlitteraturen av faglærer ved forelesningsstart.

    Studieprogramansvarlig

    Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi

    Studiemodell

    Høst 2006

    Velg studieretning for å se emner

    Høst 2007

    Profileringsretning

    Profilering økonomisk analyse

    Velg studieretning for å se emner

    Vår 2008

    Obligatoriske emner for studenter med opptak høst 2006

    Profilering økonomisk analyse

    • SFB11408 Logistikk Emneside mangler 10 stp

    Profilering regnskapsfag

    Velg studieretning for å se emner

    Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:12:26