Studieplan for Bachelorstudium i internasjonal kommunikasjon (2022–2025)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
180
Studiets varighet:
3 år
Undervisningsspråk:
Norsk og engelsk
Studiested:
Halden

Hva lærer du?

Grad/tittel ved bestått studium

Fullført og bestått utdanning gir rett til tittelen Bachelor i internasjonal kommunikasjon.

Studiets læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten har 

  • bred kunnskap om retorikk og multimodal analyse basert på klassisk og moderne teori
  • bred kunnskap om medienes rolle i samfunnet
  • god kunnskap om visuell- og strategisk kommunikasjon
  • har dybdekunnskap innen minst en av følgende to fordypninger:
    • strategisk kommunikasjon i interkulturelle organisasjoner og næringsliv
    • politisk kommunikasjon, inkludert moderne politisk teori, internasjonal politikk og internasjonale relasjoner
  • god kunnskap om ulike idealer for demokrati, offentlig debatt og forvaltning, samt kunnskap om retorisk medborgerskap
  • god kjennskap til vitenskapsteori, og sammenhengen mellom vitenskapsteori og metodologi
  • bred kunnskap om forskjellige metoder og verktøy som brukes i samfunnsvitenskapelig forskning, og styrkene og svakheten ved disse
  • god kunnskap om produksjon av podkast og innholdsproduksjon til ulike sosiale medier
  • god kunnskap om produksjon av video
  • god kunnskap om digital markedsføring

Ferdigheter

Kandidaten har

  • svært gode ferdigheter i akademisk skriving, historiefortelling og skriving for mediene, både på engelsk og norsk
  • svært gode ferdigheter i presentasjons- og forhandlingsteknikk
  • svært gode ferdigheter i bruk av sosiale medier og digital kommunikasjon
  • svært gode ferdigheter i å utføre systematiske søk etter faglig og relevant informasjon og kvalitetssikring av informasjonen
  • svært gode ferdigheter i multimodal analyse, retorisk påvirkning og argumentasjon basert på klassisk og moderne teori
  • gode ferdigheter i å utforme og gjennomføre kvantitative og kvalitative undersøkelser og analysere både kvalitative og kvantitative innsamlede data
  • gode ferdigheter i å arbeide med prosjekter
  • gode ferdigheter i å løse kommunikative oppgaver i en arbeidssituasjon, med særlig vekt på en internasjonal kontekst

Generell kompetanse

Kandidaten har

  • retorisk kompetanse
  • kompetanse i medieanalyse av tradisjonelle og nye medier
  • tverrkulturell kompetanse og forståelse for hvordan andre kulturer kan påvirke kommunikasjon
  • innsikt i etiske og kritiske perspektiver på rollen som kommunikatør
  • oversikt over ulike informasjonsressurser innen fagfeltet og kan gjøre kritiske vurderinger av alle typer tekster samt informasjon og informasjonskilder
  • evne til å formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig på norsk og engelsk
  • generell kompetanse i å gjennomføre egne samfunnsvitenskapelige undersøkelser og vurdere eksisterende undersøkelser

Opptak

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiets to faglige hovedområder er kommunikasjon og samfunnsfag. Innenfor kommunikasjon fokuseres det på retorikk, visuell- og strategisk kommunikasjon, medier og digital kompetanse i tradisjonelle og nye medier herunder produksjon og analyse av video, podkast og innlegg til sosiale medier. Innenfor samfunnsfag fokuseres det på kulturforståelse og statsvitenskap rettet inn mot medier/kommunikasjon.

I dette studiet kan du velge mellom to fordypninger:

  • Strategisk kommunikasjon hvor du blant annet lærer deg mer om profesjonell, interkulturell og bedriftskommunikasjon. I denne fordypningen legges det vekt på arbeidspraksis / bedriftsprosjekt i 6. semester.

  • Politisk kommunikasjon hvor det legges vekt på politikk og kommunikasjon. Her lærer du deg blant annet mer om politisk kommunikajson og propaganda, moderne politisk teori og internasjonal politikk.

Alle emner som inngår i studiet, er detaljert beskrevet i emnebeskrivelsene. Studiet er oppdelt i seks semestre, som vist i studiemodellene nedenfor. Hvert semester inneholder tre emner på 10 studiepoeng hver. Et unntak er den avsluttende bacheloroppgaven i tredje studieår som er på 20 studiepoeng.

Obligatoriske emner
140 av totalt 180 studiepoeng er obligatoriske. Studiemodellene nedenfor angir hvilke emner som er obligatoriske og hvilke som er valgemner.

Valgemner
Valgfrie emner utgjør 40 studiepoeng innenfor studiets hovedområder. 

I 4. semester avlegges 30 studiepoeng med valgfrie emner ved et av høgskolens partneruniversiteter i et engelskspråklig land. Studenter med fordypning i politisk kommunikasjon som ønsker å få opptak til en mastergrad i statsvitenskap må velge to av disse emnene som en del av utvekslingsoppholdet; grunnleggende politisk teori, komparativ politikk eller offentlig politikk. Se pkt. Studentutveksling for mer informasjon. 

I 5. semester velger studentene med fordypning i starategisk kommunikasjon ett valgemne på 10 studiepoeng. Enkelte valgemner krever forkunnskaper. Dette er nærmere beskrevet i emnebeskrivelsene. Valgemner i studiet vil kunne variere fra år til år. Et valgemne kan utgå dersom det er færre enn 10 studenter påmeldt. Etter søknad kan emner fra andre studieprogram ved høgskolen godkjennes som valgemner.

Progresjon
Det anbefales at emnene tas i oppsatt rekkefølge fordi emnene bygger på hverandre.

For å kunne tas opp ved utenlandsk partnerinstitusjon i studiets 4. semester må minst 60 studiepoeng i utdanningen være bestått med tilfredsstillende karakter.

En student må ha bestått minst 120 studiepoeng for å få starte på bacheloroppgaven. Unntak fra denne regelen kan innvilges av undervisningsleder etter søknad.

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningsspråk:
De enkelte emnene undervises på forskjellige språk: norsk, engelsk, fransk, spansk eller tysk. Se mer informasjon i den enkelte emnebeskrivelse.

Studentaktivitet:
Studiet er interaktivt med stor studentaktivitet og bruk av grupper, oppgaver, muntlige presentasjoner, prosjekter og arbeidspraksis. I flere av prosjektene deltar undervisere/forskere og studenter på lik linje. I disse prosjektene bidrar undervisere/forskere og studenter like mye til innhenting av kunnskap og utprøving av nye ideer. Og fordi det stilles krav til at kommunikatorer har god kjennskap til samfunnet rundt seg - politikk, næringsliv med mer - forventes det at studentene følger godt med i mediebildet.

Behandling av personopplysninger:
I løpet av studiet vil både studentene og høgskolen benytte digitale publiseringsplattformer for å oppnå læringsutbyttet etter studieplanen. Det innebærer at Høgskolen i Østfold kan behandle studentenes personopplysninger som ledd i publiseringen. Den nærmere begrunnelsen for behandlingen finner du i Personvernerklæringen for BIK [https://www.hiof.no/studier/programmer/bik-bachelorstudium-i-internasjonal-kommunikasjon/personvernerklering.html)

Nettbasert undervisning og veiledning:
Valgemnene i språk tilbys som fleksibel læring (nettbasert). Høgskolen kan kreve at studenten har egen bærbar datamaskin.

Akademisk skriving og bibliotek:
Biblioteket bidrar til å utvikle studentenes informasjonskompetanse, det vil si evnen til å søke etter, finne, evaluere og bruke relevant og faglig informasjon. I tillegg til personlig service, får studentene tilbud om bibliotekundervisning, der målet er at de skal kunne søke i norske informasjonskilder, ha kjennskap til internasjonale databaser og kunne vurdere kvalitet på informasjon. Det blir også undervist i referanseteknikk. Omfang og forventet læringsutbytte av biblioteketsundervisning finnes under den aktuelle emnebeskrivelsen for Tekst og retorikk.

Studentene får systematisk opplæring og trening i akademisk skriving. Denne opplæringen er en del av emnene Tekst og retorikk og Professional Communication i første semester, Media Studies i andre semester og Corporate Communication i tredje semester, foruten i emnet Kunsten å overbevise i 5. semester.

Likestillings- og mangfoldsperspektiv:
Både ved utvalg av pensumlitteratur og ved bruk av case og eksempler søker vi å ivareta likestillingsaspektet på beste måte. I alle emnene blir det lagt vekt på å formidle et perspektiv som bygger på forståelse av etnisk og kulturelt mangfold.

Arbeidskrav og vurderingsformer
I emnebeskrivelsene er det presisert hvilke arbeidskrav som må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen, og hvilken vurderingsform som benyttes i de enkelte emnene.

Det gis tilbakemelding på arbeidskrav. Dette sikrer at studentene får tilbakemelding om faglig fremgang og blir fulgt kontinuerlig opp i løpet av studiet. Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Det benyttes ulike vurderingsformer i studiet: skriftlig eksamen, muntlig eksamen, produksjon av video og podkast, prosjektrapport og mappevurdering. Eksamensbesvarelser vurderes etter karakterskala med fem trinn fra A til F. Ved obligatorisk utenlandsopphold gis karakter fra den aktuelle partnerinstitusjonen.

Bacheloroppgaver skal til elektronisk plagiatkontroll. Andre eksamensbesvarelser og arbeidskrav kan bli gjenstand for plagiatkontroll. Besvarelser som er helt eller delvis identiske vil ikke bli godkjent. Helt eller delvis identiske besvarelser er å anse som forsøk på fusk. Se for øvrig forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.

Praksis

I vårsemesteret tredje studieår (6. semester) gjennomfører studentene som har valgt fordypning i strategisk kommunikajson et praksis- eller bedriftsprosjekt i en bedrift eller organisasjon.

Praksis har en varighet på ca. 3 mndr. tilsvarende 100 % stilling. Se emnebeskrivelsen Arbeidspraksis eller bedriftsprosjekt for mer informasjon.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Undervisning og veiledning i studiet er forskningsbasert og nært knyttet til relevante organisasjoner/bedrifter i privat og offentlig sektor gjennom arbeidspraksis, og bidrar til å gi studentene oppdatert og bred kunnskap.

Studentene får innsikt i nyere utviklingstrekk i fagområdet, de får kildekompetanse, blir øvd i kritisk tenkning og skal selv skrive et større faglig arbeid (bacheloroppgave) i nær tilknytning til arbeidslivet.

Internasjonalisering

I studiet inngår et obligatorisk utenlandsopphold ved et partneruniversitet i et engelskspråklig land.

Internasjonale studenter
Alle emner som undervises på engelsk/fremmedspråk er åpne for internasjonale studenter. Normalt vil ca. 50 % av studentgruppen være internasjonale studenter.

Store deler av pensumlitteraturen er på engelsk.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at du deltar i evaluering av studiene. Dette studieprogrammet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet:

  • Det gjennomføres hvert år en nasjonal studentundersøkelse blant 2. årsstudenter på alle bachelor- og masterprogram, i regi av NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen). Resultatene fra undersøkelsen publiseres i portalen Studiebarometeret.no.
  • Høgskolen gjennomfører periodisk programevaluering.
  • Det blir gjennomført evalueringer av de enkelte emnene etter rutinene for kvalitetsarbeid ved Høgskolen i Østfold.

Litteratur

Litteraturlister som er publisert for emner frem i tid kan bli oppdatert foran hvert semester. Oppdatert litteraturliste vil være tilgjengelig i emnebeskrivelsene ved semesterstart. 

Studieopphold i utlandet

I studiet inngår et obligatorisk utenlandsopphold i 4. semester ved en partnerinstitusjon i et engelskspråklig land. Det er mulig å forlenge utvekslingen til å inkludere 3. semester, dvs. hele andre studieår, dersom studenten oppnår 30 studiepoeng etter første semester.

I 3. semester inngår det obligatoriske emnet Vitenskapsteori og metode. Dersom partnerinstitusjonen ikke tilbyr dette emnet, må det tas som valgemne i 5. semester.

I spesielle tilfeller, og etter søknad, kan det gis dispensasjon fra kravet om utenlandsopphold. Utenlandsoppholdet må i så fall erstattes med emner av tilsvarende omfang. Emnene må forhåndsgodkjennes.

Jobb og videre studier

Med en BA i internasjonal kommunikasjon har du mange karrieremuligheter. Studiet kvalifiserer til kommunikasjonsoppgaver og redaksjonsarbeid, medieanalyse og prosjektledelse, som medierådgiver, både i næringslivet, i politikken og i offentlig forvaltning. 

Studiet kvalifiserer for videre studier på mastergradsnivå ved andre høyskoler og universiteter i Norge og utlandet innen kommunikajson og politisk kommunikasjon. Tilbud om masterstudium innenfor kommunikasjon ved norske læresteder publiseres på www.utdanning.no

I tillegg kan studenter som velger fordypning i politisk kommunikasjon få mulighet til å kvalifisere seg for videre mastergradsstudier innen statsvitenskap dersom man velger statsvitenskapelige emner som en del av sitt utvekslingsopphold (politisk teori, komparativ politikk eller offentlig politikk).

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Trond Hammervold, 03.04.2020.

Studieplanen er revidert

Undervisningsleder Susanne Stigberg 22.11.2021.

Studieplanen gjelder for

Studieplanen gjelder for perioden 2022-2025

Studieprogramansvarlig

Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi.
Undervisningsleder Susanne Stigberg.

Studiemodell

Høst 2022

Fordypninger

Obligatoriske emner i fordypning strategisk kommunikasjon

Obligatoriske emner i fordypning politisk kommunikasjon

Velg studieretning for å se emner

Vår 2023

Obligatoriske emner i fordypning strategisk kommunikasjon

Obligatoriske emner i fordypning politisk kommunikasjon

Velg studieretning for å se emner

Høst 2023

Obligatoriske emner i fordypning strategisk kommunikasjon

Obligatoriske emner i fordypning politisk kommunikasjon

Velg studieretning for å se emner

Vår 2024

4. semester - obligatorisk utveksling. Alternativt valgfrie emner.

  • UTV30 Utveksling Emneside mangler 30 stp

Velg studieretning for å se emner

Vår 2025

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:11:57