Studieplan for Bachelorstudium i internasjonal kommunikasjon (2016–2019)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
180
Studiets varighet:
3 år
Undervisningsspråk:
Se den enkelte emnebeskrivelse
Studiested:
Halden

Hva lærer du?

Grad/tittel ved bestått studium

Fullført og bestått utdanning gir rett til tittelen Bachelor i internasjonal kommunikasjon.

Studiets læringsutbytte

Kunnskap
Kandidaten har kunnskaper om og innsikt i
- kommunikasjonsteori og analysemetoder
- retorikk og påvirkning
- kommunikasjonsprosesser i organisasjons- og næringsliv
- fagspråklig kommunikasjon
- strategisk kommunikasjon og PR
- interkulturell kommunikasjon
- internasjonale og nasjonale medier
- informasjonskilder og databaser og kvalitetssikring av informasjon
- Sosiale medier og andre digitale plattformer

Ferdigheter
Kandidaten har
- svært gode skriftlige og muntlige ferdigheter i hovedspråkene engelsk og norsk
- ferdigheter i å løse kommunikative oppgaver i en arbeidssituasjon, med særlig vekt   på en internasjonal kontekst
- ferdigheter i å arbeide med prosjekter
- trening i digital kommunikasjon
- trening i praktiske arbeidsoppgaver i bedrifter/organisasjoner
- grunnleggende ferdigheter i tysk, fransk eller spansk hvis disse språkene velges som valgemne
- trening i å utføre systematiske søk etter faglig og relevant informasjon og anvende ulike kriterier for kvalitetssikring av informasjon
- trening i akademisk skriving og skriving for mediene
- trening i retorisk påvirkning og argumentasjon

Generell kompetanse
Kandidaten har
- tverrkulturell kompetanse og forståelse for andre kulturer
- retorisk kompetanse
- utviklet etiske og kritiske perspektiver på rollen som kommunikatør
- oversikt over ulike informasjonsressurser innen sitt fagfelt og kan gjøre kritiske vurderinger av informasjon og informasjonskilder
- kompetanse i skriftlig og muntlig kommunikasjon på norsk og engelsk i både akademisk og PR-sammenheng

Opptak

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiets to faglige hovedområder er kommunikasjon og samfunnsfag.

  • Obligatoriske emner utgjør 140 studiepoeng.
  • Valgfrie emner utgjør 40 studiepoeng innenfor studiets hovedområder. I 4. semester avlegges 30 studiepoeng med valgfrie emner ved et av høgskolens partneruniversiteter i et engelskspråklig land, de øvrige 10 studiepoengene med valgemner avlegges ved høgskolen i 5. semester. Valgemner kan også søkes innpasset fra andre institusjoner etter forhåndsgodkjenning.
  • Bacheloroppgave med arbeidspraksis eller bedriftsprosjekt utgjør 30 studiepoeng, og er lagt til 6. semester.

Valgfritt emne i 3. studieår
De valgfrie emnene som tilbys ved HiØ er fremmedspråk, internasjonal markedsføring, samfunnsvitenskapelig forskningsmetode, politisk teori, grunnlagsproblemer og demokratiteori og kulturmøter.

Fremmedspråket som kan velges er fransk, spansk eller tysk. Undervisningen i fremmedspråket bygger på forkunnskaper tilsvarende nivå 2/nivå 1 (tidligere B-/C-språk) fra videregående skole.
Undervisningen i fremmedspråk er nettbasert.

Studenter som ikke ønsker fremmedspråk, velger emner innenfor økonomi og statsvitenskap; International Marketing eller Samfunnsvitenskapelig forskningsmetode. Et annet mulig valgemne er det veiledete emnet: Kulturmøter I (10 studiepoeng) og/eller Kulturmøter II (15 studiepoeng).

Progresjon

  • Det anbefales at emnene tas i oppsatt rekkefølge fordi emnene bygger på hverandre.
  • For å kunne tas opp ved utenlandsk partnerinstitusjon i studiets 4. semester må minst 60 studiepoeng i utdanningen være bestått med tilfredsstillende karakter (se pkt. Utveksling).
  • Studiet avsluttes med en bacheloroppgave (30 studiepoeng). Før studenten kan starte på bacheloroppgaven må obligatoriske emner i 5. semester være bestått (PR og kommunikasjon, Demokrati og kommunikasjon). Se emnebeskrivelse for mer informasjon.

Organisering og læringsformer

Undervisningsspråk
De enkelte emnene undervises på forskjellige språk: norsk, engelsk, fransk, spansk eller tysk. Se mer informasjon i den enkelte emnebeskrivelse.

Læringsformer
Studiet er interaktivt med stor studentaktivitet og bruk av grupper, oppgaver, muntlige presentasjoner, prosjekter og arbeidspraksis. Valgemnene i språk tilbys som fleksibel læring (nettbasert). Emner som er veiledet, dvs. uten timeplanlagt undervisning, kan også tilbys som fleksible emner, dvs. veiledning via nett e.l.

Forventning om samfunnsforståelse
Fordi det stilles krav til at kommunikatører har god kjennskap til samfunnet rundt seg - politikk, næringsliv med mer - forventes det at studentene følger godt med i mediebildet.

Bruk av bibliotek
Biblioteket bidrar til å utvikle studentenes informasjonskompetanse, det vil si evnen til å søke etter, finne, evaluere og bruke relevant og faglig informasjon. I tillegg til personlig service, får studentene tilbud om bibliotekundervisning, der målet er at de skal kunne søke i norske informasjonskilder, ha kjennskap til internasjonale databaser og kunne vurdere kvalitet på informasjon. Det blir også undervist i referanseteknikk. Omfang og forventet læringsutbytte av biblioteketsundervisning finnes under den aktuelle emnebeskrivelsen for Tekst og retorikk.

Akademisk skriving
Studentene får systematisk opplæring og trening i akademisk skriving. Denne opplæringen er en del av emnene Tekst og retorikk og Professional Communication I i første semester, Professional Communication II i andre semester og Corporate Communication i tredje semester, foruten i hovedemnet PR og kommunikasjon i 5. semester.

Likestillingsaspekt
Både ved utvalg av pensumlitteratur og ved bruk av case og eksempler søker vi å iverata likestillingsaspektet på beste måte. I alle emnene blir det lagt vekt på å formidle et perspektiv som bygger på forståelse av etnisk og kulturelt mangfold.

Praksis

I vårsemesteret tredje studieår (6. semester) gjennomfører studentene praksis eller bedriftsprosjekt i en bedrift eller organisasjon.

Praksis har en varighet på ca. 3 mndr. tilsvarende 100% stilling. Se emnebeskrivelsen SFB52414 Bacheloroppgave med arbeidspraksis eller bedriftsprosjekt for mer informasjon.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Undervisning og veiledning i studiet er forskningsbasert, knyttet til utviklingsarbeid i privat og offentlig virksomhet, og bidrar til å gi studentene oppdatert og bred kunnskap.
Studentene får innsikt i nyere utviklingstrekk i fagområdet, de får kildekompetanse, blir øvd i kritisk tenkning og skal selv skrive et større faglig arbeid (bacheloroppgave) i nær tilknytning til arbeidslivet.

Internasjonalisering

Utenlandsopphold
I studiet inngår et obligatorisk utenlandsopphold i 4. semester ved et partneruniversitet i et engelskspråklig land. Utenlandsoppholdet forutsetter at studenten har fullført minimum 60 studiepoeng og at de faglige resultatene er tilfredsstillende i forhold til kravene fra partnerinstitusjonene. De fleste krever et karaktergjennomsnitt på C, og E godtas normalt ikke.

I spesielle tilfeller, og etter søknad, kan det gis dispensasjon fra kravet om utenlandsopphold. Dette gjelder også om de faglige resultatene ikke er tilstrekkelige for opptak ved utenlandsk partnerinstitusjon. Utenlandsoppholdet må i så fall erstattes med emner av tilsvarende omfang. Emnene må forhåndsgodkjennes.

Internasjonale studenter
Alle emner som undervises på engelsk/fremmedspråk er åpne for internasjonale studenter. Normalt vil ca. 50 % av studentgruppen være internasjonale studenter.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av
studentenes tilbakemeldinger og at studentene deltar i evaluering av studiene.
Dette studieprogrammet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet:

HiØs studiekvalitetsutvalg gjennomfører årlig en evaluering av studiekvaliteten ved et utvalg av høgskolens studieprogrammer (kalt EVA2).
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag har etablert faste evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3).

Tilbakemelding underveis

I bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon gis det tilbakemelding på arbeidskrav.
Dette sikrer at studentene får tilbakemelding om faglig fremgang og blir fulgt kontinuerlig opp i løpet av studiet.

Vurdering

Det benyttes ulike vurderingsformer i studiet: skriftlig eksamen, muntlig eksamen, prosjektrapport og mappevurdering. 

I emnebeskrivelsene er det presisert hvilke arbeidskrav som må være godkjent før kandidaten kan fremstille seg til eksamen, og hvilken vurderingsform som benyttes i de enkelte emnene.

Det brukes en karakterskala med fem trinn fra A til F, der A er beste karakter og F betyr ikke bestått. Ved obligatorisk utenlandsopphold gis karakter fra den aktuelle partnerinstitusjonen.

Plagiatkontroll/fusk
Bacheloroppgaver skal til elektronisk plagiatkontroll. Andre emner og arbeidskrav kan bli gjenstand for plagiatkontroll. Besvarelser som er helt eller delvis identiske vil ikke bli godkjent. Helt eller delvis identiske besvarelser er å anse som forsøk på fusk. Se for øvrig forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold.

Litteratur

Litteraturlister som er publisert for emner frem i tid kan bli oppdatert foran hvert semester. Oppdatert litteraturliste vil være tilgjengelig i emnebeskrivelsene ved semesterstart. 

Jobb og videre studier

Studiet kvalifiserer studenten til arbeid som kommunikasjonsmedarbeider i private og offentlige virksomheter.
Det kvalifiserer også til opptak på forskjellige mastergrader i Norge og i utlandet.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Kristina Lindh, 11052016

Studieplanen er revidert

Studieleder Sverre Vesterhus, 18.01.2016 / Studieleder Rita Duesund 27.04.2018 (progresjonskrav)

Studieplanen gjelder for

Studieplanen gjelder for perioden 2016-2019

Studieprogramansvarlig

Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi

Studiemodell

Høst 2016

Velg studieretning for å se emner

Vår 2017

Velg studieretning for å se emner

Høst 2017

Velg studieretning for å se emner

Vår 2019

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:11:53