Studieplan for Bachelorstudium i internasjonal kommunikasjon (2012–2015)
Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 180
- Studiets varighet:
- 3 år
- Undervisningsspråk:
- Se den enkelte emnebeskrivelse
- Studiested:
- Halden
Hva lærer du?
Grad/tittel ved bestått studium
Fullført og bestått utdanning gir rett til tittelen Bachelor i internasjonal kommunikasjon.
Studiets læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten har kunnskaper om og innsikt i
- kommunikasjonsteori og analysemetoder
- kommunikasjonsprosesser i organisasjons- og næringsliv
- fagspråklig kommunikasjon, strategisk kommunikasjon og PR
- interkulturell kommunikasjon
- internasjonale medier
- informasjonskilder og databaser og kvalitetssikring av informasjon
- betydningen av sosiale medier
Ferdigheter
Kandidaten har
- gode kommunikative ferdigheter i hovedspråkene engelsk og norsk
- ferdigheter i å løse kommunikative oppgaver i en arbeidssituasjon, med særlig vekt på en internasjonal kontekst
- ferdigheter i å arbeide med prosjekter
- trening i digital kommunikasjon
- trening i praktiske arbeidsoppgaver i bedrifter/organisasjoner
- grunnleggende ferdigheter i tysk, fransk eller spansk hvis disse språkene velges som valgemne
- trening i å utføre systematiske søk etter faglig og relevant informasjon og anvende ulike kriterier for kvalitetssikring av informasjon
- trening i akademisk skriving
- trening i retorisk påvirkning og argumentasjon
Generell kompetanse
Kandidaten har
- tverrkulturell kompetanse og forståelse for andre kulturer
- retorisk kompetanse
- utviklet etiske og kritiske perspektiver på rollen som kommunikatør
- oversikt over ulike informasjonsressurser innen sitt fagfelt og kan gjøre kritiske vurderinger av informasjon og informasjonskilder
- kompetanse i skriftlig og muntlig kommunikasjon på norsk og engelsk i både akademisk og PR-sammenheng
Opptak
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Om fransk, spansk eller tysk velges som valgemne, bør studenten ha forkunnskaper tilsvarende nivå II/nivå I (tidligere B-/C-språk) fra videregående skole.
Oppbygging og gjennomføring
Studiets oppbygging og innhold
- 100 studiepoeng er obligatoriske emner.
- 50 studiepoeng er valgfrie emner innenfor studiets hovedområder, hvorav 30 studiepoeng tas ved et av partneruniversitetene i et engelskspråklig land.
- 30 studiepoeng utgjøres av profilering med bacheloroppgave i siste semester.
De valgfrie emnene som tilbys ved HiØ, er fremmedspråk (fransk, spansk eller tysk), internasjonal markedsføring, organisasjonsteori, samfunnsvitenskapelig forskningsmetode, kulturmøter og digital kommunikasjon 2.
Studiets to faglige hovedområder er kommunikasjon og samfunnsfag. Kommunikasjonsemnene utgjør minimum 110 studiepoeng.
Det tilbys følgende profileringer i siste semester:
- Bacheloroppgave med praksisopphold, informasjon og samfunnskontakt
- Bacheloroppgave Norge i europeisk perspektiv
Progresjon
Det legges opp til god progresjon gjennom hele studieløpet som avsluttes med en større bacheloroppgave (30 studiepoeng).
Organisering og læringsformer
I 3. studieår kan studentene velge et bispråk: fransk, spansk eller tysk. Undervisningen i bispråket bygger på forkunnskaper tilsvarende nivå 2/nivå 1 (tidligere B-/C-språk) fra videregående skole. Det tas forbehold om tilstrekkelig antall deltakere for at bispråksundervisningen settes i gang. Studenter som ikke ønsker å ta et bispråk, velger emner innenfor økonomi og statsvitenskap, f.eks. Organisasjonsteori, International Marketing eller Samfunnsvitenskapelig forskningsmetode. De kan også velge et veiledet emne: Kulturmøter.
Undervisningsspråk
De enkelte emnene undervises på forskjellige språk: norsk, engelsk, fransk, spansk eller tysk. Se mer informasjon i den enkelte emnebeskrivelse.
Læringsformer
Studiet er interaktivt med stor studentaktivitet og bruk av grupper, oppgaver, muntlige presentasjoner, prosjekter og arbeidspraksis.
Krav om samfunnsforståelse
Fordi det stilles krav til at kommunikatører har god kjennskap til samfunnet rundt seg - politikk, næringsliv med mer - forventes det at studentene følger godt med i mediebildet.
Bruk av bibliotek
Biblioteket bidrar til å utvikle studentenes informasjonskompetanse, det vil si evnen til å søke etter, finne, evaluere og bruke relevant og faglig informasjon. I tillegg til personlig service, får studentene tilbud om bibliotekundervisning, der målet er at de skal kunne søke i norske informasjonskilder, ha kjennskap til internasjonale databaser og kunne vurdere kvalitet på informasjon. Det vil også bli undervist i referanseteknikk. Omfang og forventet læringsutbytte av biblioteketsundervisning finner man under de aktuelle emnebeskrivelsene, knyttet til emnets til kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.
Akademisk skriving
Studentene får systematisk opplæring og trening i akademisk skriving. Denne opplæringen er en del av emnene Tekst og medier og Virksomhetskommunikasjon I i første semester og Virksomhetskommunikasjon II i andre semester.
Likestillingsaspekt
Både ved utvalg av pensumlitteratur og ved bruk av case og eksempler søker vi å iverata likestillingsaspektet på beste måte. I alle emnene blir det lagt vekt på å formidle et perspektiv som bygger på forståelse av etnisk og kulturelt mangfold.
Praksis
Studenter som velger profileringen Bacheloroppgave med praksisopphold, Informasjon og samfunnskontakt, har i vårsemesteret tredje studieår (6. semester) praksis i en bedrift eller organisasjon.
Forsknings- og utviklingsarbeid
Undervisning og veiledning i studiet skal være forskningsbasert, knyttet til utviklingsarbeid i privat og offentlig virksomhet, og gi oppdatert og bred kunnskap.
Studentene skal få innsikt i nyere utviklingstrekk i fagområdet, de skal få kildekompetanse, og bli øvd i kritisk tenkning.
Internasjonalisering
I studiet inngår et obligatorisk utenlandsopphold i 4. semester ved et partneruniversitet i et engelskspråklig land. Utenlandsoppholdet forutsetter at studenten har fullført minimum 60 studiepoeng og at de faglige resultatene er tilfredsstillende i forhold til kravene fra partnerinstitusjonene. De fleste krever et karaktergjennomsnitt på C, og E godtas normalt ikke.
I spesielle tilfeller, og etter søknad, kan det gis dispensasjon fra kravet om utenlandsopphold. Dette gjelder også om de faglige resultatene ikke er tilstrekkelige for opptak ved utenlandsk partnerinstitusjon. Utenlandsoppholdet må i så fall erstattes med emner av tilsvarende omfang. Emnene må forhåndsgodkjennes.
Evaluering av studiet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av
studentenes tilbakemeldinger og at studentene deltar i evaluering av studiene.
Dette studieprogrammet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet:
HiØs studiekvalitetsutvalg gjennomfører årlig en evaluering av studiekvaliteten ved et utvalg av høgskolens studieprogrammer (kalt EVA2).
Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3). Se emnebeskrivelser for detaljer.
Tilbakemelding underveis
Bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon benytter både tilbakemelding på arbeidskrav og sluttevaluering.
Vurderingsformene sikrer at studentene får tilbakemelding om faglig fremgang og blir fulgt kontinuerlig opp i løpet av studiet.
Vurdering
Det benyttes ulike vurderingsformer i studiet: skriftlig eksamen, muntlig eksamen, prosjektrapport og mappevurdering. I emnebeskrivelsene er det presisert hvilke arbeidskrav som må være oppfylt før kandidaten kan fremstille seg til eksamen, og hvilken eksamensform det enkelte emne benytter.
Det brukes en karakterskala med fem trinn fra A til F, der A er beste beståtte karakter, E er dårligst beståtte karakter, og F betyr ikke bestått.
Det vises også til HiØs forskrifter og reglementer for eksamen.
Litteratur
Se emnebeskrivelsene.Jobb og videre studier
Studiet er beregnet på studenter som er interessert i å arbeide med kommunikasjon på norsk og engelsk i internasjonalt orienterte bedrifter og organisasjoner. Ved avsluttet studium er studentene kvalifisert for arbeid som kommunikasjonsmedarbeider, særskilt med internasjonale og tverrkulturelle kommunikasjonsoppgaver i næringsliv, organisasjoner og offentlig sektor.
Studieplanen er godkjent og revidert
Studieplanen er godkjent
konstituert dekan Theo Schewe, 11.06.2009Studieplanen er revidert
studieleder Sverre Vesterhus, 16.03.2011Studieplanen gjelder for
Studieplanen gjelder for perioden 2012-2015Studieprogramansvarlig
Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomiStudiemodell
Høst 2012
Obligatoriske emner
Obligatoriske emner.
Velg studieretning for å se emner
Vår 2013
Obligatoriske emner
Obligatoriske emner.
Velg studieretning for å se emner
Høst 2013
Obligatoriske emner
Obligatoriske emner.
Velg studieretning for å se emner
Høst 2014
Valgemner Internasjonal kommunikasjon. 20 stp i 5 semester
Det skal velges 20 studiepoeng valgemner i 5. semester
- SSP10010 Spansk språk 1 15 stp
- SFF10310 Del 1 av 2 Fransk muntlig språkferdighet
- SFT11008 Tysk: Muntlig tysk med digitale verktøy 10 stp
- SFB13009 Kulturmøter I 10 stp
- SFB11514 International Marketing 10 stp
- SFS10112 Politisk teori, grunnlagsproblemer og demokratiteori 15 stp
- SFS10207 Samfunnsvitenskapelig forskningsmetode 15 stp
- SFB50912 Digital kommunikasjon II 10 stp
- SFB24011 Kulturmøter II 15 stp
Velg studieretning for å se emner
Vår 2015
Obligatoriske emner
Obligatoriske emner.
Valgemner Internasjonal kommunikasjon. 20 stp i 5 semester
Det skal velges 20 studiepoeng valgemner i 5. semester
Velg studieretning for å se emner