Det er mulig å søke om opptak direkte til andre eller tredje studieår i bachelorstudier, og til andre, tredje, fjerde eller femte studieår i Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 og trinn 5-10.
Det kan tidligst søkes om opptak fra og med 2. studieår, og det er ikke mulig å få opptak midt i et studieår. Det er en forutsetning at studiet du ønsker opptak til har ledig plass, du finner oversikt over hvilke studier som har ledig plass i Søknadsweb.
Hvem kan søke
Dette kan være aktuelt for deg som:
- Er aktiv student ved et annet lærested og har fullført og bestått emner tilsvarende 1. - 4. studieår av et studieprogram
- Er aktiv student på et årsstudium nå og som ønsker å gå videre på et bachelorprogram
- Har fullført og bestått ett eller flere av årene i studiet, og ønsker å fullføre bachelorstudiet/grunnskolelærerutdanningen
- Har fullført et årsstudium som tilsvarer det første året av det bachelorprogrammet du søker opptak til
Det er ikke alle studieprogram du kan søke opptak til. Dersom du ikke kan søke opptak til ditt studium, eller du ikke kvalifiserer til å søke om opptak, kan du søke opptak til 1. studieår via Samordna opptak innen ordinær søknadsfrist.
Disse kriteriene må du oppfylle:
- Du må dekke det ordinære opptakskravet til studiet. Opptakskravet til studiet finner du i studiekatalogen under knappen "Søk på dette studiet".
- Du har fullført 1., 2., 3. eller 4.studieår i det aktuelle studiet.
Dersom du er aktiv student på kvalifiserende utdanning og fullfører samme semester som opptaket gjennomføres, kan du få betinget tilbud. For betinget tilbud kan du ikke mangle mer enn 30 studiepoeng i nåværende studium.
Når skal du søke
Søkeperiode: 1. februar til 1. mars.
Velg kategori Bachelor- og grunnskolelærerutdanning, fra og med 2. studieår i SøknadsWeb.
Hvordan søker du
- Komme i gang
- Det første trinnet for å søke til Høgskolen i Østfold er å logge inn på SøknadsWeb og registrere søknaden. Når du kommer til påloggingssiden, velger du din foretrukne påloggingsmetode. Vi anbefaler at du velger ID-porten.
- Min profil
- Det første bildet du kommer til i Søknadsweb etter innlogging er, «Min profil», der skal du fylle ut opplysninger om adresse, telefon, e-post og lignende. NB! Sørg for at alle dine personopplysninger er korrekte. Endringer i personopplysninger, må registreres i Kontakt- og reservasjonsregisteret. Når all nødvending informasjon er fylt inn riktig, klikker du på "Neste".
- Ny søknad
- Velg kategori "Bachelor- og grunnskolelærerutdanning, fra og med 2. studieår" fra listen og les nøye informasjonen som gis. Du kan også legge inn en søknad ved å gå på menylinjen øverst på siden og velge "Ny søknad". Klikk på "Neste" når du er ferdig.
- Dokumentasjon
- For at høyskolens opptakskontor skal kunne behandle din søknad om opptak, må du laste opp dokumentasjon i Søknadsweb som viser at du dekker opptakskravet. Du kan laste opp dokumentasjon ved å trykke på «Mine dokumenter» på menylinjen øverst i Søknadsweb. Her finner du også en oversikt over det du har lastet opp. Dokumentasjonen må lastes opp snarest mulig. Dokumentasjon sendt inn per post eller e-post, vil ikke bli behandlet eller returnert.
Du finner informasjon på nettet om Høgskolen i Østfolds dokumentasjonskrav.
- For at høyskolens opptakskontor skal kunne behandle din søknad om opptak, må du laste opp dokumentasjon i Søknadsweb som viser at du dekker opptakskravet. Du kan laste opp dokumentasjon ved å trykke på «Mine dokumenter» på menylinjen øverst i Søknadsweb. Her finner du også en oversikt over det du har lastet opp. Dokumentasjonen må lastes opp snarest mulig. Dokumentasjon sendt inn per post eller e-post, vil ikke bli behandlet eller returnert.
- Kvittering
- Sjekk at du mottar kvittering på e-post etter å ha levert søknaden. Du finner også kvitteringen inne på Søknadsweb under "Mine søknader". Hvis du er usikker på om du har fått registret søknad og lastet opp dokumentasjon, må du logge deg inn i Søknadsweb og gå til "Mine søknader" for å sjekke søknaden din.
- Kommunikasjon
- All korrespondanse fra Opptakskontoret angående søknader blir gjort på e-post. Det er viktig at du registrerer den korrekte e-postadressen i søknaden, og at du sjekker spam-mappen din hvis du for eksempel ikke har mottatt kvitteringen på søknaden din. Husk å sjekke e-posten din ofte gjennom hele søknadsperioden.
- Svar på søknad
- Svar på søknaden sendes ut via e-post og publiseres i SøknadsWeb. Hvis du mottar et tilbud om opptak, må du svare i SøknadsWeb på tilbudet innen fristen som er angitt i svaret på sin søknad. Skulle du ikke svare innen fristen, vil tilbudet bli gitt til neste søker.
Hva skal du laste opp
- Godkjent dokumentasjon som viser at du dekker det ordinære opptakskravet
- Karakterutskrift som viser emner som er fullført og bestått
Dersom du fullfører kvalifiserende utdanning samme semester som opptaket gjennomføres, må du i tillegg laste opp:
- Dokumentasjon på at du er meldt opp til eksamen i gjenværende emner
Du finner informasjon om hva som er godkjent dokumentasjon på våre nettsider.
Frist for å laste opp dokumentasjon på kvalifiserende utdanning er 1. juli for søkere som skal avslutte kvalifiserende utdanning i inneværende semester.