Inspirerede samarbeid om barnehagens digitale praksis

Gjennom Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehager (ReKomp) har personalet fra Oksviken barnehage og Høgskolen i Østfold over en treårs periode samarbeidet rundt ulike teamtikker som omhandler «digitale praksiser i barnehagen». 

To forelesere som presenterer

Foto: Anita Tvedt Crisostomo

ReKomp har som formål å skape rom for faglige diskusjoner om ulike relevante og aktuelle teamtikker for barnehagene og barnehagelærerutdanningene. Digitale praksiser i barnehagen er et slik tema, selve bruken av begrepet profesjonsfaglig digital kompetanse kan ses som relativt nytt i barnehagefaglige kontekster. 

Erfaringsdelinger med barnehagelærerstudenter

ReKomp-samarbeidet har ført til mange interessante diskusjoner under personalmøter, foreldremøte og andre mindre møter i samarbeidsgruppen. Personalet i barnehagen har i samarbeid med barn fra de ulike avdelingene utforsket hvordan disse digitale praksiser kan se ut i deres egne avdelinger. Selv om tematikken teoretiseres i løpet av studentenes utdanning, blir muligheten for utforskning sammen med barnehagebarn over lengre tid i noen grad begrenset for barnehagelærerstudentene. 

I juni 2024 avsluttes dette ReKomp-samarbeidet, i denne forbindelsen har samarbeidsgruppen fått mulighet til å dele ulike erfaringer med en gruppe barnehagelærerstudenter. Kristine Johannessen og Anne Saxhaug fra Oksviken barnehage hadde ansvaret for dagen og var innom temaene; barns personvern knyttet til barns medvirkning og rett til privatliv, digital dømmekraft, opphavsrett, kildekritikk og pedagogisk bruk av digitale verktøy i barnehagen. 

Inspirerte studentene

Bidraget fra Oksviken barnehage satte i gang diskusjoner og nysgjerrighet. Ulike innspill i form av spørsmål og kommentarer fra studentene ga samtalene et ekstra faglig «trykk», med etiske og kritiske refleksjoner som fremmet barns stemmer, foreldre/foresatte samarbeid og arbeid med pedagogisk dokumentasjon. 

«Vi ble inspirert av forelesningen» forteller 2. trinn studentene Jenny Marie Gaarder Gjerdrum, Celine Veiulfsen, Linn Therese Aadahl, Andy Høvik Isaksen, Ingeborg Uttisrud Størløs, Sindre Kurdøl Wilhelmsen, Natalie Jessen Blindheim og Henriette Finnes. Studentene trekker frem særlig «hvordan digitalt mikroskop kan brukes til å oppdage ting i naturen, og trekke dette videre inn i arbeidet for å utvide kunnskap om det man finner. Samt «nettsiden Salaby virket interessant, med mange ulike aktiviteter man kan bruke sammen med barna».

Har din barnehage behov for kompetanseutvikling? Du finner mer informasjon og kontaktpersoner for ReKomp her

Publisert 19. mars 2024 14:54 - Sist endret 5. apr. 2024 12:43