Undervisningssamarbeid om vurdering i samfunnsfag 8-10 trinn

Gjennom Programmet Desentralisert kompetanseheving (DEKOMP) har Camilla Halstvedt og Gitte Motzfeldt fra HiØ, arbeidet sammen med Rødsberg ungdomsskole i Halden i 1,5 år. Temaet for samarbeid har vært vurderingsformer- og tverrfaglig arbeid i skolen. 

Jostein Holtet (fra venstre) og Vegar Utne fra Rødsberg ungdomsskole. Gitte Motzfeldt fra Høgskolen i Østfold.

Ved gjennomføring av undervisning om vurdering i samfunnsfag denne høsten var to samfunnsfag lærere ved Rødsberg ungdomsskole med å dele sine erfaringer om vurdering med samfunnsfag studentene på Høyskolen.

Det er viktig med praksisnær undervisning. Da aktualiserer vi undervisningen og studentene får mulighet til å både diskutere og spørre lærerne om utfordringer vi møter på i skolehverdagen. På denne måten får vi benyttet oss av lærernes kompetanse også på Høyskolen. Dette styrker både samarbeid med praksisskoler og bidrar til en to-veis kompetanseutvikling gjennom DEKOMP satsingen der praksisskolen bringer sin kompetanse inn i utdanningen av samfunnsfaglærere. 

Publisert 21. des. 2021 21:36 - Sist endret 5. mai 2022 15:15