Profesjonslæring for nye lærere og veiledere i Vikenskolen

I skoleåret 2022 – 2023 tilbyr Høgskolen i Østfold i samarbeid med Viken fylkeskommune et samlingsbasert etterutdanningsprogram til nyutdannede, nytilsatte lærere og deres veiledere i de videregående skolene. En underliggende, rød tråd gjennom alle samlingene vil være den reviderte læreplanen Fagfornyelsen og Rammeverk for læring og ledelse i Viken skolen.

Veiledningsteamet fra HiØ, f.v.: Dosent Magne Skibsted Jensen, førstelektor Geir Luthen og høgskolelektor Anne Grete Lindahl.

Om etterutdanningen

Etterutdanning i Profesjonslæring for nye lærere og veiledere i Vikenskolen er utviklet på oppdrag fra Viken Fylkeskommune og tilbys med fire heldagssamlinger i løpet av skoleåret. Dette vil ikke være et tilbud som skolene søker på, men et tilbud som alle skoler får til sine nyutdannede lærere og veiledere.

I tilbudet i skoleåret 2022-2023 vil vi gjøre noen små endringer med utgangspunkt i tilbakemeldingene fra nye lærere og veiledere gjennom tre år. Vi vil tilrettelegge for å bruke minst like mye tid til strukturerte, dialogbaserte læringsaktiviteter og vi vil utforske mulighetene for å dra nytte av de erfaringer nesten nye lærere har. Det vil si at lærere som har arbeidet et år som lærer, skal dele sine erfaringer med de helt nye lærerne i tilrettelagte læringsøkter på samlingene.


Innhold

På samlingene er vi spesielt opptatt av at nyutdannede og veiledere får anledning og tid til å dele erfaringer med kolleger fra egen skole og, ikke minst, andre skoler. Samtidig bidrar Høgskolen i Østfold med faglige innlegg som bygger på aktuell og ny forskning på de tema vi retter oppmerksomheten mot.

Tema for samlingene vil være knyttet til utfordringer som erfaringer og forskning viser at nyutdannede lærere ofte står overfor. Det kan være:

  • klasseledelse
  • vurdering
  • profesjonsfelleskapet og profesjonsetikk

Profesjonsveiledning har en sentral plass i tilbudet. På alle samlingene blir erfarne veiledere fra skolene brukt som læringsressurser for de nyutdannede i veiledningsøkter der reelle problemstillinger fra klasserom, verksteder og profesjonsfelleskapet blir løftet opp og drøftet.

Intensjonen er at nye lærere i Vikenskolen skal oppleve at samlingene er nyttige og at den kompetansen som bygges i fellesskap skal kunne brukes i læringsarbeid på egen skole. Erfaring og forskning viser at det er et sentralt anliggende for nye lærere at de blir både ivaretatt som nye arbeidstakere og verdsatt som viktige bidragsytere for elevers læring og utvikling.

Læringsarbeidet på samlingene skal knyttes til de nye lærernes læring og undervisning på egen skole, blant annet ved at deltakerne får oppdrag som skal gjennomføres i periodene mellom samlingene.

Veilederne fra skolene er svært sentrale i programmet, som læringsressurser på samlingene, som bindeledd til arbeidet på skolene i mellomperiodene og gjennom å veilede de nye lærerne på egen skole. Samtidig vil programmet bidra til at veilederne øker sin veilederkompetanse. På samlingene vil veiledere få anledning til å trene sine veilederferdigheter og de vil få formative tilbakemeldinger knyttet til hvordan de nyutdannede lærerne opplever veiledningssekvensene. Vi vil også gjennomføre egne læringsøkter med veilederne på samlingene.

Profesjonslæring for nye lærere og veiledere i Vikenskolen bygger på erfaringer vi har gjort oss sammen med nye lærere og veiledere gjennom tre skoleår. Tilbakemeldingen fra de som har deltatt er at de har lært mye om å være lærere, om veiledning og at de trives sammen.

Aktuelle lenker: 

Veiledning av nyutdannede nytilsatte lærere i barnehage og skole:
Veiledning av nyutdannede nytilsatte lærere i barnehage og skole (regjeringen.no)
 

Kontaktinformasjon fra veiledningsteamet, HiØ: 

– Vi kan kontaktes via telefon 90117340 eller e-post anne.g.lindahl@hiof.no

Publisert 31. mars 2022 13:48 - Sist endret 13. mars 2024 11:10