Lærere og skoleledere i Sarpsborg kommune på temasamling om vurdering

Onsdag 7. september gjennomførte Sonja Nygaard-Joki og Stine Brynildsen (Institutt for pedagogikk, IKT og læring) en Dekomp-samling om vurdering, for en stor gruppe 1.-7. trinnslærere og ledere fra alle barneskolene i Sarpsborg kommune. Karianne Rotefoss Skrøder, fra Kruseløkka ungdomsskole, bidro også med interessante funn fra sitt masterarbeid om hvordan elever opplever læreres tilbakemeldinger. 

Foto: Dekomp - samling for lærere, skoleeiere og ansatte fra oppveksttjenester i Sarpsborg kommune. Samlingen foregikk i Bystyresalen i Sarpsborg rådhus. På bildet ser vi høgskolelektor, Sonja Nygaard-Joki fra Institutt for pedagogikk, IKT og læring.

Vurdering er et tema som er både stort og omfattende. Det er også et tema lærere, skoleledere og skoleeiere i Sarpsborg kommune har vært opptatt av lenge og som de allerede har mye kunnskap om og kompetanse i, samtidig som det er et tema man stadig må jobbe med, med ulike innfallsvinkler. I tett samarbeid Hanne Pentz, rådgiver på skoleeiersiden med en sentral rolle i Dekompsamarbeidet, planla vi derfor hvordan vi kunne spisse temasamlingen slik at den skulle oppleves som både relevant og nyttig for deltakerne. Til slutt bestemte vi oss for å fokusere på elevperspektivet og ulike måter å gi tilbakemeldinger på – både med tanke på innhold og form. I tillegg til å gi input, ville vi også legge til rette for erfaringsdeling og diskusjoner deltakerne imellom. Et hovedpoeng når man møtes på tvers av skoler, er jo nettopp å få tid til å prate sammen om felles temaer. Målene for samlingen ble derfor at deltakerne skulle: 

  • Reflektere rundt egen og skolens vurderingspraksis – spesielt knyttet til tilbakemeldinger underveis og elevinvolvering i vurderingsarbeidet​ 

  • Erfaringsdeling på tvers av skoler​ 

  • Ta med (minst) en konkret idé til videre arbeid i på egen skole​   

Foto: Stine Brynildsen, HiØ

Samlingen foregikk i Bystyresalen i Sarpsborg rådhus og deltakerne var på forhånd plassert i grupper. Lærergruppene bestod av lærere fra ulike skoler, men som jobbet på samme trinn. Ledergruppene var også delt inn slik at leder fra ulike skoler satt sammen. I tillegg deltok rådgivere og ansatte fra oppveksttjenester. Samlingen hadde to hoveddeler. Den første handlet om måten man gir tilbakemeldinger på, med tanke på innholdet – altså det man faktisk skriver eller sier. Gjennom et annet Dekomp-samarbeid med Kruseløkka ungdomsskole, hadde Stine nemlig fått kjennskap til Karianne Rotefoss Skrøder sin masteroppgave om elevers opplevelse av nyttige og mindre nyttige lærerkommentarer. Dette perspektivet er både spennende og viktig – og kanskje et perspektiv vi ikke alltid er like flinke til å løfte fram. Bare tenk selv: Når spurte du sist en elev, eller student, om hvordan de opplever og forstår de konkrete tilbakemeldingene du har gitt på en prøve eller oppgave? Samlingen starter derfor med en samtale mellom Stine og Karianne om arbeidet hennes og de viktigste funnene. Karianne har tidligere vært med på snakke med Stine om det samme podkasten Norskpraten, så dersom du vil vite mer om hva Karianne pratet om, så kan du høre episoden her

Deretter hadde lærerne fått i oppdrag å ta med en tilbakemelding de hadde gitt elevene sine i det siste, dele den med de andre rundt bordet og diskutere den i lys av Kariannes funn. 

Den andre delen av samlingen handlet mer om formen på tilbakemeldinger og måter å involvere elever i eget læringsarbeid. I denne delen hadde vi lyst til å bruke vår spisskompetanse innenfor profesjonsfaglig digital kompetanse. Sonja hadde derfor en presentasjon der hun pekte på ulike måter å jobbe med tilbakemeldinger, tilpasse oppgaver og ulike måter å gi tilbakemeldinger på med utgangspunkt i Microsoft Teams. Teams fungerte som et eksempel på hvordan man kan jobbe digitalpedagogisk og -didaktisk, men eksemplene var også overførbare til andre typer verktøy. Etter presentasjonen, ble lærerne utfordret til å diskutere hvordan de brukte digitale verktøy i vurderingsarbeidet og om de hadde fått noen nye idéer. 

Til slutt fikk gruppene i oppgave å dele med hverandre (minst) én konkret idé de hadde fått i løpet av økta, som de ville prøve ut. Deretter flyttet deltakerne seg slik at de satt sammen med kollegaene fra samme skole og ble utfordret til å bli enige om én konkret ting de ville ta med videre, som de synes skolen bør jobbe mer med i profesjonsfellesskapet. 

Tilbakemeldingene vi fikk etter økta, var at den hadde vært fin. Flere kommenterte at det hadde vært nyttig å høre om Kariannes arbeid – og at de satte pris på at det var en lærerkollega fra samme kommune som delte av sin kunnskap og kompetanse. Selv var vi også fornøyde med dagen. Gjennom å lytte til samtaler i rommet og tanker som ble løftet i fellesskap, lærte vi mye. Og det er nettopp det som er noe av det mest spennende med å jobbe sammen med skoler og skoleeiere i tilskuddsordningene, som Dekomp er en del av – vi lærer sammen! 

Publisert 21. sep. 2022 14:27 - Sist endret 21. sep. 2022 15:46