Lærerne har jobbet grupper med utgangspunkt i overskriften elevaktiv undervisning. Grua skole har prioritert og jobbet med elevaktiv undervisning over tid, og har en ledelse som er opptatt av og vektlegger elevaktive læringsformer. De opplever å ha motiverte elever som trives på skolen. Høgskolens oppgave har vært å ta utgangspunkt i det utviklingsarbeidet skolen allerede er i gang med, og å legge til rette for at vi sammen kan utforske sammenhengen mellom elevaktivitet, kompetansebegrepet og verbene i læreplanen. Gjennom prosjektet denne våren har vi brukt til på å reflektere over hensiktsmessige læringsaktiviteter, og begrunnelsene for valg av aktivitet.
Våren 2022 har lærerne jobbet sammen på tvers av trinn, og de har blant annet planlagt og gjennomført undervisningsopplegg i egne klasser. På tross at det har vært krevende å jobbe med et felles tema som skal tilpasses elever på ulike årstrinn, opplever lærerne at arbeidsformen har bidratt til nye perspektiver på undervisningsopplegg og metoder. De trekker frem at det er fint å få innblikk i hvilke utfordringer og muligheter som finnes på tvers av årstrinn og klasser.