Elevaktiv undervisning - Samarbeid mellom Grua barneskole og HiØ

Skoleåret 2021/22 har Grua barneskole i Lunner kommune samarbeidet med høgskolelektor Marie Laupsa ved HiØ om elevaktiv undervisning med utgangspunkt i kompetansebegrepet i Fagfornyelsen og verbene i fagplanene.  

Fra venstre: 1 rekke fra venstre: Tone Hurum, Silje Akre Oseth, Gro Tallerud, Tove Karin Krågsrud. 2.rekke: Karianne Vik, Karen Marie Haakenstad, Laila Skeie, Kristin Tvenge, Gro Kjeilen, Lisa Marie Lillemoen, student Samravit, Kjetil Austjord, May Liss Magnussen. 

Foto: HiØ, Marie Laupsa

Lærerne har jobbet grupper med utgangspunkt i overskriften elevaktiv undervisning. Grua skole har prioritert og jobbet med elevaktiv undervisning over tid, og har en ledelse som er opptatt av og vektlegger elevaktive læringsformer. De opplever å ha motiverte elever som trives på skolen. Høgskolens oppgave har vært å ta utgangspunkt i det utviklingsarbeidet skolen allerede er i gang med, og å legge til rette for at vi sammen kan utforske sammenhengen mellom elevaktivitet, kompetansebegrepet og verbene i læreplanen. Gjennom prosjektet denne våren har vi brukt til på å reflektere over hensiktsmessige læringsaktiviteter, og begrunnelsene for valg av aktivitet.

Våren 2022 har lærerne jobbet sammen på tvers av trinn, og de har blant annet planlagt og gjennomført undervisningsopplegg i egne klasser. På tross at det har vært krevende å jobbe med et felles tema som skal tilpasses elever på ulike årstrinn, opplever lærerne at arbeidsformen har bidratt til nye perspektiver på undervisningsopplegg og metoder. De trekker frem at det er fint å få innblikk i hvilke utfordringer og muligheter som finnes på tvers av årstrinn og klasser.

Publisert 16. mars 2022 11:10 - Sist endret 13. nov. 2023 11:02