Vi oppfordrer skoleeiere til å melde behov for tilskudd til kompetanseutvikling for sine ansatte skoleåret 2024/2025. Frist: 1. februar 2024.
Aktuelt
Gjennom det siste halve året har vi hatt ansvar for kompetanseutviklingen i Halden-skolene tilknyttet de to tilskuddsordningene Kompetanseløftet og Dekomp. Sammen med skoleeier har vi utarbeidet et aktuelt innhold for de to samlingene lærerne har deltatt på.
Onsdag 7. september gjennomførte Sonja Nygaard-Joki og Stine Brynildsen (Institutt for pedagogikk, IKT og læring) en Dekomp-samling om vurdering, for en stor gruppe 1.-7. trinnslærere og ledere fra alle barneskolene i Sarpsborg kommune. Karianne Rotefoss Skrøder, fra Kruseløkka ungdomsskole, bidro også med interessante funn fra sitt masterarbeid om hvordan elever opplever læreres tilbakemeldinger.
Hva kjennetegner læreres opplevelser av kollegaobservasjoner når det oppleves på en god måte? Hva var det som gjorde det mulig? Og hva skal til for at det skal kunne bli flere gode opplevelser med kollegaobservasjon framover? Med disse spørsmålene som utgangspunkt har vi hatt et DeKOMP samarbeid med Mossekolen i skoleåret 2021/22. For å bli kjent med hva lærerne på de forskjellige skolene legger i dette, valgte vi i samarbeid med skoleeier å gjøre styrkeworkshop med oppfølging om temaet kollegaobservasjon på alle de 16 kommunale skolene.
21. april kom over 60 lærere, skoleledere og IT-medarbeidere fra voksenopplæringsskoler (VO) i Østfold, til Remmen for å avslutte et godt – og litt annerledes – Dekompsamarbeid gjennom 1 ½ år. Sonja Nygaard-Joki og Stine Brynildsen, begge fra fagmiljø for IKT og læring, har drevet Dekomparbeidet og arrangerte ettermiddagssamlingen som blant annet hadde fokus på erfaringsdeling og å knytte profesjonelle nettverk på tvers av skoler.
I skoleåret 2022 – 2023 tilbyr Høgskolen i Østfold i samarbeid med Viken fylkeskommune et samlingsbasert etterutdanningsprogram til nyutdannede, nytilsatte lærere og deres veiledere i de videregående skolene. En underliggende, rød tråd gjennom alle samlingene vil være den reviderte læreplanen Fagfornyelsen og Rammeverk for læring og ledelse i Viken skolen.
Skoleåret 2021/22 har Grua barneskole i Lunner kommune samarbeidet med høgskolelektor Marie Laupsa ved HiØ om elevaktiv undervisning med utgangspunkt i kompetansebegrepet i Fagfornyelsen og verbene i fagplanene.
Gjennom Programmet Desentralisert kompetanseheving (DEKOMP) har Camilla Halstvedt og Gitte Motzfeldt fra HiØ, arbeidet sammen med Rødsberg ungdomsskole i Halden i 1,5 år. Temaet for samarbeid har vært vurderingsformer- og tverrfaglig arbeid i skolen.
I halvannet år har HiØ, ved Stine Brynildsen og Marianne Maugesten, samarbeidet med Kruseløkka ungdomsskole i et Dekomp-prosjekt om de tre tverrfaglige temaene i LK20 og dybdelæring. Vår rolle som høgskoleansatte har vært å sette i gange arbeidet, som er godt forankret i personalet, og veilede lærerne videre i prosessen.
1. februar 2023 er fristen for å melde inn kompetansebehov for skoleeier. Meldingsskjema sendes til Statsforvalteren.
Kompetanseløftet skal bidra til at det er tilstrekkelig kompetanse som er tett på barna og elevene for å kunne forebygge utenforskap, fange opp utfordringer og gi et inkluderende og tilpasset pedagogisk tilbud til alle, inkludert barn og elever med behov for særskilt tilrettelegging (Udir.no)