Fra Rakkestad til Hallingdal og tilbake til hjembygda- lærerkarrieren har vært lang og spennende for Hilde

Hilde Sørlie Fjellhøi er inne i sitt 30. år som lærer og har nå utviklet kompetansen sin med videreutdanning i engelsk. Fjellhøi løfter frem kvalitet, faglig tyngde og praksisrelevans som viktige elementer fra studiet. Studieturen til York i England trekkes frem som et høydepunkt.

Hilde Sørlie Fjellhøi.  Foto: Øystein Westlie

Kan du fortelle litt om deg selv? 

Jeg er oppvokst i Rakkestad, men har bodd 23 år i Hallingdal og jobbet som lærer på barnetrinnet. Jeg returnerte til hjembygda i 2015, og fortsatte lærerkarrieren der. Det vil si at jeg nå har rundet 30 år med lærererfaring. Jeg er fortsatt takknemlig for at jeg har en variert og aktiv arbeidshverdag og at jeg får dele den med sprudlende barn og inspirerende kollegaer. Skolen jeg startet på i 2015 trengte engelsklærere. Det var noen år siden jeg hadde undervist i dette faget, og en kollega tipset om videreutdanningen, Engelsk 1. 1.-7., ved HiØ. Det hørtes fristende ut med faglig påfyll, samtidig som det virket skummelt å sette seg på skolebenken igjen etter så mange år. I dag takker jeg gode kollegaer for at de oppmuntret meg, for jeg har aldri angret på at jeg hoppet på dette studiet.

Hvordan vil du beskrive engelskstudiet?

For meg var engelskstudiet midt i blinken. Alt var veldig godt organisert. Samlingene var effektive og fylt med praksisrelatert og nyttig kunnskap. Vi ble utfordret på å prate engelsk, og vi hadde flere samarbeidsoppgaver der vi fikk utvekslet erfaringer. Mellom hver samling hadde vi oppgaver å jobbe med, og det var lett å få veiledning underveis. Det føltes også nyttig å bli pushet rent faglig, slik at vi på slutten av studiet var mye tryggere på våre egne engelskferdigheter enn da vi startet.

På hvilken måte tenker du at utdanningen vil være verdifull i din yrkespraksis

For meg har denne videreutdanningen gitt en ny giv i arbeidshverdagen. Det er inspirerende å få faglig påfyll, og jeg har blitt mer motivert til å prøve ut nye metoder. Jeg er nå enda mer bevisst på at elevene skal være aktive gjennom muntlig aktivitet i timene. Undervisningen foregår selvfølgelig på engelsk, og jeg er mer bevisst på å trekke inn engelsk i hverdagsrutinene. Jeg bruker også mer billedbøker, skjønnlitterære bøker, film og musikk i undervisningen. Når jeg nå selv er blitt tryggere i faget, er det også lettere å trygge og utfordre elevene.

Hva likte du best med studiet?

Praksis og teori gikk hånd i hånd. De praktiske oppgavene bidro til at vi forstod teorien og læreplanen bedre slik at vi kunne begrunne våre valg av læringsaktiviteter på en mer grundig måte.

Hvordan opplevde du læringsmiljøet og studentgruppa?

Siden vi gjorde så mange praktiske oppgaver sammen, ble vi fort en sammensveiset gruppe som heiet på hverandre. Det føltes trygt og godt å være på samlingene.

Har du noen tips og råd til andre som vurderer å ta studiet?

Jeg tenker at lærere som underviser i engelsk kan ha stort utbytte av dette studiet. For det første får du hevet din egen engelskkompetanse, og du vil få mange ideer og ny inspirasjon til din egen undervisning. Tenker du som meg at det er for lenge siden du har studert, så tenk om igjen. Det var faktisk veldig gøy å sitte på andre siden av kateteret og ta imot. Studiet krever god innsats gjennom hele året. Noen aktiviteter skal man prøve ut med elever, så det er en fordel å undervise i engelsk det året man studerer.

Mer om studiet Engelsk 1: 1.-7. trinn, finner du på denne siden.

Publisert 5. des. 2023 12:30 - Sist endret 1. feb. 2024 14:12