LSNORAS224 Norsk som andrespråk med særlig fokus på lesing, ordforråd og styringsdokumenter (Vår 2025)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
HiØ VIDERE
Studiested:
Nettbasert.
Emneansvarlige:
  • Malin Bakke Frøystadvåg
  • Malgorzata Wild
Undervisningsspråk:
Norsk.
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Norsk som andrespråk for lærere i voksenopplæringen (30 studiepoeng).

Absolutte forkunnskaper

Ingen utover opptakskrav.

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten har

  • kunnskap om viktige områder i flerspråklighetsforskinga særlig relevant for utvikling av ordforråd og lesing

  • kunnskap om faktorer som kan påvirke flerspråklige voksnes tilegnelse av norsk språk

  • kunnskap om relevant lovverk, læreplaner og andre relevante styringsdokumenter og Det europeiske rammeverket

  • kunnskap om kartlegging og vurdering av flerspråklige voksnes andrespråksutvikling

  • kunnskap om etiske problemstillinger knyttet til testing og vurdering av språkferdigheter

  • kunnskap om hva som kjennetegner gode læremidler for utvikling av norsk som andrespråk

 

Ferdigheter
Studenten kan

  • kartlegge og vurdere voksne andrespråksinnlæreres norskkompetanse, og bruke resultater fra kartlegging og vurdering til å tilpasse opplæringa til språkinnlærerne

  • reflektere over betydningen av ulike individers forutsetninger for språkinnlæring

  • arbeide med stimulering av ordforråd, hverdagsspråk og yrkestilpassa språk i en flerspråklig kontekst

  • vurdere læremateriell i lys av flerspråklighet, flerkultur og sentrale styringsdokumenter

 

Generell kompetanse
Studenten kan

  • legge til rette for språkopplæring i en flerkulturell og flerspråklig kontekst, og ta i bruk deltakernes tidligere erfaringer, kompetanser og språklige kompetanser på en måte som styrker deltakernes norskspråklige utvikling

  • diskutere spørsmål som dreier seg om språkopplæring, språkkartlegging og språkvurdering, og flerspråklighet på en faglig og teoretisk fundert måte

  • forholde seg kritisk og nyansert til styringsdokumenter, egen praksis og studiets faglitteratur

  • legge til rette for og gjennomføre språkopplæring etter gjeldende læreplan og øvrige relevante styringsdokumenter

Innhold

Overordna tema i emnet er:

  • Vurdering og analyse av læremidler

  • Kartlegging og språkvurdering

  • Faktorer som påvirker språkutvikling

  • Analyse og implementering av sentrale styringsdokumenter og Det europeiske rammeverket for voksne innvandrere

  • Pedagogiske prinsipper for å stimulere utvikling av leseferdigheter og ordforråd i en flerspråklig opplæringskontekst

Undervisnings- og læringsformer

Emnet benytter ulike arbeids- og undervisningsformer som for eksempel nettbasert forelesning, samtaler i plenum og i grupper, erfaringsutveksling i grupper, i tillegg til at blant annet egenstudium av faglitteraturen og gjennomføring av arbeidskrav er en sentral del av emnet.

Mellom de digitale samlingene legges det opp til egenstudier og arbeid med obligatoriske arbeidskrav og nettaktiviteter.

Selvstudium utgjør en vesentlig del av emnet. HiØ benytter per nå Canvas som sin digitale læringsplattform, og løpende informasjon om emnet vil bli lagt ut her.

Arbeidsomfang

Det er forventet at studenten bruker om lag 400 timer i alt på dette emnet.

Praksis

Ingen veiledet praksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

1. Individuell muntlig oppgave med refleksjonsnotat knytta til læremiddelanalyse.

2. Individuell oppgave knytta til tema ordforråd og/eller lesing.

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

 

Eksamen

Individuell muntlig eksamen digitalt. Varighet: ca. 25 minutter. Eksamen er todelt.

Først skal kandidaten presentere et selvlaget undervisningsopplegg og forankre og begrunne valg i undervisningsopplegget med utgangspunkt i litteratur og styringsdokumenter knyttet til dette emnet. Presentasjonen skal vare mellom 12-15 minutter.

Andre del består av en 10-13 minutter lang eksaminasjon hvor spørsmål tar utgangspunkt i presentasjonen og tilstøtende tema.

Tillatte hjelpemidler: Ingen utover selvlaget undervisningsopplegg.

Karakterregel: A-F.

Sensorordning

Ekstern og intern sensor.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Dette studiet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i studiet:

  • Evalueringen gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem

  • Studieprogramansvarlig følger opp evalueringsresultatet slik at det legges til rette for forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten.

Litteratur

Gjeldene litteraturliste for 2025 vår finner du i Leganto.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 03:08:36