LSKTVT223 Videreutvikling av yrkesfaglæreres vurderingspraksis (Vår 2025)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
HiØ VIDERE
Studiested:
Nettbasert.
Emneansvarlig:
Eva Martinsen Dyrnes
Undervisningsspråk:
Norsk.
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Tverrfaglige tema i yrkesutøvelse og yrkesopplæring i skole og lærebedrift. (30 stp.).

Undervisningssemester

Vår 2025.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Kandidaten kan

  • reflektere over og vurdere behovet for behovet for endring av vurderingspraksis

  • reflektere over og vurdere bruken av ulike aktuelle metoder i vurdering og videreutvikling av egen praksis

  • forklare hvordan kompetanse relatert til tverrfaglige tema kan vurderes som en del av den helhetlige yrkeskompetansen

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • vurdere elevenes/lærlingenes læringsbehov relatert til deres yrkesinteresser og kompetanse

  • dokumentere kvalitet på faglig arbeid og helhetlig yrkeskompetanse

  • reflektere over og drøfte hva som kan vurderes basert på ulike former for dokumentasjon

  • vurdere kvalitet og helhetlig yrkeskompetanse som innbefatter elementer fra de tverrfaglige temaene

  • evaluere egen undervisning og vurdering med fokus på tverrfaglige tema, i samarbeid med elevene/lærlingene

Generell kompetanse Kandidaten kan

  • bidra til videreutvikling av vurderingspraksis på egen arbeidsplass for å ivareta kompetanse relatert til de tverrfaglige temaene

  • vurdere likeverdig kompetanse i henhold til læreplanen basert på elevenes ulike yrkesoppgaver

  • samarbeide med andre lærere og fagfolk om vurdering av elevenes helhetlige yrkeskompetanse

  • reflektere over, vurdere behovet for og videreutvikle opplæringspraksis på egen arbeidsplass

Innhold

Temaer som blir gjennomgått i emnet:

  • Vurderingspraksis i skole og bedrift

  • Vurdering av kvalitet og kompetanse, med vekt på tverrfaglige tema

  • Vurderingsgrunnlag

  • Vurderingskriterier

  • Samarbeid om vurdering

  • Dokumentasjon som grunnlag for vurdering av kvalitet og kompetanse

  • Kjennetegn på kvalitet og måloppnåelse

  • Fordypning i vurdering innen eget/selvvalgt yrkesfag eller profesjon relatert til de tverrfaglige tema

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er nettbasert med tre samlinger à to dager på en digital læringsarena. I tillegg gis det veiledning mellom samlingene. Lærings- og arbeidsformer er bl.a. forelesninger, basisgruppearbeid, utviklingsarbeid og hospitering.

  • Undervisning med dialogbaserte forelesinger, diskusjoner og erfaringsdeling på zoom

  • Hospitering med praksis i lærebedrifter innen selvvalgte yrker i utdanningsprogrammet, med etterfølgende dokumentasjon og refleksjon rundt håndtering og eventuelt behov for større vektlegging av de tverrfaglige temaene i bedriftsopplæringen

  • Veiledning, individuelt og i basisgrupper

  • Ressursforelesninger etter behov til hele klassen og i basisgrupper

  • Gjennomføring av selvvalgt utviklingsarbeid, basert på analyse av behov på egen arbeidsplass, som presenteres for kollegaer på egen arbeidsplass

  • Bruk av digitale læringsressurser knyttet til sentrale temaer i samlingene, som brukes når det passer studentene

  • Lesing av og refleksjon rundt relevant litteratur og forskning individuelt og i basisgrupper

Arbeidsomfang

Det er forventet at studenten bruker om lag 400 timer i alt på dette emnet.

Praksis

Ingen.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  • Deltakelse på samlingene, minst 80 %

  • Gjennomføring og dokumentasjon av et yrkesdidaktisk utviklingsarbeid i egen klasse. Utviklingsarbeidet gjennomføres individuelt eller i gruppe

  • Hospitering to dager i i to yrker i eget utdanningsprogram og skrive logg fra hospiteringene

Eksamen

Innlevering av en individuell oppgave med omfang av ca. 2000 ord. Innholdsfortegnelse og litteraturliste kommer i tillegg. Oppgaven dokumenterer gjennomført utviklingsarbeid i egen klasse.

Det gis individuell karakter. Det benytteskarakterskala A-F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ingen.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Dette studiet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i studiet:

  • Evalueringen gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem
  • Studieprogramansvarlig følger opp evalueringsresultatet slik at det legges til rette for forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten

I tillegg gjennomfører Utdanningsdirektoratet en egen deltakerundersøkelse.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2025 vår finner du i Leganto.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 18:21:46