LSKTVT223 Videreutvikling av yrkesfaglæreres vurderingspraksis (Vår 2025)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- HiØ VIDERE
- Studiested:
- Nettbasert.
- Emneansvarlig:
- Eva Martinsen Dyrnes
- Undervisningsspråk:
- Norsk.
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Tverrfaglige tema i yrkesutøvelse og yrkesopplæring i skole og lærebedrift. (30 stp.).
Undervisningssemester
Vår 2025.
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Kandidaten kan
reflektere over og vurdere behovet for behovet for endring av vurderingspraksis
reflektere over og vurdere bruken av ulike aktuelle metoder i vurdering og videreutvikling av egen praksis
forklare hvordan kompetanse relatert til tverrfaglige tema kan vurderes som en del av den helhetlige yrkeskompetansen
Ferdigheter
Kandidaten kan
vurdere elevenes/lærlingenes læringsbehov relatert til deres yrkesinteresser og kompetanse
dokumentere kvalitet på faglig arbeid og helhetlig yrkeskompetanse
reflektere over og drøfte hva som kan vurderes basert på ulike former for dokumentasjon
vurdere kvalitet og helhetlig yrkeskompetanse som innbefatter elementer fra de tverrfaglige temaene
evaluere egen undervisning og vurdering med fokus på tverrfaglige tema, i samarbeid med elevene/lærlingene
Generell kompetanse Kandidaten kan
bidra til videreutvikling av vurderingspraksis på egen arbeidsplass for å ivareta kompetanse relatert til de tverrfaglige temaene
vurdere likeverdig kompetanse i henhold til læreplanen basert på elevenes ulike yrkesoppgaver
samarbeide med andre lærere og fagfolk om vurdering av elevenes helhetlige yrkeskompetanse
reflektere over, vurdere behovet for og videreutvikle opplæringspraksis på egen arbeidsplass
Innhold
Temaer som blir gjennomgått i emnet:
Vurderingspraksis i skole og bedrift
Vurdering av kvalitet og kompetanse, med vekt på tverrfaglige tema
Vurderingsgrunnlag
Vurderingskriterier
Samarbeid om vurdering
Dokumentasjon som grunnlag for vurdering av kvalitet og kompetanse
Kjennetegn på kvalitet og måloppnåelse
Fordypning i vurdering innen eget/selvvalgt yrkesfag eller profesjon relatert til de tverrfaglige tema
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er nettbasert med tre samlinger à to dager på en digital læringsarena. I tillegg gis det veiledning mellom samlingene. Lærings- og arbeidsformer er bl.a. forelesninger, basisgruppearbeid, utviklingsarbeid og hospitering.
Undervisning med dialogbaserte forelesinger, diskusjoner og erfaringsdeling på zoom
Hospitering med praksis i lærebedrifter innen selvvalgte yrker i utdanningsprogrammet, med etterfølgende dokumentasjon og refleksjon rundt håndtering og eventuelt behov for større vektlegging av de tverrfaglige temaene i bedriftsopplæringen
Veiledning, individuelt og i basisgrupper
Ressursforelesninger etter behov til hele klassen og i basisgrupper
Gjennomføring av selvvalgt utviklingsarbeid, basert på analyse av behov på egen arbeidsplass, som presenteres for kollegaer på egen arbeidsplass
Bruk av digitale læringsressurser knyttet til sentrale temaer i samlingene, som brukes når det passer studentene
Lesing av og refleksjon rundt relevant litteratur og forskning individuelt og i basisgrupper
Arbeidsomfang
Det er forventet at studenten bruker om lag 400 timer i alt på dette emnet.
Praksis
Ingen.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
Deltakelse på samlingene, minst 80 %
Gjennomføring og dokumentasjon av et yrkesdidaktisk utviklingsarbeid i egen klasse. Utviklingsarbeidet gjennomføres individuelt eller i gruppe
Hospitering to dager i i to yrker i eget utdanningsprogram og skrive logg fra hospiteringene
Eksamen
Innlevering av en individuell oppgave med omfang av ca. 2000 ord. Innholdsfortegnelse og litteraturliste kommer i tillegg. Oppgaven dokumenterer gjennomført utviklingsarbeid i egen klasse.
Det gis individuell karakter. Det benytteskarakterskala A-F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ingen.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Dette studiet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i studiet:
- Evalueringen gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem
- Studieprogramansvarlig følger opp evalueringsresultatet slik at det legges til rette for forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten
I tillegg gjennomfører Utdanningsdirektoratet en egen deltakerundersøkelse.
Litteratur
Gjeldende litteraturliste for 2025 vår finner du i Leganto.