LSKKHV223 Håndverksferdigheter, materialer og kultur (Vår 2025)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- HiØ VIDERE
- Studiested:
- Halden.
- Emneansvarlig:
- Samira Jamouchi
- Undervisningsspråk:
- Norsk.
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Kunst og håndverk 1: 1.-10. trinn. Kompetanse for kvalitet (30 studiepoeng).
Undervisningssemester
Vår 2025.
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap Kandidaten har kunnskap om:
hvordan legge til rette for opplæring i håndverksferdigheter i arbeid med tredimensjonale uttrykk på varierte og tilpassede måter for relevante trinn i grunnskolen
hvordan legge til rette for kulturforståelse i faglig arbeid på varierte og tilpassede måter for relevante trinn i grunnskolen
teorier om barns tredimensjonale formspråkutvikling, estetiske læreprosesser, lek og kreativitet
klasserommet som læringsarena og hvordan det fysiske miljø kan gi inspirasjon til barn i ulik alder og lyst til å skape.
materialers bruksegenskaper og estetiske uttrykkskvaliteter i praktisk skapende arbeid, digitale verktøy, arbeidsmåter og læringsressurser i faget
de overordnede temaene i grunnskolens læreplan og hvordan de er en naturlig del av arbeidet i faget
rollen som kunst og håndverkslærer og klasseleder i et skapende og utviklende læringsmiljø, hvordan lage oppgaver, veilede og vurdere prosesser og arbeider
innsikt i hensiktsmessige metoder for å reflektere kritisk over egen undervisningspraksis
metoder for utviklingsarbeid i fagmiljøet og klasserommet, gjeldende regler om opphavsrett og personvern ved bruk av kilder, bilder og andre ressurser til undervisning.
Ferdigheter Kandidaten kan:
eksperimentere med, bruke materialer, redskaper, virkemidler og teknikker i egne uttrykk
velge ut hensiktsmessige materialer, teknikker og verktøy som egner seg for oppgaver på relevante trinn i grunnskolen, vedlikeholde redskaper og enkle maskiner og kjenne sikkerhetsrutiner (HMS-rutiner)
legge til rette for opplæring, veiledning og vurdering av håndverksferdigheter i relevante trinn i grunnskolen på varierte og tilpassede måter.
bruke kunst, design, kulturgjenstander og arkitektur i privat og offentlig rom som utgangspunkt for undersøkende og skapende arbeid, som ressurs for elevoppgaver og kulturforståelse
bruke metoder for problemløsning i design og inspirere elevene til å utforske egne ideer i møte med materialer, teknikker og arbeid i faget
formulere oppgaver i kunst og håndverk på trinn 1-10 som ivaretar de grunnleggende ferdighetene og overordnede temaene i kunnskapsløftet
Generell kompetanse Kandidaten kan:
anvende Kunnskapsløftet, både Overordnet del og Læreplan i Kunst og håndverk i sin undervisningspraksis med vekt på kunst og håndverk som et skapende og utviklende danningsfag
utøve estetisk kompetanse og gjøre rede for hvordan skapende arbeid med materialer utfordrer sanser, engasjerer følelser og aktiviserer kroppen
utvise selvstendighet og evne til analyse av og refleksjon rundt egen undervisningspraksis samt ta i bruk ny kunnskap
bidra til fagfellesskapet med ny faglig og fagdidaktisk kunnskap innenfor kunst og håndverk og slik være en ressurs ved egen arbeidsplass
bruke digitale læringsarenaer til formidling av fagstoff og i egen faglig oppdatering
Innhold
Emnet Håndverksferdigheter, materialer og kultur, er knyttet til Overordnet del - verdier og prinsipper for grunnskoleopplæringen og Læreplan i Kunst og håndverk i Kunnskapsløftet. Emnet er knyttet til kjerneelementene håndverksferdigheter og kulturforståelse i Læreplan i Kunst og håndverk i Kunnskapsløftet.
Studentene får utforske og lære, trene egne ferdigheter, reflektere over form, tekstur, funksjon og design med utgangspunkt i materialene leire, tekstil og tre. I emnet inngår arkitekturhistorie og design, og det blir diskusjoner om estetikk, materialer, klasserommet som læringsarena, og om hvordan det fysiske miljø kan gi inspirasjon til barn i ulik alder og lyst til å skape. Fagdidaktiske perspektiver går parallelt med ulike temaer i relasjon til praksis. Det fokuseres på tilpasset opplæring og inkluderende praksis, grunnleggende ferdigheter og faget i sammenheng med de overordnede temaene «bærekraftig utvikling», «folkehelse og livsmestring» og «demokrati og medborgerskap». Digitale verktøy og arbeidsmåter er integrert i opplæringen.
Praksisfeltet ved egen skole er en sentral del av lærestoffet med fokus på kunst og håndverkslærerens rolle i et fagfellesskap og i samhandling med andre lærere.
Temaer som vil bli behandlet:
Kunnskapsløftet, både Overordnet del og Læreplan i Kunst og håndverk med vekt på kjerneelementene håndverksferdigheter og kulturforståelse
Idéutvikling og eget arbeid med materialer, håndverk, kunst og designprosesser innen leire, tekstil og tre.
Teorier om materialitet, estetiske virkemidler, estetisk opplevelse og forståelse
Teknikker, verktøy, redskaper, maskiner og sikkerhetsrutiner i verkstedet (HMS-rutiner)
Arkitekturens historie i Europa fra antikken til nyere tid, og hvordan det fysiske miljø kan gi inspirasjon til barn i ulik alder og lyst til å skape.
Kunsthåndverk og design
Digitale verktøy og arbeidsmåter i faget
Teorier om barns formspråk i tredimensjonale materialer som bakgrunn for å legge til rette for skapende arbeid på en variert og inkluderende måte
Fagdidaktikk med utgangspunkt i læreplanen i kunst og håndverk, tilpasset opplæring, inkluderende praksis, grunnleggende ferdigheter og de overordnede temaene bærekraftig utvikling, folkehelse og livsmestring og demokrati og medborgerskap
Gjennom arbeidet med temaene skal studenten videreutvikle egen praktisk ferdighet i faget og få erfaring med ulike arbeidsformer som er relevante for arbeidet på grunnskolens ulike trinn. Flerkulturelle perspektiv og kjennskap til det samiske inngår i emnet.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet går over ett semester (vår) og er delvis organisert som samlinger og delvis nettbasert. Det vil være 3 samlinger á 2-3 dager lagt til Høgskolen i Østfold, Halden. I samlingene blir det fysiske møter med materialer, teknikker, utforsking i verksteder og deling av felles erfaringer med fokus på tredimensjonale uttrykksmåter. Studentene blir introdusert for faglige og didaktisk funderte arbeidsmåter som er relatert til kjerneelementene og kompetansemålene i grunnskolens læreplan.
Deler av lærestoffet er nettbasert. Høgskolens læringsplattform benyttes og det gis opplæring i bruk av denne. Andre digitale verktøy for kommunikasjon, undervisning og veiledning vil også anvendes. Digitale læremidler brukes i forkant av samlingene for en type omvendt undervisning, og digitale møteplattformer vil bli benyttet mellom samlingene for undervisning, veiledning og diskusjoner. I studiet skal studentene levere multimodale presentasjoner og tekster i digitale presentasjoner.
I tillegg til samlinger er selvstudium, individuelt og i grupper, en viktig læringsform. Utprøving av tilegnet kunnskap i klasserommet med egne elever står sentralt sammen med erfaringsdeling og presentasjoner for medstudenter og kolleger ved egen arbeidsplass. Studentene skal dele kunnskap med kolleger og prøve nye kunnskaper og ferdigheter i praksis. Det legges vekt på å skape et læringsmiljø der studentene kan samarbeide og slik bli aktive bidragsytere i et fagfellesskap.
Arbeidsomfang
Emnet er beregnet til om lag 400 timers arbeidsinnsats, inkl. campusbasert undervisning, selvstudium, arbeidskrav i praksisfeltet, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.
Praksis
Praksisnære komponenter er integrert i emnet, og lærere som tar dette emnet bør undervise i kunst og håndverk (evt. må ha slik tilgang) parallelt med studiet. Det er arbeidskrav tilknyttet praksisfeltet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Før studenten kan framstille seg til eksamen, må arbeidskravene spesifisert nedenfor være levert og/eller utført innen fastsatt frist gitt i semesterplanen og godkjent av faglærer senest 2 uker før eksamen.
En digital arbeidsmappe som dokumenterer utviklingsarbeid med
- studentens faglige utvikling innenfor arbeid i tredimensjonale materialer
- hvordan studenten har jobbet med materialene og teknikkene i klasserommet
- hvordan arbeidet har blitt integrert i erfaringsdelingen blant kollegaer
En digital arbeidsmappe som reflekterer over håndverksferdigheter og kulturforståelse i kunst og håndverk.
Tilstedeværelse i campusundervisningen og digital undervisning, minimum 80 %.
Dersom arbeidskrav (digital arbeidsmappe) ikke godkjennes, vil studenten få én ny mulighet til å rette opp dette etter fastsatte frister.
Eksamen
Sluttvurderingen består av to eksamenskomponenter: mappe og muntlig eksamen.
- Mappeeksamen med utstilte produkter som leveres på Campus innen angitt frist. Mappen skal bestå av kandidatens individuelle arbeider i emnet med tilhørende prosessdokumentasjon og logg.
- Individuell muntlig eksamen, varighet cirka 25 minutter som tar utgangspunkt i presentasjon av kandidatens egne produkter. Det blir også spørsmål knyttet til læringsutbyttet i emnet jf. Emnebeskrivelsen.
Det gis en samlet karakter i emnet etter karakterregel A-F. Karakteren blir fastsatt på grunnlag av en helhetlig vurdering.
Sensorordning
En ekstern og en intern sensor.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Dette studiet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i studiet:
- Evalueringen gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem
- Studieprogramansvarlig følger opp evalueringsresultatet slik at det legges til rette for forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten.
I tillegg gjennomfører Utdanningsdirektoratet en egen deltakerundersøkelse.
Litteratur
Gjeldende litteraturliste for VÅR 2025 finner du i Leganto.