LSKAS10219 Andrespråkspedagogikk fordypning (Vår 2025)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- HiØ VIDERE
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Mari Johanne W Andersen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i studiet Andrespråkspedagogikk 1: 1.-10. trinn. Kompetanse for kvalitet (30 studiepoeng).
Absolutte forkunnskaper
Ingen utover opptakskrav.
Undervisningssemester
2. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten har
innsikt i flerspråklighet som en ressurs på individ- og samfunnsplan
kunnskap om det norske språket på ulike språklige nivåer og i et sammenliknende perspektiv
kunnskap om utvikling av ordforråd i en flerspråklig kontekst
kunnskap om lese- og skriveutvikling på norsk som andrespråk
kunnskap om kartlegging og vurdering av andrespråkselevers språkferdigheter
kunnskap om to- og flerspråklig adferd: kodeveksling, ungdomsspråk og polylanguaging
grunnleggende kunnskap om sjangerpedagogikk
Ferdigheter
Studenten kan
bruke ulike læremidler med kritisk skjønn
gjøre rede for ulike trekk i det norske språket som andrespråkselever kan streve med å tilegne seg
analysere og vurdere andrespråkselevers tekster i et mellomspråksteoretisk perspektiv
delta i diskusjoner om ulike sider ved flerspråklig opplæring og undervisning
forutse utfordringer for andrespråkselever når det gjelder produktive og reseptive ferdigheter
legge til rette for god leseopplæring for andrespråkselever med særlig vekt på forståelse, bruk av forkunnskaper og lesestrategier
Generell kompetanse
Studenten kan
legge til rette for opplæring i en flerkulturell kontekst der elevene har ulike førstespråk
reflektere over og vurdere språkets rolle i undervisning og læring i en skole preget av språklig og kulturelt mangfold
veilede andrespråkselever i utvikling av muntlige og skriftlige ferdigheter
fungere som ressursperson i et lærerkollegium når det gjelder andrespråksundervisning, samarbeid med morsmålslærer/tospråklig faglærer og hvordan fagundervisning i sterkere grad inkluderer elever med minoritetsspråklig bakgrunn
Innhold
Emnet er en utvidelse og videre fordypning av temaene i emnet Grunnleggende andrespråkpedagogikk og består av følgende temaer:
utvikling og stimulering av ordforråd
elevtekstanalyser
kartlegging og vurdering av språkferdigheter
to- og flerspråklig adferd: kodeveksling, ungdomsspråk, translanguaging
teorier om literacy og literacies i et flerspråklig og flerkulturelt perspektiv
videreutvikling av leseferdigheter
videreutvikling av skrive- og tekstferdigheter
språktypologi og kontrastive språkbeskrivelser
sjangerpedagogikk
arbeid med fagtekster i det flerkulturelle klasserommet.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet går over ett semester og er organisert med tre fysiske samlinger à to dager. Samlingene vil inneholde varierte arbeidsformer; forelesninger, dialog, gruppearbeid, veiledning individuelt og i grupper, litteraturstudier, refleksjonsnotater knyttet til undervisning og egen praksis samt vurdering av elevtekster. Selvstudium utgjør en vesentlig del av emnet. HiØ benytter pr. nå Canvas som sitt digitale læringsrom, og løpende informasjon om emnet vil bli lagt ut her.
Arbeidsomfang
Det er forventet at studenten bruker om lag 400 timer i alt på dette emnet.
Praksis
Ingen veiledet praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Det er knyttet to arbeidskrav til emnet som kan utføres individuelt eller to og to:
Presentere en analyse av en elevtekst skrevet av en andrespråkselev for medstudentene.
Presentere et minoritetsspråk, for eksempel arabisk, vietnamesisk, somali, persisk, polsk, med utgangspunkt i skjemaet «Språktypologi i et elevperspektiv»
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell, skriftlig 6- timers skoleeksamen.
Hjelpemidler: Ingen
Karakterregel: A-F
Sensorordning
To interne sensorer
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Dette studiet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i studiet:
- Evalueringen gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem
- Studieprogramansvarlig følger opp evalueringsresultatet slik at det legges til rette for forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten
I tillegg gjennomfører Utdanningsdirektoratet en egen deltakerundersøkelse.
Litteratur
Gjeldende litteraturliste for 2025 vår finner du i Leganto.