HVPBU10521 Kompetanse og tjenesteutvikling (Vår 2025–Vår 2026)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
HiØ VIDERE
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Petter Andre Arvesen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i videreutdanningen Tverrfaglig videreutdanning i psykososialt arbeid med barn og unge (60 studiepoeng).

Absolutte forkunnskaper

Deltagelse i emne HVPBU10119

Undervisningssemester

2.- 4. semester (vår-høst-vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Kandidaten

  • har omfattende kunnskap om utvikling av faglig, etisk og personlig kompetanse innen psykososialt arbeid med barn, unge og deres familier

  • kan anvende ulike strateger for utvikling av kunnskaper og ferdigheter

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan analysere sentrale teorier, metoder og praksiser innen psykososialt arbeid med barn, unge og deres familier

  • kan planlegge og gjennomføre et selvstendig utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med aktuelle etiske normer

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan indentifisere og analysere faglige problemstillinger innenfor psykososialt arbeid

  • kan anvende, kritisk reflektere og bidra til nytenking og samskaping i utvikling av tjenestetilbudet til barn, unge og deres familier

Innhold

Hovedtema i emnet er

  • utvikling av kunnskaper og ferdigheter i praksis

  • etisk og kritisk refleksjon over egen praksis

  • veiledning knyttet til egen praksis

Konkrete utviklingsprosjekter er sentralt i emnet.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet Kompetanse og tjenesteutvikling går over tre semestre, parallelt med studiets øvrige emner, og er knyttet til undervisning og deltagelse i studie- og veiledningsgrupper (se studieplanens avsnitt Studiets oppbygging og innhold).

Veiledningen fokuserer på studentenes egne erfaringer, som grunnlag for videreutvikling av studentenes yrkesutøvelse. Problembaserte læringsprinsipper er sentrale. Veiledningsgruppene samles fire ganger pr. semester, to ganger med veileder og to ganger uten. Gruppeinndeling gjøres med fokus på tverrfaglighet.

Arbeidsomfang

Forventet arbeidsinnsats for studenten: ca 400 timer

Praksis

Praksis går over tre semestre og studenten skal gjennomføre minimum 300 timer praksis pr. år (ca.1 dag pr. uke i 8 mnd. pr. år). Praksisplass kan være egen arbeidsplass dersom stillingen er knyttet til barne- og ungdomsarbeid eller et egnet praksissted som studenten finner selv etter godkjenning fra fagansvarlig.

Problemstillinger og tema som behandles i undervisningen skal ha en nær tilknytning til studentenes praksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • 80 % tilstedeværelse i veiledningsgruppens samlinger.

  • Minimum 300 timer praksis pr. år (se Praksis).

  • Deltagelse på seminar hvor utviklingsprosjektet skal presenteres.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Mappeeksamen bestående av 4 mappeelementer. Alle elementene vektes likt og må være vurdert til bestått. Nærmere retningslinjer vil bli gitt til hvert enkelt mappeelement.

Mappeeksamen skrives individuelt eller i grupper på 2-3 studenter.

Omfang: maksimalt 6000 ord tilsammen på alle mappeelementene. 

Karakterregel: Bestått/Ikke bestått.

Sensorordning

Interne sensorer.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Dette studiet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i studiet:

  • Evalueringen gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem

  • Studieprogramansvarlig følger opp evalueringsresultatet slik at det legges til rette for forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2025 Vår finner du i Leganto.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 03:08:34