HVPBU10318 Organisering og samordning av tjenestetilbudet til barn, ungdom og unge voksne (Vår 2025)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- HiØ VIDERE
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Petter Andre Arvesen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i studiet Tverrfaglig psykososialt arbeid med barn og unge (60 studiepoeng).
Absolutte forkunnskaper
Deltagelse i emne HVPBU10119 Psykisk helse hos barn, ungdom og unge voksne (20 stp.) og HVPBU10521 Kompetanse og tjenesteutvikling (15 stp.)
Undervisningssemester
2. semester (vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Kandidaten
-
har omfattende kunnskap om tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid, organisering og samordning av tjenestetilbudene for arbeidet med barn, unge og deres familier
-
har omfattende kunnskap om utviklingstrekk innen organisering og samordning av tilbudet til barn, unge og deres familier
-
kan analysere faglige problemstillinger knyttet til organiseringens betydning for det tilbudet til barn, unge og deres familier
Ferdigheter
Kandidaten
-
kan identifisere, analysere og kritisk reflektere over sentrale problemstillinger, teorier og metoder for organisering av tjenestetilbudet til barn, unge og deres familier
-
kan identifisere og vurdere anvendelse av konvensjoner, lover og forskrifter som er førende for organiseringen av tjenestetilbudet til barn, unge og deres familier
-
kan anvende teoretisk og erfaringsbasert kunnskap får å sikre medvirkning i organiseringen av psykososialt arbeid
Generell kompetanse
Kandidaten
-
kan anvende psykososial kunnskap som grunnlag for utvikling av tjenestetilbudet til barn, unge og deres familier
-
kan analysere og anvende kunnskap om innovasjonsprosesser i utvikling av psykososialt arbeidet med barn, unge og deres familier
Innhold
Hovedtema i emnet er:
-
Samordning og utvikling av helhetlige tjenester til barn, unge og deres familier
-
Overordnede konvensjoner, lover og forskrifter
-
Tverrfaglig og transdisiplinært samarbeid
-
Medvirkning og myndiggjøring i arbeid med barn, unge og deres familier
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er organisert som 3 samlinger á 3 dagers varighet (til sammen 9 dager), på dagtid. Undervisningen er basert både på forelesninger og deltakelse i studie- og veiledningsgrupper. Studentenes egne yrkeserfaringer og problembaserte læringsprinsipper vil benyttes, og danner grunnlaget for gruppeveiledningen.
Arbeidsomfang
Forventet arbeidsinnsats for studenten: ca 250 timer.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
80 % tilstedeværelse i samlingene
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Skriftlig oppgave i grupper på 3-4 studenter.
Omfang: maksimalt 3000 ord.
Karakterregel: Bestått / Ikke bestått.
Sensorordning
Interne sensorer.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Dette studiet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i studiet:
-
Evalueringen gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem
-
Studieprogramansvarlig følger opp evalueringsresultatet slik at det legges til rette for forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten
Litteratur
Gjeldende litteraturliste for 2025 Vår finner du i Leganto.