HVPBU10419 Psykososialt arbeid - ulike praksiser, teorier og etiske dilemmaer (Høst 2025)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- HiØ VIDERE
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Ragnhild Marie Nødtveidt
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i studiet Tverrfaglig psykososialt arbeid med barn og unge (60 studiepoeng).
Med forbehold om endringer frem til semesterstart.
Undervisningssemester
3. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Kandidaten
-
har omfattende kunnskap om teorier, begreper og forståelsesmåter i psykososialt arbeid
-
har omfattende kunnskap om ulike tilnærmingsmåter og metoder i psykososialt arbeid med barn og unge og deres familie
-
har omfattende kunnskap om psykososiale problemstillinger og praksiser
Ferdigheter
Kandidaten
-
kan indentifisere og analysere sentrale problemstillinger, relevante teorier og metoder innen psykososialt arbeid med barn og unge
-
kan gjøre bruk av relevante teorier og metoder i psykososialt arbeid med barn, unge og deres familier
Generell kompetanse
Kandidaten
-
kan analysere det psykososiale kunnskapsgrunnlaget
-
kan kritisk reflektere over egen praksis i psykososialt arbeid med barn og unge og deres familier på en selvstendig måte
-
kan inngå i et transdisiplinært samarbeid med andre faginstanser
Innhold
Hovedinnholdet i emnet er:
-
Kritisk psykososialt arbeid? (Sentrale begreper; kunnskapssyn, helhetstenkning, narrativ tilnærming, transdisiplinært samarbeid, refleksivitet kritisk refleksjon over egen praksis).
-
Ulike psykososiale tilnærmingsmåter og praksiser i møte med barn og unge med psykososiale utfordringer.
-
Hva innebærer psykososial kompetanse og hvordan kan den anvendes i egen praksis?
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er organisert som 3-4 samlinger á 2-4 dagers varighet (tilsammen ca. 8-10 dager), på dagtid. Undervisningen er basert på forelesninger og deltakelse i studie- og veiledningsgrupper. Studentenes egne yrkeserfaringer, faglige utviklingsbehov og problembaserte læringsprinsipper benyttes. Dette danner grunnlaget for studentenes utviklingsprosjekter og gruppeveiledningen.
Arbeidsomfang
Forventet arbeidsinnsats for studenten: ca 400 timer
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
80 % tilstedeværelse i samlinger.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell hjemmeoppgave 3000 ord (+/- 10%).
Nærmere kriterier for oppgaven gis av faglærere. Karakterregel: A-F
Sensorordning
Intern og ekstern.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Dette studiet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i studiet:
-
Evalueringen gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem
-
Studieprogramansvarlig følger opp evalueringsresultatet slik at det legges til rette for forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten
Litteratur
Gjeldende litteraturliste for 2025 Høst finner du i Leganto.