HVPBU10419 Psykososialt arbeid - ulike praksiser, teorier og etiske dilemmaer (Høst 2025)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
HiØ VIDERE
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Ragnhild Marie Nødtveidt
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i studiet Tverrfaglig psykososialt arbeid med barn og unge (60 studiepoeng).

Med forbehold om endringer frem til semesterstart.

Undervisningssemester

3. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Kandidaten

  • har omfattende kunnskap om teorier, begreper og forståelsesmåter i psykososialt arbeid

  • har omfattende kunnskap om ulike tilnærmingsmåter og metoder i psykososialt arbeid med barn og unge og deres familie

  • har omfattende kunnskap om psykososiale problemstillinger og praksiser

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan indentifisere og analysere sentrale problemstillinger, relevante teorier og metoder innen psykososialt arbeid med barn og unge

  • kan gjøre bruk av relevante teorier og metoder i psykososialt arbeid med barn, unge og deres familier

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan analysere det psykososiale kunnskapsgrunnlaget

  • kan kritisk reflektere over egen praksis i psykososialt arbeid med barn og unge og deres familier på en selvstendig måte

  • kan inngå i et transdisiplinært samarbeid med andre faginstanser 

Innhold

Hovedinnholdet i emnet er:

  • Kritisk psykososialt arbeid? (Sentrale begreper; kunnskapssyn, helhetstenkning, narrativ tilnærming, transdisiplinært samarbeid, refleksivitet kritisk refleksjon over egen praksis).  

  • Ulike psykososiale tilnærmingsmåter og praksiser i møte med barn og unge med psykososiale utfordringer.

  • Hva innebærer psykososial kompetanse og hvordan kan den anvendes i egen praksis?

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er organisert som 3-4 samlinger á 2-4 dagers varighet (tilsammen ca. 8-10 dager), på dagtid. Undervisningen er basert på forelesninger og deltakelse i studie- og veiledningsgrupper. Studentenes egne yrkeserfaringer, faglige utviklingsbehov og problembaserte læringsprinsipper benyttes. Dette danner grunnlaget for studentenes utviklingsprosjekter og gruppeveiledningen.

Arbeidsomfang

Forventet arbeidsinnsats for studenten: ca 400 timer

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • 80 % tilstedeværelse i samlinger.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell hjemmeoppgave 3000 ord (+/- 10%).

Nærmere kriterier for oppgaven gis av faglærere. Karakterregel: A-F

Sensorordning

Intern og ekstern.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Dette studiet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i studiet:

  • Evalueringen gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem

  • Studieprogramansvarlig følger opp evalueringsresultatet slik at det legges til rette for forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2025 Høst finner du i Leganto.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 18:21:45