SFVKSL515 Kultur, samfunn og litteratur i den engelskspråklige verden (5.-10. trinn) (Vår 2025)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- HiØ VIDERE
- Studiested:
- Halden/delvis nettbasert
- Emneansvarlig:
- Astrid Elisabeth Kure
- Undervisningsspråk:
- Engelsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i videreutdanningen Engelsk 2: 5.-10. trinn. Kompetanse for kvalitet (30 studiepoeng).
Absolutte forkunnskaper
Ingen.
Anbefalte forkunnskaper
Emnene SFVSPR515 Språklærer og profesjonsutøver og SFVKSL515 Kultur, samfunn og litteratur i den engelskspråklige verden kan tas uavhengig av hverandre, men det anbefales at emne SFVSPR515 tas før emne SFVKSL515.
Undervisningssemester
2. semester (vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
KUNNSKAPER
Etter fullført emne har studenten:
Etter fullført emne har studenten:
god kunnskap om Kunnskapsløftet, både Overordnet del og Læreplan i engelsk med vekt på engelsk som et sentralt fag for kulturforståelse, kommunikasjon, danning og identitetsutvikling
kunnskap om kjerneelementene og deres betydning for læring og språkutvikling
god kunnskap om kjerneelementet Møte med engelskspråklige tekster med et interkulturelt perspektiv
kunnskap om språklæringsteorier, flerspråklighet og læringsstrategier som bidrar til at den enkelte elev kan utvikle språkbevissthet og ansvarsbevissthet i sin språklæring i et langsiktig perspektiv
god kunnskap om engelskfaget som både redskaps- og dannelsesfag i et interkulturelt perspektiv samt engelsk som verdensspråk
god kunnskap om undervisning i tverrfaglige temaer
god kunnskap om faktorer som bidrar til å videreutvikle et språkfremmende læringsmiljø med vekt på tilpasset og variert språkopplæring samt dybdelæring
god kunnskap om det engelske språket: lydsystem, intonasjon, grammatiske strukturer, hensiktsmessig ordforråd, idiomatikk, kulturelle konvensjoner for språkbruk og noen varianter av engelsk i et sosiolingvistisk perspektiv
kunnskap om og verktøy for analyse av ulike typer tekster
god kunnskap om den grunnleggende ferdigheten Å kunne lese
god kunnskap om kultur, samfunnsliv og litteratur i den engelskspråklige verden i et fler-/interkulturelt perspektiv, deriblant noen utvalgte sentrale verk i engelskspråklig litteraturtradisjon
god kunnskap om bruk av barne- og ungdomslitteratur i språkopplæringen
kunnskap om metoder for utviklingsarbeid i egen undervisningspraksis
innsikt i nyere forskning, utviklingsarbeid og faglitteratur relatert til språkopplæring
forståelse for sin rolle som aktiv bidragsyter ved egen arbeidsplass og i større fagfellesskap
kunnskap om bibliotekets tjenester og ressurser
FERDIGHETER
Etter fullført emne kan studenten:
anvende Kunnskapsløftet, både Overordnet del og Læreplan i engelsk, i sin undervisningspraksis
anvende fagkunnskap didaktisk og reflektert i henhold til Læreplan i engelsk
kommunisere sikkert og funksjonelt på engelsk tilpasset formål, mottaker og situasjon, blant annet om sin undervisningspraksis og profesjon
legge til rette for utvikling av de grunnleggende ferdighetene som en integrert del av språkopplæringen med spesielt fokus på den grunnleggende ferdigheten Å kunne lese
legge til rette for at elevene øves opp til medvirkning i opplæringen og utvikler bevissthet om eget læringsarbeid
legge til rette for elevenes læring om kultur og samfunnsliv i den engelsktalende verden med fokus på det flerkulturelle samfunnet
anvende analyseverktøy i ulike typer tekster
legge til rette for bruk av et rikt utvalg av barne- og ungdomslitteratur i språkopplæringen i et fler-/interkulturelt perspektiv som en ressurs for dybdelæring i språkopplæringen
utøve en helhetlig og læringsfremmende vurderingspraksis
reflektere kritisk over egen undervisningspraksis og anvende relevant faglitteratur og forskning i profesjonsutøvelsen
være en aktiv pådriver i ulike fagfellesskap
være en aktiv bruker av bibliotektjenester og databaser som ressurs i studiet og undervisningspraksisen
GENERELL KOMPETANSE
Etter fullført emne kan studenten:
anvende faglige, språklige og fagdidaktiske kunnskaper inn i en helhetlig engelskopplæring i samsvar med Kunnskapsløftet, både Overordnet del og Læreplan i engelsk
utvise holdninger som er tjenlige for å undervise i engelsk på 5. -10. trinn ved å være seg bevisst sin rolle som språkmodell, tilrettelegger og veileder i tråd med skolens etiske grunnverdier
utvise selvstendighet og evne til analyse av og refleksjon over egen undervisningspraksis og slik kunne vurdere og ta i bruk ny kunnskap
bidra til fagfellesskapet med ny faglig og fagdidaktisk kunnskap samt nyere forskning innenfor språklæring og slik være en ressurs ved egen arbeidsplass
Innhold
Emnet SFVKSL515 Kultur, samfunn og litteratur i den engelskspråklige verden bygger på det faglige fundamentet som er lagt i emnet SFVSPR515 Språklærer og profesjonsutøver. Her videreføres utviklingen av egen språkferdighet og arbeidet med å tilegne seg kunnskap om egen og barn og unges språklæring, i tillegg til fortsatt arbeid med Kunnskapsløftet, både Overordnet del og Læreplan i engelsk. Videreutvikling av fagdidaktisk refleksjon og profesjonsfaglig digital kompetanse er en integrert del av emnet.
Emnet er knyttet til kjerneelementene og de grunnleggende ferdighetene slik de er beskrevet i Læreplan i engelsk i Kunnskapsløftet. Emnet gir fordypning i kjerneelementet Møte med engelskspråklige tekster i Læreplan i engelsk i Kunnskapsløftet og den grunnleggende ferdigheten Å kunne lese, som blant annet knyttes til et utviklingsarbeid innenfor interkulturell barne- og ungdomslitteratur.
Emnet har følgende innhold:
Kunnskapsløftet , både Overordnet del og Læreplan i engelsk
engelsk som redskaps- og dannelsesfag
den grunnleggende ferdigheten Å kunne lese
teorier om språklæring og valg og anvendelse av metoder innenfor engelskopplæringen
kultur, samfunnsliv og litteratur i engelsktalende land med et interkulturelt perspektiv
barne- og ungdomslitteratur i engelskspråklige land samt ulike type tekster og litterære virkemidler
øving i språkbruk gjennom lytting, lesing, skriving, forberedt muntlig produksjon og spontan muntlig samhandling
øving i uttale, intonasjon, lydskrift, hensiktsmessig ordforråd, idiomatikk og grammatiske strukturer samt sosiolingvistiske aspekter
metoder for utviklingsarbeid og læreren som utforskende aktør
anvendelse av fag- og forskningsbasert litteratur i egen praksis og som ressurs i fagfellesskap
Undervisnings- og læringsformer
Emnet går over ett semester og er delvis organisert som samlinger og delvis nettbasert. Det vil være tre samlinger à to-tre dager lagt til Høgskolen i Østfold, Halden. Høgskolens læringsplattform benyttes og det gis opplæring i bruk av denne. Andre digitale verktøy for kommunikasjon, undervisning og veiledning vil også anvendes.
I emnet inngår et studieopphold ved Det norske studiesenteret i York, Storbritannia, av én ukes varighet. Det er arbeidskrav knyttet til studieoppholdet. For de som ikke deltar, vil det være selvstudium og tilsvarende arbeidskrav innenfor et gitt tema.
I tillegg til samlinger er selvstudium, individuelt og i grupper, en viktig arbeidsform. Utprøving av tilegnet kunnskap i klasserommet med egne elever står sentralt sammen med erfaringsdeling og presentasjoner for medstudenter og kolleger ved egen arbeidsplass. Det legges vekt på å skape et læringsmiljø der studentene kan samarbeide og slik bli aktive bidragsytere i et fagfellesskap. Om situasjonen tilsier det, kan undervisningen bli gjennomført digitalt. I all digital undervisning skal studentene ha videokamera og mikrofon påslått.
Arbeidskravene (se pkt. Arbeidskrav nedenfor) danner grunnlag for individuell veiledning og tilbakemelding. Det forventes at studenten tar ansvar for å søke veiledning.
Arbeidsomfang
Det er forventet at studenten bruker om lag 420 timer i alt på dette emnet.
Praksis
Praksisnære komponenter er integrert i emnet, og lærere som tar dette emnet bør undervise i engelsk (evt. må ha slik tilgang) parallelt med studiet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Før studenten kan framstille seg til eksamen, må arbeidskravene spesifisert nedenfor være levert og/eller utført innen fastsatt frist gitt i semesterplanen og godkjent av faglærer senest 3 uker før eksamen. Oppgavene forutsettes levert til fastsatt tid for å få rett til veiledning.
Utviklingsarbeid knyttet til kultur og språk. Arbeidet utføres under studieoppholdet ved Det norske studiesenteret i York, Storbritannia, og presenteres på samling etter studieoppholdet (i grupper, muntlig). For de som ikke deltar i York, vil det være selvstudium innenfor samme tema med tilsvarende arbeidskrav.
Oppgavesett i fonetikk og intonasjon (individuelt, skriftlig og muntlig).
Arbeid med fag-/forskningslitteratur innenfor profesjonsfellesskapet (i grupper, skriftlig/publisering for medstudenter).
Utviklingsarbeid knyttet til kultur, samfunn og litteratur i språkopplæringen med pedagogisk bruk av IKT. Gjennomføring av undervisningsopplegg i eget klasserom (individuelt/i grupper) med dokumentasjon i form av en presentasjon for medstudenter (individuell/i grupper, muntlig).
Utviklingsarbeid knyttet til barne- og ungdomslitteratur (individuelt) med etterfølgende presentasjon for kolleger ved egen arbeidsplass og for medstudenter som dokumenteres i en logg (individuell, skriftlig).
Én ukes studieopphold ved Det norske studiesenteret i York, Storbritannia. For de som ikke deltar, gis det en alternativ oppgave (individuell, skriftlig).
Eksamen
Muntlig eksamen i par/gruppe med individuell vurdering.Varighet ca. 45 minutter.Tillatt hjelpemiddel er Læreplan i engelsk.
Eksamenen er både en språkferdighetsprøve og en prøve i kunnskap om lærestoffet. Studentens evne til å kommunisere effektivt på idiomatisk engelsk med god uttale og intonasjon vektlegges på lik linje med studentens kunnskap om lærestoffet.
Det gis individuelle karakterer. Det benyttes en gradert karakterskala fra A til F.
Sensorordning
Eksamenen vurderes av en ekstern og en intern sensor.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Dette studiet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i studiet:
- Evalueringen gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem
- Studieprogramansvarlig følger opp evalueringsresultatet slik at det legges til rette for forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten
I tillegg gjennomfører Utdanningsdirektoratet en egen deltakerundersøkelse.
Litteratur
Gjeldende litteraturliste for 2025 vår finner du i Leganto.