LSKTVT223 Videreutvikling av yrkesfaglæreres vurderingspraksis (Vår 2024)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- HiØ VIDERE
- Studiested:
- Nettbasert.
- Emneansvarlig:
- Eva Martinsen Dyrnes
- Undervisningsspråk:
- Norsk.
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Tverrfaglige tema i yrkesutøvelse og yrkesopplæring i skole og lærebedrift. (30 stp.).
Undervisningssemester
Vår 2024.
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Kandidaten kan
-
reflektere over og vurdere behovet for behovet for endring av vurderingspraksis
-
reflektere over og vurdere bruken av ulike aktuelle metoder i vurdering og videreutvikling av egen praksis
-
forklare hvordan kompetanse relatert til tverrfaglige tema kan vurderes som en del av den helhetlige yrkeskompetansen
Ferdigheter
Kandidaten kan
-
vurdere elevenes/lærlingenes læringsbehov relatert til deres yrkesinteresser og kompetanse
-
dokumentere kvalitet på faglig arbeid og helhetlig yrkeskompetanse
-
reflektere over og drøfte hva som kan vurderes basert på ulike former for dokumentasjon
-
vurdere kvalitet og helhetlig yrkeskompetanse som innbefatter elementer fra de tverrfaglige temaene
-
evaluere egen undervisning og vurdering med fokus på tverrfaglige tema, i samarbeid med elevene/lærlingene
Generell kompetanse
Kandidaten kan
-
bidra til videreutvikling av vurderingspraksis på egen arbeidsplass for å ivareta kompetanse relatert til de tverrfaglige temaene
-
vurdere likeverdig kompetanse i henhold til læreplanen basert på elevenes ulike yrkesoppgaver
-
samarbeide med andre lærere og fagfolk om vurdering av elevenes helhetlige yrkeskompetanse
-
reflektere over, vurdere behovet for og videreutvikle opplæringspraksis på egen arbeidsplass
Innhold
Temaer som blir gjennomgått i emnet:
-
Vurderingspraksis i skole og bedrift
-
Vurdering av kvalitet og kompetanse, med vekt på tverrfaglige tema
-
Vurderingsgrunnlag
-
Vurderingskriterier
-
Samarbeid om vurdering
-
Dokumentasjon som grunnlag for vurdering av kvalitet og kompetanse
-
Kjennetegn på kvalitet og måloppnåelse
-
Fordypning i vurdering innen eget/selvvalgt yrkesfag eller profesjon relatert til de tverrfaglige tema
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er nettbasert med 3 samlinger à 2 dager på en digital læringsarena. I tillegg gis det veiledning mellom samlingene. Lærings- og arbeidsformer er bl.a. forelesninger, basisgruppearbeid, utviklingsarbeid og hospitering.
-
Undervisning med dialogbaserte forelesinger, diskusjoner og erfaringsdeling på zoom
-
Hospitering med praksis i lærebedrifter innen selvvalgte yrker i utdanningsprogrammet, med etterfølgende dokumentasjon og refleksjon rundt håndtering og eventuelt behov for større vektlegging av de tverrfaglige temaene i bedriftsopplæringen
-
Veiledning, individuelt og i basisgrupper
-
Ressursforelesninger etter behov til hele klassen og i basisgrupper
-
Gjennomføring av selvvalgt utviklingsarbeid, basert på analyse av behov på egen arbeidsplass, som presenteres for kollegaer på egen arbeidsplass
-
Bruk av digitale læringsressurser knyttet til sentrale temaer i samlingene, som brukes når det passer studentene
-
Lesing av og refleksjon rundt relevant litteratur og forskning individuelt og i basisgrupper
Arbeidsomfang
Det er forventet at studenten bruker om lag 400 timer i alt på dette emnet.
Praksis
Ingen.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
-
Deltakelse på samlingene, minst 80 %
-
Gjennomføring og dokumentasjon av et yrkesdidaktisk utviklingsarbeid i egen klasse. Utviklingsarbeidet gjennomføres individuelt eller i gruppe.
Eksamen
Innlevering av en individuell oppgave med omfang av ca. 2000 ord. Innholdsfortegnelse og litteraturliste kommer i tillegg. Oppgaven dokumenterer gjennomført utviklingsarbeid i egen klasse.
Det gis individuell karakter.
Karakterregel – A-F.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ingen.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet, er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at du deltar i evaluering av studiene. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem.
-
HiØ gjennomfører nettbaserte studentevalueringer.
-
Prodekan utdanning og HiØ VIDERE følger opp evalueringsresultatet sammen med fagmiljøet slik at det legges til rette for forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten.
I tillegg gjennomfører Utdanningsdirektoratet en egen deltakerundersøkelse.