LSKSP223 Spesialpedagogikk - inkludering som perspektiv og praksis (Vår 2024)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
HiØ VIDERE
Studiested:
Fredrikstad/Zoom.
Emneansvarlige:
  • Marie Laupsa
  • Magnar Ødegård
  • Dan Roger Sträng
Undervisningsspråk:
Se pkt. Undervisnings- og læringsformer
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Spesialpedagogikk - Sosiale og emosjonelle vansker og inkluderende praksis 1: 1.-10. trinn. (Kfk) (30 stp.).

Absolutte forkunnskaper

Ingen utover opptakskrav.

Undervisningssemester

Vår 2024.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Kandidaten har

  • kunnskap om gjennomføring av rådgivnings- og veiledningsprosesser

  • kunnskap om gjennomføring av innovasjonsprosesser i offentlige virksomheter

  • kunnskap om ledelse, utvikling og evaluering av pedagogisk virksomhet

  • kunnskap om spesialpedagogikk i et relasjonelt, strukturelt og organisatorisk perspektiv

  • kunnskap om problemstillinger knyttet til mangfold, kjønn og flerkulturelle perspektiver

 

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • analysere og arbeide teoretisk for å legge til rette for læring og deltakelse i fellesskap for barn og unge

  • analysere og forholde seg kritisk til teori og praksis i rådgivning og veiledning

  • formidle og diskutere faglige problemstillinger knyttet til inkludering og mangfold, både med fagfeller og i allmennheten

  • har et reflektert syn på etiske forhold knyttet til inkludering og mangfold

 

Generell kompetanse

Kandidaten kan/har

  • forholde seg reflektert og kritisk til eget arbeid med inkludering og mangfold

  • kjennskap til spesialpedagogiske forståelsesmåter, etikk, historiske grunntrekk og kompetanseutvikling

  • planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter individuelt og i grupper, og i tråd med etiske krav og retningslinjer

  • anvende fleksible tilnærmingsmåter i utviklingsarbeid knyttet til inkludering og mangfold

  • forstå, analysere og kritisk evaluere tverrfaglig og tverretatlig arbeid med barn og unge med særskilte behov

Innhold

Emnet tar for seg inkludering som perspektiv og praksis i grunnskolen, med fokus på spesialpedagogisk utviklingsarbeid og tverrfaglig samarbeid. Dette omfatter rådgiving og veiledning i spesialpedagogisk arbeid og et overordnet skoleutviklingsperspektiv som fremhever skolen som en lærende og inkluderende organisasjon. Det legges vekt på kritisk og etisk refleksjon og bevisstgjøring av egne holdninger og ulike perspektiv på fagfeltet. Visjonen om inkluderende praksis står sentralt og det blir gjennomgående lagt vekt på forholdet mellom teori og praksis for å kunne forebygge, fange opp og gi et inkluderende og tilpasset pedagogisk tilbud til alle, inkludert barn og elever med behov for særskilt tilrettelegging.

Tematiske områder:

  • Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid i et spesialpedagogisk perspektiv

  • Spesialpedagogisk rådgivning og veiledning

  • Spesialpedagogisk utviklingsarbeid

Studiet har ikke egen praksis, men forutsetter at studentene har arbeidstilknytning til en pedagogisk/spesialpedagogisk arena for utprøving av perspektiv og arbeidsmåter, jamfør avsnitt om arbeidskrav.

 

 

 

 

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er samlingsbasert, med tre fysiske samlinger og to webinarer (seminar på nett) i hvert emne. Det er ønskelig at kandidatene deltar fysisk på samlingene, men i de tilfeller der dette er utfordrende vil det også være muligheter for å delta digitalt i form av en hybridløsning. Hver samling går over to dager. Undervisningen foregår på norsk, svensk, dansk og engelsk.

På samlingene veksler undervisningen mellom forelesning, veiledning, gruppearbeid og seminar med vekt på studentaktivitet og diskusjon. Mellom samlingene arbeider kandidatene individuelt og i basisgrupper ca. en gang pr. uke. En basisgruppe er en fast, studentdrevet arbeidsgruppe, bestående av inntil 5 studenter. Studentene har selv ansvar for innhold og fordeling av arbeid i basisgruppene. Det skal føres logg på deltakelse i gruppen og hva den har arbeidet med. Studentene må forplikte seg til relativt stor grad av egenaktivitet; som arbeid med kartleggings- og testmateriell, fremme problemstillinger, søke informasjon og foreta faglige vurderinger.

Akademisk skriving er en viktig del av lærings- og veiledningsprosessen i studiet, både i forbindelse med oppgaveskriving og loggskriving underveis. Det vil bli gitt innføring i akademisk skriving og bruk av bibliotekets tjenester. Digitale undervisnings- læringsverktøy benyttes i studiet.

Studiet er praksisrettet og innbefatter spesialpedagogisk prosjekt knyttet til en eller flere spesialpedagogiske arenaer. Dette spesialpedagogiske prosjektet gjennomføres i basisgruppene og forutsetter at basisgruppen selv organiserer relevant arbeidstilknytning. Fagansvarlig skal godkjenne prosjektets problemstilling og fremdriftsplan.

Arbeidsomfang

Forventa arbeidsinnsats for studenten: ca. 400 timer, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelse og eksamensgjennomføring.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  •  Det er obligatorisk (80 %) deltakelse i basisgruppearbeid og på annen organisert undervisning gjennom hele studiet. Fravær som skyldes sykdom eller andre forhold, må dokumenteres av sakkyndig og godkjennes av fagansvarlig.

  • Levere et sammendrag av relevant faglitteratur etter godkjenning av fagansvarlig på maksimalt 500 ord (individuelt)

  • Presentere innlevert sammendrag, som lydopptak (individuelt)

  • Levere praksisrelatert fagtekst på 2000 ord etter godkjenning av fagansvarlig (gruppeoppgave i basisgruppe)

  • Presentere innlevert praksisrelatert fagtekst i seminar (gruppeoppgave i basisgruppe)

Fagansvarlig gir basisgruppa som helhet tilbakemelding på samlingene. I tillegg kan den enkelte student få tilbakemelding i basisgruppa og ved behov. Det gis tilbakemelding på innleverte arbeidskrav.

Dersom et arbeidskrav vurderes som ikke godkjent, gis ett nytt forsøk til å levere arbeidskravet på nytt til nærmere bestemt frist. Alle arbeidskrav må være godkjent senest 2 uker før kandidaten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen.Varighet: tre (3) dager. Kandidaten skal skrive en fagtekst med et omfang på 1500-2000 ord.

Det settes individuell karakter i emnet.

Karakterregel: A-F.

Sensorordning

Eksamen vurderes av to interne sensorer eller en ekstern og en intern sensor.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet, er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at du deltar i evaluering av studiene. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem.

  • HiØ gjennomfører nettbaserte studentevalueringer.

  • Prodekan utdanning og HiØ VIDERE følger opp evalueringsresultatet sammen med fagmiljøet slik at det legges til rette for forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten.

I tillegg gjennomfører Utdanningsdirektoratet en egen deltakerundersøkelse.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2024 Vår finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 12:20:43