LSKAS10219 Andrespråkspedagogikk fordypning (Vår 2024)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- HiØ VIDERE
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Linda Evenstad Emilsen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i studiet Andrespråkspedagogikk 1: 1.-10. trinn. Kompetanse for kvalitet (30 studiepoeng).
Absolutte forkunnskaper
Ingen utover opptakskrav.
Undervisningssemester
2. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap Studenten har
-
innsikt i flerspråklighet som en ressurs på individ- og samfunnsplan
-
kunnskap om det norske språket på ulike språklige nivåer og i et sammenliknende perspektiv
-
kunnskap om utvikling av ordforråd i en flerspråklig kontekst
-
kunnskap om lese- og skriveutvikling på norsk som andrespråk
-
kunnskap om kartlegging og vurdering av andrespråkselevers språkferdigheter
-
kunnskap om to- og flerspråklig adferd: kodeveksling, ungdomsspråk og polylanguaging
-
grunnleggende kunnskap om sjangerpedagogikk
Ferdigheter Studenten kan
-
bruke ulike læremidler med kritisk skjønn
-
gjøre rede for ulike trekk i det norske språket som andrespråkselever kan streve med å tilegne seg
-
analysere og vurdere andrespråkselevers tekster i et mellomspråksteoretisk perspektiv
-
delta i diskusjoner om ulike sider ved flerspråklig opplæring og undervisning
-
forutse utfordringer for andrespråkselever når det gjelder produktive og reseptive ferdigheter
-
legge til rette for god leseopplæring for andrespråkselever med særlig vekt på forståelse, bruk av forkunnskaper og lesestrategier
Generell kompetanse Studenten kan
-
legge til rette for opplæring i en flerkulturell kontekst der elevene har ulike førstespråk
-
reflektere over og vurdere språkets rolle i undervisning og læring i en skole preget av språklig og kulturelt mangfold
-
veilede andrespråkselever i utvikling av muntlige og skriftlige ferdigheter
-
fungere som ressursperson i et lærerkollegium når det gjelder andrespråksundervisning, samarbeid med morsmålslærer/tospråklig faglærer og hvordan fagundervisning i sterkere grad inkluderer elever med minoritetsspråklig bakgrunn
Innhold
Emnet er en utvidelse og videre fordypning av temaene i emnet Grunnleggende andrespråkpedagogikk og består av følgende temaer:
-
utvikling og stimulering av ordforråd
-
elevtekstanalyser
-
kartlegging og vurdering av språkferdigheter
-
to- og flerspråklig adferd: kodeveksling, ungdomsspråk, translanguaging
-
teorier om literacy og literacies i et flerspråklig og flerkulturelt perspektiv
-
videreutvikling av leseferdigheter
-
videreutvikling av skrive- og tekstferdigheter
-
språktypologi og kontrastive språkbeskrivelser
-
sjangerpedagogikk
-
arbeid med fagtekster i det flerkulturelle klasserommet.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet går over ett semester og er organisert med tre fysiske samlinger à to dager. Samlingene vil inneholde varierte arbeidsformer; forelesninger, dialog, gruppearbeid, veiledning individuelt og i grupper, litteraturstudier, refleksjonsnotater knyttet til undervisning og egen praksis samt vurdering av elevtekster. Selvstudium utgjør en vesentlig del av emnet. HiØ benytter pr. nå Canvas som sitt digitale læringsrom, og løpende informasjon om emnet vil bli lagt ut her.
Arbeidsomfang
Det er forventet at studenten bruker om lag 400 timer i alt på dette emnet.
Praksis
Ingen veiledet praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Det er knyttet to arbeidskrav til emnet som kan utføres individuelt eller to og to:
-
Presentere en analyse av en elevtekst skrevet av en andrespråkselev for medstudentene.
-
Presentere et minoritetsspråk, for eksempel arabisk, vietnamesisk, somali, persisk, polsk, med utgangspunkt i skjemaet «Språktypologi i et elevperspektiv»
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell, skriftlig 6- timers skoleeksamen. Hjelpemidler: Ingen Karakterregel: A-F
Sensorordning
To interne sensorer
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet, er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at du deltar i evaluering av studiene. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem.
• HiØ gjennomfører nettbaserte studentevalueringer.
• Prodekan utdanning og HiØ VIDERE følger opp evalueringsresultatet sammen med fagmiljøet slik at det legges til rette for forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten.
I tillegg gjennomfører Utdanningsdirektoratet en egen deltakerundersøkelse