HVPBU10521 Kompetanse og tjenesteutvikling (Vår 2024–Vår 2025)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
HiØ VIDERE
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Petter Andre Arvesen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i videreutdanningen Tverrfaglig videreutdanning i psykososialt arbeid med barn og unge (60 studiepoeng).

Absolutte forkunnskaper

Deltagelse i emne HVPBU10119

Undervisningssemester

2.- 4. semester (vår-høst-vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Kandidaten

  • har omfattende kunnskap om utvikling av faglig, etisk og personlig kompetanse innen psykososialt arbeid med barn, unge og deres familier

  • kan anvende ulike strateger for utvikling av kunnskaper og ferdigheter

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan analysere sentrale teorier, metoder og praksiser innen psykososialt arbeid med barn, unge og deres familier

  • kan planlegge og gjennomføre et selvstendig utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med aktuelle etiske normer

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan indentifisere og analysere faglige problemstillinger innenfor psykososialt arbeid

  • kan anvende, kritisk reflektere og bidra til nytenking og samskaping i utvikling av tjenestetilbudet til barn, unge og deres familier

Innhold

Hovedtema i emnet er

  • utvikling av kunnskaper og ferdigheter i praksis

  • etisk og kritisk refleksjon over egen praksis

  • veiledning knyttet til egen praksis

Konkrete utviklingsprosjekter er sentralt i emnet.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet Kompetanse og tjenesteutvikling går over tre semestre, parallelt med studiets øvrige emner, og er knyttet til undervisning og deltagelse i studie- og veiledningsgrupper (se studieplanens avsnitt Studiets oppbygging og innhold).

Veiledningen fokuserer på studentenes egne erfaringer, som grunnlag for videreutvikling av studentenes yrkesutøvelse. Problembaserte læringsprinsipper er sentrale. Veiledningsgruppene samles 3-4 ganger pr. semester. Gruppeinndeling gjøres med fokus på tverrfaglighet.

Arbeidsomfang

Forventet arbeidsinnsats for studenten: ca 400 timer

Praksis

Praksis går over alle fire semestre og studenten skal gjennomføre minimum 300 timer praksis pr. år (ca.1 dag pr. uke i 8 mnd. pr. år). Praksisplass kan være egen arbeidsplass eller et egnet praksissted som studenten finner selv, eller etter anbefaling av fagansvarlig.

Problemstillinger og tema som behandles i undervisningen skal ha en nær tilknytning til studentenes praksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • 80 % tilstedeværelse i veiledningsgruppens samlinger.

  • Minimum 300 timer praksis pr. år (se Praksis).

  • Deltagelse på seminar hvor utviklingsprosjektet skal presenteres.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Mappeeksamen bestående av 4 mappeelementer. Alle elementene vektes likt og må være vurdert til bestått. Nærmere retningslinjer vil bli gitt til hvert enkelt mappeelement.

Mappeeksamen skrives individuelt eller i grupper på 2-3 studenter.

Omfang: maksimalt 6000 ord tilsammen på alle mappeelementene. 

Karakterregel: Bestått/Ikke bestått.

Sensorordning

Interne sensorer.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning med god kvalitet, er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger. 

Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2024 Vår finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 22:21:32