LSNORAS124 Norsk som andrespråk med særlig fokus på grammatikk (Høst 2024)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- HiØ VIDERE
- Studiested:
- Nettbasert
- Emneansvarlige:
-
- Malin Bakke Frøystadvåg
- Malgorzata Wild
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Norsk som andrespråk for lærere i voksenopplæringen (30 studiepoeng)
Absolutte forkunnskaper
Ingen utover opptakskrav.
Undervisningssemester
1. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten har
-
kunnskap om hovedtrekk ved norske fonologiske, morfologiske, syntaktiske, semantiske og pragmatiske språkstrukturer
-
har kunnskap om sentrale typologiske likheter og ulikheter mellom forskjellige språk
-
kunnskap om teorier om andrespråksutvikling og andrespråklæring, og hvordan andrespråksutvikling kan se ut
-
kunnskap om sentrale prinsipper for god språkopplæring i en flerspråklig kontekst med særlig vekt på norskkursdeltakernes tidligere erfaringer og språkkompetanser
Ferdigheter
Studenten kan
-
anvende sentrale aspekter og faguttrykk fra fagfeltet i egen praksisutøvelse
-
identifisere og analysere flerspråklige voksnes andrespråksutvikling på ulike nivå og tidspunkt i språktilegnelsen
-
analysere språkstrukturer i norsk språk i lys av andrespråktilegnelse
-
legge til rette for god språkopplæring knytta til muntlige og skriftlige ferdigheter i norsk med vekt på yrkesretta språk
Generell kompetanse
Studenten kan
-
diskutere spørsmål som dreier seg om andrespråksinnlæring, -opplæring og flerspråklighet på en faglig og teoretisk fundert måte
-
forholde seg kritisk til studiets pensumlitteratur
-
reflektere over og vurdere språkets rolle i undervisning og arbeidshverdag
-
bidra til et syn på flerspråklighet som ressurs
Innhold
Emnet har hovedfokus på følgende tema:
-
Teorier om andrespråksutvikling
-
Norsk språkstruktur i et komparativt og typologisk perspektiv med fokus på fonologi, morfologi, syntaks og pragmatikk
-
Analyse av innlærerspråk
-
Pedagogiske prinsipper for å drive norskopplæring tilpassa den individuelle deltakers behov, nivå og mål
Undervisnings- og læringsformer
Emnet benytter ulike arbeids- og undervisningsformer som for eksempel nettbasert forelesning, samtaler i plenum og i grupper, erfaringsutveksling i grupper, i tillegg til at blant annet egenstudium av faglitteraturen og gjennomføring av arbeidskrav er en sentral del av emnet.
Mellom de digitale samlingene legges det opp til egenstudier og arbeid med obligatoriske arbeidskrav og nettaktiviteter.
Selvstudium utgjør en vesentlig del av emnet. HiØ benytter per nå Canvas som sin digitale læringsplattform, og løpende informasjon om emnet vil bli lagt ut her.
Arbeidsomfang
Det er forventet at studenten bruker om lag 400 timer i alt på dette emnet.
Praksis
Ingen veiledet praksis.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
1. Individuell oppgave knytta til tema analyse av innlærerspråk.
2. Utføre et feltarbeid knyttet til studentens egne deltakere og deres språklige ressurser. Sentrale innsikter fra feltarbeidet dokumenteres gjennom refleksjonsnotat.
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell muntlig eksamen på nett.
Eksamen gjennomføres som en faglig samtale mellom sensorer og kandidaten.
Omfang: Omtrent 25 minutter. Samtalen tar utgangspunkt i caser, spørsmål og påstander som deles ut fortløpende under eksaminasjonen.
Hjelpemidler: Alle.
Karakterregel: A-F.
Sensorordning
Ekstern og intern sensor.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Dette studiet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i studiet:
-
Evalueringen gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem
-
Studieprogramansvarlig følger opp evalueringsresultatet slik at det legges til rette for forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten.