LSKTVT123 Helhetlig yrkesopplæring med vektlegging av tverrfaglige tema (Høst 2024)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
HiØ VIDERE
Studiested:
Nettbasert.
Emneansvarlig:
Eva Martinsen Dyrnes
Undervisningsspråk:
Norsk.
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Tverrfaglige tema i yrkesutøvelse og yrkesopplæring i skole og lærebedrift. (30 stp.).

Undervisningssemester

1. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Kandidaten kan

  • forklare sammenhengen mellom FNs bærekraftsmål og opplæring i eget yrke

  • drøfte det grønne skiftet relatert til yrker i eget utdanningsprogram

  • reflektere over og vurdere bruken av ulike yrkesdidaktiske metoder i yrkesopplæringen (vg1, vg2 og vg3/bedriftsopplæring)

 

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • analysere av arbeidsprosesser og bærekraftutfordringer i yrker i utdanningsprogrammet

  • lede læring preget av de tverrfaglige temaene i skole og/eller lærebedrift

  • formulere læringsmål som innbefatter de tverrfaglige temaene i tråd med læreplanen for programfagene og/eller fellesfag

  • bruke ulike digitale hjelpemidler i egen undervisning, i presentasjon av eget arbeid og i kommunikasjon med hverandre og faglærerne i studiet

 

Generell kompetanse

Kandidaten kan

  • Planlegge, gjennomføre, evaluere og videreutvikle yrkesdifferensiert og relevant undervisning preget av elevmedvirkning

  • samarbeide med lærere i andre fag og fagfolk i arbeidslivet om relevant opplæring

  • lede læringsprosesser og bygge og vedlikeholde et demokratisk læringsmiljø preget av de tverrfaglige temaene

Innhold

Temaer som blir gjennomgått i emnet:

  • FNs bærekraftsmål

  • Det grønne skiftet

  • Analyse av arbeidsprosesser og bærekraftutfordringer i yrker

  • Læringsledelse i skole og lærebedrift

  • Folkehelse og livsmestring i yrkesopplæringen

  • Demokrati og medborgerskap i yrkesopplæringen

Fordypning innen eget/selvvalgt yrkesfag eller profesjon relatert til bærekraft, sirkulærøkonomi, livsmestring og demokratisk deltakelse

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er nettbasert med tre samlinger à to dager på en digital læringsarena.I tillegg gis det veiledning mellom samlingene. Lærings- og arbeidsformer er bl.a. forelesninger, basisgruppearbeid, utviklingsarbeid og hospitering.

  • Undervisning med dialogbaserte forelesinger, diskusjoner og erfaringsdeling på zoom

  • Hospitering med praksis i lærebedrifter innen selvvalgte yrker i utdanningsprogrammet, med etterfølgende dokumentasjon og refleksjon rundt håndtering og eventuelt behov for større vektlegging av de tverrfaglige temaene i bedriftsopplæringen

  • Veiledning, individuelt og i basisgrupper

  • Ressursforelesninger etter behov til hele klassen og i basisgrupper

  • Gjennomføring av selvvalgt utviklingsarbeid, basert på analyse av behov på egen arbeidsplass, som presenteres for kollegaer på egen arbeidsplass

  • Bruk av digitale læringsressurser knyttet til sentrale temaer i samlingene, som brukes når det passer studentene

  • Lesing av og refleksjon rundt relevant litteratur og forskning individuelt og i basisgrupper

Arbeidsomfang

Det er forventet at studenten bruker om lag 400 timer i alt på dette emnet.

Praksis

Ingen.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  • Frammøte på samlinger minst 80 %

  • Planlegging, gjennomføring og evaluering av utviklingsarbeid på egen arbeidsplass.

  • En muntlig presentasjon av utviklingsarbeidet for medstudenter og kollegaer på egen arbeidsplass

  • Hospitering to dager i eget yrke og skrive logg etter hospitering

Eksamen

Individuell muntlig eksamen. Varighet ca. 45 minutter.

Tillatt hjelpemiddel er: Egne notater på papir til forberedt del av eksamen

Det benytteskarakterskala A-F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Dette studiet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i studiet:

  • Evalueringen gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem
  • Studieprogramansvarlig følger opp evalueringsresultatet slik at det legges til rette for forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten

I tillegg gjennomfører Utdanningsdirektoratet en egen deltakerundersøkelse.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2024 Høst finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 18:21:39