LSKTVT123 Helhetlig yrkesopplæring med vektlegging av tverrfaglige tema (Høst 2024)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- HiØ VIDERE
- Studiested:
- Nettbasert.
- Emneansvarlig:
- Eva Martinsen Dyrnes
- Undervisningsspråk:
- Norsk.
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Tverrfaglige tema i yrkesutøvelse og yrkesopplæring i skole og lærebedrift. (30 stp.).
Undervisningssemester
1. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Kandidaten kan
forklare sammenhengen mellom FNs bærekraftsmål og opplæring i eget yrke
drøfte det grønne skiftet relatert til yrker i eget utdanningsprogram
reflektere over og vurdere bruken av ulike yrkesdidaktiske metoder i yrkesopplæringen (vg1, vg2 og vg3/bedriftsopplæring)
Ferdigheter
Kandidaten kan
analysere av arbeidsprosesser og bærekraftutfordringer i yrker i utdanningsprogrammet
lede læring preget av de tverrfaglige temaene i skole og/eller lærebedrift
formulere læringsmål som innbefatter de tverrfaglige temaene i tråd med læreplanen for programfagene og/eller fellesfag
bruke ulike digitale hjelpemidler i egen undervisning, i presentasjon av eget arbeid og i kommunikasjon med hverandre og faglærerne i studiet
Generell kompetanse
Kandidaten kan
Planlegge, gjennomføre, evaluere og videreutvikle yrkesdifferensiert og relevant undervisning preget av elevmedvirkning
samarbeide med lærere i andre fag og fagfolk i arbeidslivet om relevant opplæring
lede læringsprosesser og bygge og vedlikeholde et demokratisk læringsmiljø preget av de tverrfaglige temaene
Innhold
Temaer som blir gjennomgått i emnet:
FNs bærekraftsmål
Det grønne skiftet
Analyse av arbeidsprosesser og bærekraftutfordringer i yrker
Læringsledelse i skole og lærebedrift
Folkehelse og livsmestring i yrkesopplæringen
Demokrati og medborgerskap i yrkesopplæringen
Fordypning innen eget/selvvalgt yrkesfag eller profesjon relatert til bærekraft, sirkulærøkonomi, livsmestring og demokratisk deltakelse
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er nettbasert med tre samlinger à to dager på en digital læringsarena.I tillegg gis det veiledning mellom samlingene. Lærings- og arbeidsformer er bl.a. forelesninger, basisgruppearbeid, utviklingsarbeid og hospitering.
Undervisning med dialogbaserte forelesinger, diskusjoner og erfaringsdeling på zoom
Hospitering med praksis i lærebedrifter innen selvvalgte yrker i utdanningsprogrammet, med etterfølgende dokumentasjon og refleksjon rundt håndtering og eventuelt behov for større vektlegging av de tverrfaglige temaene i bedriftsopplæringen
Veiledning, individuelt og i basisgrupper
Ressursforelesninger etter behov til hele klassen og i basisgrupper
Gjennomføring av selvvalgt utviklingsarbeid, basert på analyse av behov på egen arbeidsplass, som presenteres for kollegaer på egen arbeidsplass
Bruk av digitale læringsressurser knyttet til sentrale temaer i samlingene, som brukes når det passer studentene
Lesing av og refleksjon rundt relevant litteratur og forskning individuelt og i basisgrupper
Arbeidsomfang
Det er forventet at studenten bruker om lag 400 timer i alt på dette emnet.
Praksis
Ingen.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
Frammøte på samlinger minst 80 %
Planlegging, gjennomføring og evaluering av utviklingsarbeid på egen arbeidsplass.
En muntlig presentasjon av utviklingsarbeidet for medstudenter og kollegaer på egen arbeidsplass
Hospitering to dager i eget yrke og skrive logg etter hospitering
Eksamen
Individuell muntlig eksamen. Varighet ca. 45 minutter.
Tillatt hjelpemiddel er: Egne notater på papir til forberedt del av eksamen
Det benytteskarakterskala A-F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Dette studiet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i studiet:
- Evalueringen gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem
- Studieprogramansvarlig følger opp evalueringsresultatet slik at det legges til rette for forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten
I tillegg gjennomfører Utdanningsdirektoratet en egen deltakerundersøkelse.