LSKKHV123 Kunst og visuell kommunikasjon (Høst 2024)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- HiØ VIDERE
- Studiested:
- Studiested Halden.
- Emneansvarlig:
- Solveig Toft
- Undervisningsspråk:
- Norsk.
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Kunst og håndverk 1: 1.-10. trinn. (Kfk) (30 stp.).
Anbefalte forkunnskaper
Kompetanse eller erfaring med undervisning i Kunst og håndverk i grunnskolen.
Undervisningssemester
Høst 2024.
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap Kandidaten har kunnskap om:
kunst og håndverk som estetisk skapende, praktisk handlende fag i grunnskolen, gjeldende læreplan, fagets begrunnelse, innhold og metoder
hvordan legge til rette for opplæring i visuell kommunikasjon og kunst og designprosesser i arbeid med todimensjonale uttrykk på varierte og tilpassede måter for relevante trinn i grunnskolen
visuelle kunstuttrykk fra ulike kulturer nasjonalt og internasjonalt, og hvordan dette kan være ressurs for kulturforståelse og skapende arbeid i klasserommet
barns todimensjonale formspråkutvikling og barnekulturens visuelle ytringsformer
digitale verktøy, arbeidsmåter og digitale læringsressurser i faget
grunnleggende ferdigheter i henhold til grunnskolens læreplan og hvordan de er en naturlig del av arbeidet i faget
rollen som kunst og håndverkslærer og klasseleder i et skapende og utviklende læringsmiljø, hvordan lage oppgaver, veilede og vurdere prosesser og arbeider
metoder for utviklingsarbeid i fagmiljøet og klasserommet, gjeldende regler om opphavsrett og personvern ved bruk av kilder, bilder og andre ressurser til undervisning.
Ferdigheter Kandidaten kan:
eksperimentere med, bruke materialer, redskaper, virkemidler og teknikker i egne to-dimensjonale uttrykk
utvikle en idé til ferdig form, dokumentere og vurdere egen skapende prosess
legge til rette for opplæring av visuell kommunikasjon og kunst- og designprosesser i relevante trinn i grunnskolen på varierte og tilpassede måter
anvende tegning både som språkform og verktøy i skissearbeid, konseptutvikling og arbeidstegninger
bruke, analysere og vurdere estetiske virkemidler i egne arbeider og i pedagogisk arbeid med barn og ungdom i ulike trinn
legge til rette for elevutstillinger og refleksjoner rundt egne uttrykk på en inkluderende måte
bruke visuelle uttrykksformer fra ulike kulturer nasjonalt og internasjonalt som inspirasjon og ressurs for refleksjon over eget skapende arbeid og i organisert læring
legge til rette for tilpasset opplæring, inkluderende praksis og opplæring av de grunnleggende ferdighetene på fagets premisser
legge til rette for vurdering i faget, underveisvurdering og sluttvurdering, bruke faget i tverrfaglige sammenhenger og som metode for læring også i andre fag.
vurdere og velge ut hensiktsmessige læremidler, bl.a. digitale ressurser, i kunst og håndverk for 1.-10. trinn
Generell kompetanse Kandidaten kan:
anvende Kunnskapsløftet, både Overordnet del og Læreplan i Kunst og håndverk i sin undervisningspraksis med vekt på kunst og håndverk som et skapende og utviklende danningsfag
utøve estetisk kompetanse og gjøre rede for hvordan skapende arbeid med materialer utfordrer sanser, engasjerer følelser og aktiviserer kroppen
utvise selvstendighet og evne til analyse av og refleksjon rundt egen undervisningspraksis samt ta i bruk ny kunnskap
bidra til fagfellesskapet med ny faglig og fagdidaktisk kunnskap innenfor kunst og håndverk og være en ressurs ved egen arbeidsplass
bruke digitale læringsarenaer til formidling av fagstoff og i egen faglig oppdatering
Innhold
Emnet Kunst og visuell kommunikasjon, er knyttet til Overordnet del - verdier og prinsipper for grunnskoleopplæringen og Læreplan i Kunst og håndverk i Kunnskapsløftet. Emnet er knyttet til kjerneelementene kunst- og designprosesser og visuell kommunikasjon i grunnskolens læreplan i Kunst og håndverk.
Studentene får utforske og lære, trene egne ferdigheter i tegne- og maleaktiviteter samt noen grafiske teknikker med fokus på visuelle virkemidler som form, linje, valør, tekstur og farge. I emnet inngår en del kunsthistorie som setter arbeidet inn i en kulturell ramme, og det blir diskusjon om hvordan barn i ulik alder kan møte kunst på varierte og undersøkende måter. Fagdidaktiske perspektiver går parallelt, bl.a. om tilpasset opplæring, læreplanen som verktøy for planlegging, om underveisvurdering, sluttvurdering, grunnleggende ferdigheter, tverrfaglighet og hvordan skapende arbeid kan brukes i opplæringen på tvers av fag og i andre fag. Digitale verktøy og arbeidsmåter er integrert i opplæringen.
Praksisfeltet ved egen skole er en sentral del av lærestoffet med fokus på kunst og håndverkslærerens rolle i et fagfellesskap og i samhandling med andre lærere. Temaer som vil bli behandlet:
Kunnskapsløftet, både Overordnet del og Læreplan i Kunst og håndverk med vekt på kjerneelementene visuell kommunikasjon og kunst- og designprosesser
Visuelle virkemidler og idéutvikling med utgangspunkt i eget arbeid med bilder innen tegning, maling og noen grafiske teknikker
Teorier om visuell kommunikasjon, estetiske virkemidler og billedanalyse
Teorier om kunst-, designprosesser og skapende arbeid i faglig og tverrfaglig sammenheng.
Billedkunstens historie fra romantikken til i dag, ulike uttrykksformer fra ulike kulturer nasjonalt og internasjonalt, og hvordan barn og unge kan møte kunst på varierte og undersøkende måter
Teorier om barns formspråk og bildekultur som bakgrunn for å legge til rette for skapende arbeid på en variert og inkluderende måte
Digitale verktøy og arbeidsmåter i faget
Fagdidaktikk med utgangspunkt i fagets historie og egenart, undervisningsplanlegging med fokus på trinn 1-10, tilpasset opplæring, underveisvurdering, sluttvurdering, grunnleggende ferdigheter og hvordan faget kan brukes som metode for opplæring på tvers av og i andre fag.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet går over ett semester (høst) og er delvis organisert som samlinger og delvis nettbasert. Det vil være 3 samlinger á 2-3 dager lagt til Høgskolen i Østfold, Halden. I samlingene blir det fysiske møter med materialer, teknikker, utforsking i verksteder og deling av felles erfaringer med fokus på todimensjonale uttrykksmåter. Studentene blir introdusert for faglige og didaktisk funderte arbeidsmåter som er relatert til kjerneelementene og kompetansemålene i grunnskolens læreplan. Deler av lærestoffet er nettbasert. I studiet benyttes høgskolens læringsplattform, Canvas.
Digitale læremidler brukes i forkant av samlingene for en type omvendt undervisning, og digitale møteplattformer vil bli benyttet mellom samlingene for undervisning, veiledning og diskusjoner. I studiet skal studentene levere multimodale presentasjoner og tekster i digitale presentasjoner.
Høgskolens læringsplattform benyttes og det gis opplæring i bruk av denne. Andre digitale verktøy for kommunikasjon, undervisning og veiledning vil også anvendes.
I tillegg til samlinger er selvstudium, individuelt og i grupper, en viktig læringsform. Utprøving av tilegnet kunnskap i klasserommet med egne elever står sentralt sammen med erfaringsdeling og presentasjoner for medstudenter og kolleger ved egen arbeidsplass. Studentene skal dele kunnskap med kolleger og prøve nye kunnskaper og ferdigheter i praksis. Det legges vekt på å skape et læringsmiljø der studentene kan samarbeide og slik bli aktive bidragsytere i et fagfellesskap.
Arbeidsomfang
Emnet er beregnet til om lag 400 timers arbeidsinnsats, inkl. campusbasert undervisning, selvstudium, arbeidskrav i praksisfeltet, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.
Praksis
Praksisnære komponenter er integrert i emnet, og lærere som tar dette emnet bør undervise i kunst og håndverk (evt. må ha slik tilgang) parallelt med studiet. Det er arbeidskrav tilknyttet praksisfeltet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Før studenten kan framstille seg til eksamen, må arbeidskravene spesifisert nedenfor være levert og/eller utført innen fastsatt frist gitt i semesterplanen og godkjent av faglærer senest 2 uker før eksamen.
En digital arbeidsmappe som dokumenterer utviklingsarbeid.
- studentens faglige utvikling innenfor todimensjonale uttrykk
- hvordan studenten har jobbet med temaet i klasserommet
- hvordan temaet har blitt integrert i erfaringsdelingen blant kollegaer
En digital arbeidsmappe som reflekterer over visuell kommunikasjon og kunst- og designprosesser.
Tilstedeværelse i undervisningen, på Campus og i digitale samlinger, minimum 80 %.
Eksamen
Sluttvurderingen består av to eksamenskomponenter: mappe og muntlig eksamen.
- Mappeeksamen med utstilte produkter som leveres på Campus innen angitt frist. Mappen skal bestå av kandidatens individuelle arbeider i emnet med tilhørende prosessdokumentasjon og logg.
- Individuell muntlig eksamen, varighet cirka 25 minutter som tar utgangspunkt i presentasjon av kandidatens egne produkter. Det blir også spørsmål knyttet til læringsutbyttet i emnet jf. Emnebeskrivelsen.
Det gis en samlet karakter i emnet etter karakterregel A-F. Karakteren blir fastsatt på grunnlag av en helhetlig vurdering.
Sensorordning
To interne sensorer.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved eventuell ny eksamen kan eksamensmappen forbedres én gang. Kandidaten må deretter fremstille seg for ny eksamen.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Dette studiet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i studiet:
- Evalueringen gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem
- Studieprogramansvarlig følger opp evalueringsresultatet slik at det legges til rette for forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten.
I tillegg gjennomfører Utdanningsdirektoratet en egen deltakerundersøkelse.