HVPBU10419 Psykososialt arbeid - ulike praksiser, teorier og etiske dilemmaer (Høst 2024)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- HiØ VIDERE
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlige:
-
- Ragnhild Marie Nødtveidt
- Gudrun Brottveit
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i studiet Tverrfaglig psykososialt arbeid med barn og unge (60 studiepoeng).
Med forbehold om endringer frem til semesterstart.
Undervisningssemester
3. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Kandidaten
har omfattende kunnskap om teorier, begreper og forståelsesmåter i psykososialt arbeid
har omfattende kunnskap om ulike tilnærmingsmåter og metoder i psykososialt arbeid med barn og unge og deres familie
har omfattende kunnskap om psykososiale problemstillinger og praksiser
Ferdigheter
Kandidaten
kan indentifisere og analysere sentrale problemstillinger, relevante teorier og metoder innen psykososialt arbeid med barn og unge
kan gjøre bruk av relevante teorier og metoder i psykososialt arbeid med barn, unge og deres familier
Generell kompetanse
Kandidaten
kan analysere det psykososiale kunnskapsgrunnlaget
kan kritisk reflektere over egen praksis i psykososialt arbeid med barn og unge og deres familier på en selvstendig måte
kan inngå i et transdisiplinært samarbeid med andre faginstanser
Innhold
Hovedinnholdet i emnet er:
Kritisk psykososialt arbeid? (Sentrale begreper; kunnskapssyn, helhetstenkning, narrativ tilnærming, transdisiplinært samarbeid, refleksivitet kritisk refleksjon over egen praksis).
Ulike psykososiale tilnærmingsmåter og praksiser i møte med barn og unge med psykososiale utfordringer.
Hva innebærer psykososial kompetanse og hvordan kan den anvendes i egen praksis?
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er organisert som 3-4 samlinger á 2-4 dagers varighet (tilsammen ca. 8-10 dager), på dagtid. Undervisningen er basert på forelesninger og deltakelse i studie- og veiledningsgrupper. Studentenes egne yrkeserfaringer, faglige utviklingsbehov og problembaserte læringsprinsipper benyttes. Dette danner grunnlaget for studentenes utviklingsprosjekter og gruppeveiledningen.
Arbeidsomfang
Forventet arbeidsinnsats for studenten: ca 400 timer
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
80 % tilstedeværelse i samlinger.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell hjemmeoppgave 3400 ord (+/- 10%).
Nærmere kriterier for oppgaven gis av faglærere. Karakterregel: A-F
Sensorordning
Intern og ekstern.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell utdanning med god kvalitet, er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger.
Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem.