LSKYRKKOM20 Yrkesfaglig kompetanse i bredde og dybde (Vår 2023)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- HiØ VIDERE
- Studiested:
- Høgskolen i Østfold, nettbasert.
- Emneansvarlig:
- Eva Martinsen Dyrnes
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Pedagogiske metoder og yrkesdidaktikk i bredde og dybde for yrkesfaglærere. Kompetanse for kvalitet. (30 studiepoeng)
Undervisningssemester
Vår 2023.
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Kandidaten kan
• forklare hvordan læreplanen kan tolkes mot ulike yrker i eget utdanningsprogram
• beskrive utviklingen og behov for kompetanseutvikling i eget yrkesfag
• drøfte og gi eksempler på hvordan opplæringen kan tilpasses elevenes ulike yrkesinteresser
Ferdigheter
Kandidaten kan
• analysere læreplaner relatert til ulike yrker i eget utdanningsprogram
• analysere yrkers fellestrekk og kompetansebehov
• dokumentere faglig arbeid, læring og kompetanse i yrkesfag
• opprette og vedlikeholde samarbeidsrelasjoner i bedrift/offentlig virksomhet
• gi eksempler på egne undervisningstemaer basert på elevenes yrkesinteresser
Generell kompetanse
Kandidaten kan
• ivareta yrkenes behov for fellesfaglig og yrkesfaglig kompetanse i egen undervisning
• begrunne og basere egen undervisning på ulike yrkers kompetansebehov i dagens arbeidsliv
• dokumentere faglig arbeid på en måte som viser kvalitet, læring og kompetanse og som gir grunnlag for faglige samtaler og samarbeid om vurdering av elevenes læringsarbeid
• samarbeide med bedrifter/offentlige virksomheter om opplæring for elever med ulike yrkesmål
• vurdere elevarbeider, elevenes læring og kompetanse i samarbeid med bedrifter/offentlig virksomheter
Innhold
Yrkesfaglæreres yrkesfaglig kompetanse er avgjørende for ledelse av yrkesrelevant og tilpasset opplæring til elevenes ulike yrkesinteresser og utdanningsplaner. Slik kompetanse kan gjøre yrkesfaglærer i stand til å konkretisere og eksemplifisere undervisningen og læringsarbeidet og bruk av ulike læringsarenaer i tråd med elevenes læringsbehov. Det kan ha betydning for elevenes motivasjon og dermed kunne forebygge frafall og manglende fullføring av yrkesutdanning. Studiet inneholder utvikling av kunnskap om yrkene i eget utdanningsprogram, samt utvikling av kompetanse i læreplananalyse og analyse av fellestrekk mellom yrkene i utdanningsprogrammet og om yrkenes særpreg. Studiet inneholder også analyse av dagsaktuell kompetanse i studentens opprinnelige yrkesbakgrunn. Hospitering i bedrifter og/eller offentlige virksomheter inngår i studiet.
Følgende temaer vil inngå i emnet:
• Læreplananalyse - analyse av yrkesutøvelse for de ulike yrkene
• Analyse av aktuelle yrkers kompetansebehov
• Synliggjøre og bli kjent med bredden i utdanningsprogrammene
• Analyse av yrkenes behov for kompetanse med tanke på valg av innhold i Vg1 og brede vg2
• Tverrfaglighet og yrkesretting i program-, fellesfag og yrkesfaglig fordypning - dybdelæring
• Samarbeid mellom skole og bedrift/virksomhet
• Relasjonsarbeid i klasserommet med tanke på motivasjon, elevmedvirkning og tilpasset opplæring basert på den enkelte elevs yrkesvalg og -interesser.
• Forankring av opplæringen i elevenes yrkesinteresser/-valg og utdanningsplaner
• Tilpasset opplæring, i forhold til yrkesinteresser/-valg og utdanningsplaner
• Praktiske læringsformer i klasserom og verksted
• Samarbeid mellom skole og bedrift/virksomhet med tanke på YFF og lærling-/opplæringskontrakt
• Vurdering
• Bruk av digitale lærings- og vurderingsformer
• Flerfaglighet i program- og fellesfag
• Dybdelæring og yrkesretting av fellesfag og programfag
• Identifisering av elevers behov for oppfølging og tilrettelegging, og hvilke samarbeidsinstanser som kan bidra til å gi elevene et best mulig opplæringstilbud
• Bruk av elevsamtalen for å identifisere elevenes behov og interesser i yrkesopplæringen
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er samlingsbasert og består av 3 nettbaserte samlinger á 2 dager. Arbeidsformer vil være dialogbaserte forelesninger, gruppearbeid/individuelt arbeid. Undervisningen/veiledningen er nettbasert. Videre skal studentene prøve ut yrkesdidaktiske metoder på egen arbeidsplass. Studentene skal arbeide med oppgaver og opplegg i samarbeid med kolleger på egen arbeidsplass. Veiledning av fagansatte ved HiØ. Studentene skal hospitere 2 dager i 3 valgfrie yrker som er relevante for utdanningsprogrammet studenten underviser i.
Arbeidsomfang
Det er forventet at studenten bruker om lag 400 timer i alt på dette emnet.
Praksis
Ingen.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
• Frammøte minst 80%
• Hospitere i tre valgfrie yrker som er relevante for utdanningsprogrammet studenten underviser i. Studentene skal følge en faglært ansatt ved bedriften/virksomheten, og skal være inntil 2 dager på hver arbeidsplass, til sammen 6 dager. Studentene skaffer selv hospiteringsplasser.
• Individuell dokumentasjon fra seks dager yrkesfaglig hospitering. Formålet er å legge grunnlag for analyse av fellestrekk for yrkene og yrkenes særpreg. Dokumentasjonen relateres til emnets læringsutbytteinnhold/fagstoff. Det skal leveres en arbeidslogg per yrke. Omfang: 800 ord (+/- ti prosent), + bilder, illustrasjoner og eventuelle vedlegg etc.
• Individuell muntlig presentasjon for kollegaer, av erfaringer fra hospiteringen med refleksjoner rundt hvordan dette kan få betydning for egen undervisningspraksis.
Eksamen
Individuell muntlig eksamen på Zoom, varighet ca. 30 minutter som vurderes etter karakterregel A-F.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ingen.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem. I tillegg vil Utdanningsdirektoratet gjennomføre nasjonale deltakerundersøkelser.