LSKR10220 Religion, livssyn og etikk i skolen (Vår 2023)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
HiØ VIDERE
Studiested:
Nettbasert.
Emneansvarlig:
Mette Ramstad
Undervisningsspråk:
Norsk.
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE) 1: 1.-10. trinn. Kompetanse for kvalitet.

Absolutte forkunnskaper

Ingen.

Anbefalte forkunnskaper

Ingen.

Undervisningssemester

2. semester (Vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Kandidaten

• har kunnskap om kristendom, jødedom, sikhisme og islam på individ-, gruppe- og tradisjonsnivå

• kan finne og kategorisere ulike typer kilder til kunnskap om religions- og livssynstradisjoner

• kan, med utgangspunkt i fagets historie, belyse sentrale problemstillinger i fagdidaktikk og i diskusjoner rundt religion i skolen, blant annet religionsfrihet og fritaksbestemmelser

• har kunnskap om sentrale etiske teorier

• har kjennskap til teorier om barns moralske utvikling

Ferdigheter

Kandidaten

• kan bruker vitenskapelige metoder til å analysere ulike typer religiøse og livssynsmessige fenomener

• kan utvikle KRLE-undervisning som tar hensyn til fagdidaktiske idealer og hjem/skole samarbeid

• kan utvikle elevers etiske og faglige digitale dømmekraft

• kan drøfte koblinger mellom fagets epistemologi og fagdidaktikk

• kan anvende etiske teoriperspektiver på elevorientert områdeetikk

• kan lage klasseromsaktiviteter som gir rom for elever til å lytte til hverandre, ta andres perspektiv og reflektere over sine egne synspunkter

Generell kompetanse

Kandidaten

• kan undervise om religioner og livssyn på en objektiv, kritisk og pluralistisk måte

• er oppmerksom på ulike måter å konseptualisere religion på

• kan orientere seg og manøvrere i et livssynsmangfoldig klasserom

• kan orientere seg i nyere forskning om livssyn, religioner, etikk og fagdidaktikk

Innhold

Studenten lærer om ulike aspekter av elevers liv som er relevante for KRLE-undervisningen, og som har konsekvenser i klasserommet. Kristendom, jødedom, sikhisme, islam og etikk studeres med utgangspunkt i tema som politikk, etikk, identitet, det sekulære samfunn og kunst. Studenten reflekterer over og lærer hvordan en lærer er i klasserommet, i relasjon til eleven og elevens hjem.

Undervisnings- og læringsformer

All undervisning, veiledning og vurdering er nettbasert. Undervisningen er fleksibelt organisert med fire nettbaserte samlinger, samt undervisning i form av videoforelesninger, podkast-serier og lærer- og studentdrevet diskusjonsforum. Bruk av digitale verktøy og medier som understøtter lærernes undervisningsaktiviteter har en essensiell plass i dette emnet. Dette gjelder både undervisning, veiledning og vurdering, samt hvordan digitale læringsomgivelser tilrettelegges på en god måte for å understøtte studentenes læringsprosesser både under og mellom samlingene. Differensiering mellom 1-7 og 5-10 ivaretas på flere måter, for eksempel ved å tematisere fagdidaktiske utfordringer knyttet til ulike trinn.

Det er krav til obligatorisk deltakelse i nettbaserte samlinger. For mer informasjon ser under "Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen".

Arbeidsomfang

Det er forventet at studenten bruker om lag 420 timer på dette emnet.

Praksis

Ingen.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

• Obligatorisk deltakelse i nettbaserte samlinger (minimum 3 av 4, 75%).

• Skriftlig utkast til individuell semesteroppgave (omfang, 1000 ord).

• Lage et videoskjermopptak som tilbakemelding på én medstudents´ utkast til semesteroppgave (varighet 5 min).

• Lage én pilot-podkast-episode (à 10 min) med tilhørende didaktisk refleksjonsnotat (omfang, 400 ord).

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. Ikke godkjent arbeidskrav kan gjennomføres på nytt én gang.

Eksamen

Mappevurdering

Mappebidrag 1: Individuell semesteroppgave (omfang, 3500 ord).

Mappebidrag 2: En podkast-episode (à 10 min) med tilhørende didaktisk refleksjonsnotat (inntil 600 ord). Kan, men må ikke nødvendigvis, bygge på arbeidskravet.

Karakterregel: A-F.

Sensorordning

En ekstern og en intern sensor.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning med god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem. I tillegg vil Utdanningsdirektoratet gjennomføre egne deltakerundersøkelser.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2023 Vår finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 21:20:38