EVUASPF10622 Andrespråkspedagogikk fordypning – for faglærere og programfaglærere 11.-13. trinn (15. stp.) (Vår 2023)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
HiØ VIDERE
Studiested:
HiØ, Halden.
Emneansvarlig:
Arnstein Hjelde
Undervisningsspråk:
Norsk, svensk og dansk.
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Andrespråkspedagogikk 1: 11.-13. trinn (30 studiepoeng)

Absolutte forkunnskaper

Ingen.

Anbefalte forkunnskaper

Grunnleggende grammatikkunnskap. Grunnleggende andrespråkspedagogikk eller tilsvarende.

Undervisningssemester

2. semester (vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Kandidaten har:

• innsikt i flerspråklig atferd
• kunnskap om viktige områder i flerspråklighetsforskinga særlig relevant for det enkelte fag
• kunnskap om karakteristiske trekk ved flerspråklige elevers utvikling av grunnleggende ferdigheter, ordforråd og fagspråk i det enkelte fag
• kunnskap om faktorer som kan påvirke flerspråklige elevers tilegnelse av ulike sider ved norsk språk og fagstoff på norsk
• innsikt i utvalgte trekk ved norsk språk og kultur som er særlig relevant for det enkelte fag, og kan se dette i et komparativt perspektiv og i relasjon til det enkelte fag
• kunnskap om hvordan og hvorfor kartlegging og vurdering av andrespråkselevers språkferdigheter skjer
• kunnskap om litteratur som tematiserer flerspråklighet og flerkultur, og om hvordan muntlige og skriftlige tekster av ulike sjangre i ulike fag kan virke språkstimulerende og inkluderende for flerspråklige elever

Ferdigheter
Kandidaten kan

• legge til rette for opplæring som anerkjenner og tar i bruk elevenes flerspråklige og flerkulturelle ressurser i opplæringa
• planlegge og gjennomføre opplæring som inkluderer flerspråklige og flerkulturelle elever i heterogene klasser
• identifisere aspekter i det enkelte fag og fagets fagspråk som kan være særlig utfordrende for elever med norsk som andrespråk
• veilede og stimulere andrespråkselever i utvikling av grunnleggende ferdigheter, ordforråd og fagspråk i det enkelte fag
• reflektere over betydningen av individuelle forutsetninger for flerspråklige og flerkulturelle elever i fagopplæringa i det enkelte fag
• reflektere over faglæreres rolle i språkopplæringa
• vurdere flerspråklige elevers kompetanse i det enkelte fag
• vurdere læremateriell i lys av flerspråklighet og flerkultur 

Generell kompetanse
Kandidaten kan

• legge til rette for opplæring i en flerkulturell og flerspråklig kontekst
• diskutere spørsmål som dreier seg om fagopplæring og flerspråklighet på en faglig og teoretisk fundert måte
• forholde seg kritisk til styringsdokumenter, egen praksis og studiets faglitteratur
• fungere som ressursperson i et lærerkollegium når det gjelder andrespråksundervisning, flerspråklighet og ulike problemstillinger knyttet til videregående opplæring i en flerkulturell kontekst

Innhold

Overordna tema i emnet er:

• Utvikling og stimulering av ordforråd og fagspråk
• Arbeid med fagstoff og tekster av ulike sjangre og modaliteter
• Lesing og skriving i det enkelte fag
• Flerspråklig adferd: etnolekter, kodeveksling, transspråking
• Aspekter ved norsk språk og språkstruktur i et sammenliknende perspektiv
• Sosialisering og identitet i en flerspråklig kontekst
• Flerspråklighet som ressurs
• Læremidler i et flerspråklig og flerkulturelt perspektiv
• Faglæreren som språklærer

Undervisnings- og læringsformer

Studiet er samlingsbasert med tre fysiske samlinger à to dager i hvert semester. Samlingene vil inneholde varierte arbeidsformer: Forelesninger, gruppearbeid, diskusjoner i plenum, studentpresentasjoner, veiledning individuelt og i grupper, litteraturstudier og refleksjonsnotater knyttet til undervisning og egen praksis. Selvstudium utgjør en vesentlig del av studiet. HiØ benytter per i dag Canvas som sitt digitale læringsrom, og løpende informasjon om studiet vil bli lagt ut der.

Undervisningsspråk er norsk, svensk eller dansk. Pensumlitteraturen er på skandinaviske språk og engelsk.

Arbeidsomfang

På emner med 15 studiepoeng er forventa arbeidsinnsats ca. 400 timer, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelse og eksamensgjennomføring.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Det er to arbeidskrav knyttet til emnet:

1. Individuell muntlig oppgave med refleksjonsnotat: Presenter for egne kolleger en analyse av utvalgte læremidler i ditt fag med tanke på flerspråklige og flerkulturelle elever eller for en elevgruppe preget av språklig og kulturelt mangfold. Skriv et refleksjonsnotat om dette.

2. Individuell skriftlig oppgave knytta til tema ordforråd og/eller fagspråk.

Alle arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom et arbeidskrav ikke blir godkjent, får studenten ett nytt forsøk.

Eksamen

Muntlig, individuell eksamen, ca. 25 minutt. Den muntlige eksaminasjonen er todelt. Først presenterer studenten ett undervisningsopplegg innen et selvvalgt tema. Presentasjonen skal inneholde en tydelig presentasjon av undervisningsopplegget, rammevilkår for opplegget, og opplegget skal være tydelig forankra og begrunna i relevant andrespråksdidaktisk litteratur, teori og forskning. Presentasjonen skal være mellom 12-15 minutter. Deretter er følger en eksaminasjonsdel på omlag 10 minutter, der sensorene og studenten har en faglig samtale med utgangspunkt i ett eller flere tema knytta til undervisningsopplegget kandidaten har presentert.

Eksamen er åpen for de andre studentene og faglærerne på kurset.

I vurderinga vil både det faglige innholdet og de muntlige ferdighetene bli vurdert.

Karakterregel: A-F.

Sensorordning

En intern og en ekstern sensor.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem. I tillegg vil Utdanningsdirektoratet gjennomføre nasjonale deltakerundersøkelser.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2023 Vår finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 21:20:37