LSKTVT123 Helhetlig yrkesopplæring med vektlegging av tverrfaglige tema (Høst 2023)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- HiØ VIDERE
- Studiested:
- Nettbasert.
- Emneansvarlig:
- Eva Martinsen Dyrnes
- Undervisningsspråk:
- Norsk.
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Tverrfaglige tema i yrkesutøvelse og yrkesopplæring i skole og lærebedrift. (30 stp.).
Undervisningssemester
Høst 2023.
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Kandidaten kan
-
forklare sammenhengen mellom FNs bærekraftsmål og opplæring i eget yrke
-
drøfte det grønne skiftet relatert til yrker i eget utdanningsprogram
-
reflektere over og vurdere bruken av ulike yrkesdidaktiske metoder i yrkesopplæringen (vg1, vg2 og vg3/bedriftsopplæring)
Ferdigheter
Kandidaten kan
-
analysere av arbeidsprosesser og bærekraftutfordringer i yrker i utdanningsprogrammet
-
lede læring preget av de tverrfaglige temaene i skole og/eller lærebedrift
-
formulere læringsmål som innbefatter de tverrfaglige temaene i tråd med læreplanen for programfagene og/eller fellesfag
-
bruke ulike digitale hjelpemidler i egen undervisning, i presentasjon av eget arbeid og i kommunikasjon med hverandre og faglærerne i studiet
Generell kompetanse
Kandidaten kan
-
Planlegge, gjennomføre, evaluere og videreutvikle yrkesdifferensiert og relevant undervisning preget av elevmedvirkning
-
samarbeide med lærere i andre fag og fagfolk i arbeidslivet om relevant opplæring
-
ede læringsprosesser og bygge og vedlikeholde et demokratisk læringsmiljø preget av de tverrfaglige temaene
Innhold
Temaer som blir gjennomgått i emnet:
-
FNs bærekraftsmål
-
Det grønne skiftet
-
Analyse av arbeidsprosesser og bærekraftutfordringer i yrker
-
Læringsledelse i skole og lærebedrift
-
Folkehelse og livsmestring i yrkesopplæringen
-
Demokrati og medborgerskap i yrkesopplæringen
Fordypning innen eget/selvvalgt yrkesfag eller profesjon relatert til bærekraft, sirkulærøkonomi, livsmestring og demokratisk deltakelse
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er nettbasert med 3 samlinger à 2 dager på en digital læringsarena.I tillegg gis det veiledning mellom samlingene. Lærings- og arbeidsformer er bl.a. forelesninger, basisgruppearbeid, utviklingsarbeid og hospitering.
-
Undervisning med dialogbaserte forelesinger, diskusjoner og erfaringsdeling på zoom
-
Hospitering med praksis i lærebedrifter innen selvvalgte yrker i utdanningsprogrammet, med etterfølgende dokumentasjon og refleksjon rundt håndtering og eventuelt behov for større vektlegging av de tverrfaglige temaene i bedriftsopplæringen
-
Veiledning, individuelt og i basisgrupper
-
Ressursforelesninger etter behov til hele klassen og i basisgrupper
-
Gjennomføring av selvvalgt utviklingsarbeid, basert på analyse av behov på egen arbeidsplass, som presenteres for kollegaer på egen arbeidsplass
-
Bruk av digitale læringsressurser knyttet til sentrale temaer i samlingene, som brukes når det passer studentene
-
Lesing av og refleksjon rundt relevant litteratur og forskning individuelt og i basisgrupper
Arbeidsomfang
Det er forventet at studenten bruker om lag 400 timer i alt på dette emnet.
Praksis
Ingen.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
-
Frammøte på samlinger minst 80 %
-
Planlegging, gjennomføring og evaluering av utviklingsarbeid på egen arbeidsplass.
-
En muntlig presentasjon av utviklingsarbeidet for medstudenter og kollegaer på egen arbeidsplass.
Eksamen
Muntlig eksamen i par/gruppe med individuell vurdering. Varighet ca. 45 minutter.
Tillatt hjelpemiddel er: Egne notater på papir til forberedt del av eksamen
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til F.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ingen.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet, er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at du deltar i evaluering av studiene. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem.
-
HiØ gjennomfører nettbaserte studentevalueringer.
-
Prodekan utdanning og HiØ VIDERE følger opp evalueringsresultatet sammen med fagmiljøet slik at det legges til rette for forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten.
I tillegg gjennomfører Utdanningsdirektoratet en egen deltakerundersøkelse.