LSKSP123 Spesialpedagogikk - sosiale og emosjonelle vansker (Høst 2023)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
HiØ VIDERE
Studiested:
Fredrikstad/Zoom.
Emneansvarlige:
  • Eyvind Lindberg
  • Tor Freyr
Undervisningsspråk:
Se pkt. Undervisnings- og læringsformer
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Spesialpedagogikk - Sosiale og emosjonelle vansker og inkluderende praksis 1: 1.-10. trinn. (Kfk) (30 stp.).

Absolutte forkunnskaper

Ingen utover opptakskrav.

Undervisningssemester

Høst 2023.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Kandidaten har

  • kunnskap om ulike perspektiver og arbeidsmåter på sosiale og emosjonelle vansker

  • kunnskap om sosial handlingskompetanse og sammenhengen mellom sosial og faglig læring

  • kunnskap om egne holdninger og etiske problemstillinger i arbeid med sosiale og emosjonelle vansker

  • kunnskap om problemstillinger knyttet til mangfold, kjønn og flerkulturelle perspektiver


Ferdigheter

Kandidaten kan

  • finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff om barn, elever og unge med sosiale og emosjonelle vansker og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling knyttet til egen praksis

  • reflektere over og begrunne egen og andres praksis

  • anvende ulike perspektiver i praktisk arbeid med sosiale og emosjonelle vansker

  • formidle og diskutere faglige problemstillinger knyttet til sosiale og emosjonelle vansker, både med fagfeller og i allmennheten


Generell kompetanse:

Kandidaten kan

  • identifisere utfordringer og muligheter i arbeid med sosiale og emosjonelle vansker og forholde seg kritisk og reflekterende til dette

  • planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter individuelt og i grupper, og i tråd med etiske krav og retningslinjer

  • anvende fleksible tilnærmingsmåter i møte med barn og unge med sosiale og emosjonelle vansker

  • forstå, analysere og kritisk evaluere arbeid med barn og unge med sosiale og emosjonelle vansker

Innhold

Emnet tar for seg samspill- og tilpasningsproblemer i skole og samfunn og fokuserer på spesialpedagogisk arbeidet med sosiale og emosjonelle vansker i et inkluderingsperspektiv. Dette omfatter å legge til rette for at unge med særskilte behov får utvikle seg som enkeltindivider og sammen med fellesskapet de tilhører. Det legges vekt på kritisk og etisk refleksjon og bevisstgjøring av egne holdninger og ulike perspektiv i møte med praksisfeltet. Visjonen om inkluderende praksis står sentralt og det blir gjennomgående lagt vekt på forholdet mellom teori og praksis i arbeid med sosiale og emosjonelle vansker.

Tematiske områder:

  • Teoretiske og metodiske perspektiver i spesialpedagogiske sammenhenger

  • Vanskeområder, med fokus på tilpasningsproblemer og utagerende og innagerende atferd

  • Arbeidsmåter i spesialpedagogisk praksis

Studiet har ikke egen praksis, men forutsetter at studentene har arbeidstilknytning til en pedagogisk/spesialpedagogisk arena for utprøving av perspektiv og arbeidsmåter, jamfør avsnitt om arbeidskrav.

 

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er samlingsbasert, med tre fysiske samlinger og to webinarer (seminar på nett). Hver samling går over to dager. Det er ønskelig at kandidatene deltar fysisk på samlingene, men i de tilfeller der dette er utfordrende vil det også være muligheter for å delta digitalt i form av en hybridløsning. Undervisningen foregår på norsk, svensk, dansk og engelsk.

På samlingene veksler undervisningen mellom forelesning, veiledning, gruppearbeid og seminar med vekt på studentaktivitet og diskusjon. Mellom samlingene arbeider kandidatene individuelt og i basisgrupper ca. en gang pr. uke. En basisgruppe er en fast, studentdrevet arbeidsgruppe, bestående av inntil 5 studenter. Studentene har selv ansvar for innhold og fordeling av arbeid i basisgruppene. Det skal føres logg på deltakelse i gruppen og hva den har arbeidet med. Studentene må forplikte seg til relativt stor grad av egenaktivitet; som arbeid med kartleggings- og testmateriell, fremme problemstillinger, søke informasjon og foreta faglige vurderinger.

Akademisk skriving er en viktig del av lærings- og veiledningsprosessen i studiet, både i forbindelse med oppgaveskriving og loggskriving underveis. Det vil bli gitt innføring i akademisk skriving og bruk av bibliotekets tjenester. Digitale undervisnings- læringsverktøy benyttes i studiet.

Studiet er praksisrettet og innbefatter spesialpedagogisk prosjekt knyttet til en eller flere spesialpedagogiske arenaer. Dette spesialpedagogiske prosjektet gjennomføres i basisgruppene og forutsetter at basisgruppen selv organiserer relevant arbeidstilknytning. Fagansvarlig skal godkjenne prosjektets problemstilling og fremdriftsplan.

Arbeidsomfang

Forventa arbeidsinnsats for studenten: ca. 400 timer, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelse og eksamensgjennomføring.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Det er obligatorisk (80 %) deltakelse i basisgruppearbeid og på annen organisert undervisning gjennom hele studiet. Fravær som skyldes sykdom eller andre forhold, må dokumenteres av sakkyndig og godkjennes av fagansvarlig.

  • Levere et sammendrag av relevant faglitteratur etter godkjenning av fagansvarlig på maksimalt 500 ord (individuelt)

  • Presentere innlevert sammendrag, som lydopptak (individuelt)

  • Levere praksisrelatert fagtekst på maksimalt 2000 ord etter godkjenning av fagansvarlig (gruppeoppgave i basisgruppe)

  • Presentere innlevert praksisrelatert fagtekst i seminar (gruppeoppgave i basisgruppe)

Dersom et arbeidskrav vurderes som ikke godkjent, gis ett nytt forsøk til å levere arbeidskravet på nytt til nærmere bestemt frist. Alle arbeidskrav må være godkjent senest 2 uker før kandidaten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen.

Varighet: tre (3) dager. Kandidaten skal skrive en fagtekst med et omfang på 1500-2000 ord.

Det settes individuell karakter i emnet.

Karakterregel: A-F.

 

Sensorordning

Eksamen vurderes av to interne sensorer eller en ekstern og en intern sensor.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet, er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at du deltar i evaluering av studiene. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem.

  • HiØ gjennomfører nettbaserte studentevalueringer.

  • Prodekan utdanning og HiØ VIDERE følger opp evalueringsresultatet sammen med fagmiljøet slik at det legges til rette for forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten.

I tillegg gjennomfører Utdanningsdirektoratet en egen deltakerundersøkelse.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2023 Høst finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 12:20:33