HVPBU10119 Psykisk helse hos barn, ungdom og unge voksne (Høst 2023–Vår 2024)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- HiØ VIDERE
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Heidi Aarum Hansen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i studiet Tverrfaglig psykososialt arbeid med barn og unge (60 studiepoeng).
Undervisningssemester
1. og 2. semester (høst og vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Kandidaten
kan kritisk vurdere og anvende kunnskap om psykososial helse til å formulere og strukturere faglige resonnementer
har omfattende kunnskap om ulike beskyttelsesfaktorer og risikofaktorer som fremmer og hemmer utvikling av psykososial helse
har omfattende kunnskap om reaksjoner og uttrykk for psykososiale utfordringer hos barn og unge
har omfattende kunnskap om ulike perspektiver på barndom
Ferdigheter
Kandidaten kan
kan analysere forståelsesmåter som fremmer god psykososial helse hos barn og unge
kan identifisere individuelle uttrykk for psykososiale utfordringer hos barn og unge
kan anvende både teoretisk og erfaringsbasert kunnskap om samfunnsmessige forhold som påvirker barn og unges psykososiale helse
Generell kompetanse
Kandidaten
kan anvende og kritisk reflektere over kunnskap om barn og unges psykososiale helse knyttet til eget arbeid, og i samarbeid med andre instanser/profesjoner
kan identifisere og analysere forholdet mellom individ og samfunn som påvirker barn og unges psykososiale helse
Innhold
Hovedtema i emnet er:
- hvordan forstå og anvende ulike teorier om barn og unges psykososiale helse
- kunnskapssyn som påvirker forståelsen av psykososial helse
- perspektiver på barndom
- konsekvenser for egen yrkesutøvelse
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er organisert som 4-5 samlinger av 3 dagers varighet (tilsammen 15 dager). Undervisningen foregår på dagtid og er basert både på tradisjonell undervisning og deltakelse i studie- og veiledningsgrupper. Studentenes egne yrkeserfaringer trekkes inn i undervisningen. Som undervisnings-/læringsform er problembaserte læringsprinsipper lagt til grunn.
Arbeidsomfang
Forventet arbeidsinnsats for studenten: ca 520 timer
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
80 % tilstedeværelse i samlinger
Individuell skriftlig oppgave på maks 1500 ord
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell hjemmeoppgave, 4000 ord (+/- 10%).
Nærmere kriterier for oppgaven gis av faglærere. Karakterregel: A - F.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning med god kvalitet, er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger.
Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem.