HVPBU10119 Psykisk helse hos barn, ungdom og unge voksne (Høst 2023–Vår 2024)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
20
Ansvarlig avdeling:
HiØ VIDERE
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Heidi Aarum Hansen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i studiet Tverrfaglig psykososialt arbeid med barn og unge (60 studiepoeng).

Undervisningssemester

1. og 2. semester (høst og vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Kandidaten

  • kan kritisk vurdere og anvende kunnskap om psykososial helse til å formulere og strukturere faglige resonnementer

  • har omfattende kunnskap om ulike beskyttelsesfaktorer og risikofaktorer som fremmer og hemmer utvikling av psykososial helse

  • har omfattende kunnskap om reaksjoner og uttrykk for psykososiale utfordringer hos barn og unge

  • har omfattende kunnskap om ulike perspektiver på barndom

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • kan analysere forståelsesmåter som fremmer god psykososial helse hos barn og unge

  • kan identifisere individuelle uttrykk for psykososiale utfordringer hos barn og unge

  • kan anvende både teoretisk og erfaringsbasert kunnskap om samfunnsmessige forhold som påvirker barn og unges psykososiale helse

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan anvende og kritisk reflektere over kunnskap om barn og unges psykososiale helse knyttet til eget arbeid, og i samarbeid med andre instanser/profesjoner

  • kan identifisere og analysere forholdet mellom individ og samfunn som påvirker barn og unges psykososiale helse

Innhold

Hovedtema i emnet er:

  • hvordan forstå og anvende ulike teorier om barn og unges psykososiale helse
  • kunnskapssyn som påvirker forståelsen av psykososial helse
  • perspektiver på barndom
  • konsekvenser for egen yrkesutøvelse

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er organisert som 4-5 samlinger av 3 dagers varighet (tilsammen 15 dager). Undervisningen foregår på dagtid og er basert både på tradisjonell undervisning og deltakelse i studie- og veiledningsgrupper. Studentenes egne yrkeserfaringer trekkes inn i undervisningen. Som undervisnings-/læringsform er problembaserte læringsprinsipper lagt til grunn.

Arbeidsomfang

Forventet arbeidsinnsats for studenten: ca 520 timer

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • 80 % tilstedeværelse i samlinger

  • Individuell skriftlig oppgave på maks 1500 ord

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell hjemmeoppgave, 4000 ord (+/- 10%).

Nærmere kriterier for oppgaven gis av faglærere. Karakterregel: A - F.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning med god kvalitet, er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger. 

Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2023 Høst finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 22:21:21