SFVF1KIK20 Fransk 1: Kommunikasjon og interkulturell kompetanse (5.-10. trinn) (Vår 2022)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- HiØ VIDERE
- Studiested:
- Nettbasert
- Emneansvarlig:
- Franck Orban
- Undervisningsspråk:
- Fransk.
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Fransk 1: 5.-10. trinn. Kompetanse for kvalitet (30 studiepoeng)
Anbefalte forkunnskaper
Gjennomført emnet Fransk 1: Kommunikasjon og språklæring (5.-10. trinn). Fransk nivå A1, jamfør Det felles europeiske rammeverket for språk
Undervisningssemester
2. semester (vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap Etter fullført emne har studenten
• grunnleggende kunnskap om kommunikasjon og interkulturell kompetanse
• kjennskap til hvordan man kan ta i bruk ulike digitale verktøy og medier for å styrke egne og andres kommunikative ferdigheter og kulturell innsikt i fransk
• kunnskap om og holdninger for hensiktsmessig samhandling med andre
• innsikt i hvordan ulike kulturelle faktorer påvirker verbal og ikke-verbal interaksjon på målspråket
• innsikt i og forståelse av kulturelt og språklig mangfold
• kjennskap om ulike læringsressurser og om formative og summative vurderingsformer
Ferdigheter
Etter fullført emne kan studenten
• bruke sine kunnskaper og ferdigheter til effektivt å samhandle med andre i en interkulturell kontekst
• uttrykke seg skriftlig og muntlig om de temaene som tas opp
• gjøre rede for grunnleggende begreper innen interkulturell kommunikasjon og interkulturell kompetanse
• anvende sine kommunikative språkferdigheter tilpasset målgruppen
• forstå hvordan språk, kulturer, levesett og tenkemåter skaper et mangfold, samt hvordan dette medvirker i oppbyggingen av egen kulturell kompetanse
Generell kompetanse
• gjøre rede for interkulturell kommunikasjon på fransk, samt formidle sentrale sider ved den franske tilnærmingen til interkulturell forståelse
• finne fram til relevante læringsressurser som kan inngå i en undervisningssituasjon
• bruke egnede digitale verktøy i språkundervisningen
Innhold
Emnet tar særlig for seg kjerneelementene Kommunikasjon og Interkulturell kompetanse. Her utvikler studentene kunnskaper, ferdigheter og holdninger for mest mulig hensiktsmessig samhandling med andre, og får innsikt i hvordan ulike kulturelle faktorer kan påvirke verbal og ikke-verbal interaksjon på målspråket i ulike kommunikasjonssituasjoner.
Det fokuseres på hvordan man kan legge opp til læringsaktiviteter i franskklasserommet for å øke elevenes interkulturelle kompetanse, blant annet gjennom bruk av ulike digitale verktøy, medier og ressurser.
Studentene opparbeider seg kunnskap om hvordan elever kan lære om levesett og tenkemåter i den franskspråklige verden. Det settes også søkelys på utvikling av kommunikative språkferdigheter, kreative evner og ferdigheter i kritisk tenkning. Eksempler på temaer i undervisningen er kulturbegrepet, stereotyper, kulturell identitet og mangfold.
Studentene får mulighet til å jobbe med egen språkutvikling og reflekterer over egen kulturell kompetanse.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet går over ett semester. Undervisning og veiledning foregår i nettmøter én-to ganger i uken. Læringsplattformen Canvas brukes for tiden til publisering av grunnlagsdokumenter, nødvendig studiemateriell, oppgaver, samt annen relevant informasjon om emnet. Selvstudium inngår i læringsformene.
Undervisningen foregår i nettmøter én gang i uken i tolv uker. Veiledningen foregår via chat eller mail med ansvarlig lærer på læringsplattformen.
Undervisning i emnet er basert på bruken av muntlige og skriftlige tekster, som er utgangspunkt for øvinger i ulike situasjoner. Slik utvikler studenten sine kommunikative og interkulturelle ferdigheter.
Det legges vekt på læreplanverkforståelse og arbeid med de grunnleggende ferdighetene i franskopplæringen. Det legger også opp til å diskutere språkdidaktiske problemstillinger og undervisningsopplegg knyttet til en interkulturell kontekst og for elever på ungdomstrinnet.
Det legges også vekt på å skape et digitalt læringsmiljø der studentene kan samarbeide og bli aktive bidragsytere i et fagfellesskap. Arbeidskravene (se pkt. Arbeidskrav nedenfor) danner grunnlag for veiledning og tilbakemelding på nettet.
Arbeidsomfang
Det er forventet at studenten bruker om lag 420 timer i alt på dette emnet.
Praksis
Ingen.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
• En individuell muntlig presentasjon (15 minutter) om et tema knyttet til undervisningen, dette i avtale med faglærer.
• 50% obligatorisk deltakelse i nettmøtene
Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Eksamen:
En tre timers skriftlig hjemmeeksamen på maks 1000 ord (utenom bibliografi) innlevert på høgskolens digitale vurderingsverktøy.
Karakterskala A-F.
Sensorordning
To interne sensorer eller én intern og én ekstern sensor.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Hver og en av de to deleksamenene og kan tas om igjen hver for seg i tilfelle ikke bestått, ønske om forbedring eller fravær fra eksamen.
Litteratur
Favier L., Pélissier S., Chaves R.-M. (2012): L'interculturel en classe. Grenoble: Presses Universitaires de Grenoble
Bokkapittel: Dypedahl, Magne (2019): «Interkulturell læring i fremmedspråk» i Bjørke, Camilla og Haukås Åsta (Red.), Fremmedspråksdidaktikk (3. utg.),Cappelen Damm Akademisk, Oslo
Til oppslag og supplement:
Læringsressurser på Fremmedspråkspråksenterets nettsider: https://www.fremmedspraksenteret.no/nor/fremmedspraksenteret/larings---ressurser
Læreplan i fremmedspråk (2020 fellesfag): https://www.udir.no/kl06/FSP1-01/Hele/Kompetansemaal/fremmedsprak-niva-i