LSPRDIG321 Profesjonsfaglig digital kompetanse for engelsklærere på 8.-13. trinn (Vår 2022)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
HiØ VIDERE
Studiested:
Nettbasert.
Emneansvarlig:
Irina Engeness
Undervisningsspråk:
Engelsk og norsk.
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Valgfritt emne i studiet Profesjonsfaglig digital kompetanse 8.-13. trinn (30 studiepoeng).

Anbefalte forkunnskaper

Ingen.

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap 

Kandidaten:

  • Forstår sammenhengen mellom mål, innhold, arbeidsmetoder, vurdering og de enkelte elevenes forutsetninger for læring, utvikling og danning i digitale omgivelser

  • Forstår hvordan den digitale utviklingen utvider og forandrer fagets innhold, begrepsapparat, vurderingsformer og arbeidsmetoder - samt påvirker verden og samfunnet 

  • Forstår hvordan den digitale utviklingen skaper behov for kritisk vurdering, organisering og økt mulighet for tilgang til og deling av faglig kunnskap 

  • Forstår hvilken påvirkning digital utvikling har på barn og unges oppvekstmiljø, utvikling og identitet 

  • Forstår hvordan utvikling av lesing, regning, skriving og muntlige ferdigheter i faget og på tvers av fag endrer seg i digitale omgivelser 

  • Har et bredt repertoar av arbeidsmetoder i digitale omgivelser 

  • Har innsikt i hvordan samhandling i digitale omgivelser utvider kommunikasjonsrommet, samt utfordrer og forandrer tradisjonelle relasjoner læreren inngår i

  • Forstår hvordan digital teknologi, digitale læremidler og læringsressurser kan bidra til å motivere og støtte elevenes læringsprosess 

  • Forstår at digitale omgivelser stiller krav til organisering, tydelighet og valg av arbeidsmetoder 

  • Har innsikt i tekniske muligheter for digital samhandling og utvikling av elevers delingskultur 

  • Kjenner til relevant forskning om og metoder for integrering av digital teknologi, digitale læremidler og læringsressurser i undervisning 

 

Ferdigheter 

Kandidaten: 

  • Kan anvende digital teknologi, læremidler og læringsressurser for å oppnå fagenes kompetansemål og sikre faglig progresjon 

  • Kan anvende digitale læremidler og læringsressurser til å støtte utviklingen av alle fem grunnleggende ferdigheter i fag og på tvers av fag 

  • Kan anvende og undervise i regler om opphavsrett, personvern, datasikkerhet, kildekritikk og riktig bruk av kilder 

  • Kan finne, velge og integrere digitale læremidler og læringsressurser basert på pedagogiske, fagdidaktiske og faglige kriterier 

  • Kan anvende sin fagkunnskap og kunnskap om læreprosesser for å designe og utvikle egne digitale læremidler og læringsforløp

  • Kan kombinere ulike didaktiske metoder med digital teknologi, digitale læremidler og læringsressurser for å skape varierte og tilpassede læringsaktiviteter 

  • Kan motivere til lærelyst gjennom tydeliggjøring av læringsmål og ved å benytte varierte tilbakemeldings- og vurderingsformer for læring i digitale omgivelser 

  • Kan vurdere muligheter som digital teknologi, digitale læremidler og læringsressurser gir for tilpasset opplæring og spesialundervisning 

  • Kan benytte ulike digitale arenaer til å støtte samhandling og utvikle gode relasjoner til elever, kollegaer, ledelse og andre relevante aktører 

  • Kan reflektere over betydningen digitale arbeidsmetoder, vurderingsformer, læremidler, læringsressurser og uttrykksformer har for egen profesjonsutøvelse 

 

Generell kompetanse 

Kandidaten:  

  • Kan anvende og videreutvikle egne digitale ferdigheter 

  • Kan tilrettelegge for utvikling av elevers digitale ferdigheter som redskap for læring 

  • Kan tilrettelegge for elevenes læring i fag og på tvers av fag ut fra samspill mellom faglig innhold, kompetansemål, digital teknologi, digitale læremidler og læringsressurser   

  • Kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisning i digitale omgivelser  

  • Kan tilpasse rollen som lærer til ulike aktiviteter og variere mellom rollen som veileder, retningsgiver, deltaker og formidler i digitale omgivelser 

  • Kan kritisk drøfte digital teknologi, digitale læremidler og læringsressurser i et faglig fellesskap med henblikk på utvikling av fag, undervisning og skolekultur 

  • Kan utvikle elevers ferdigheter i kommunikasjon og samhandling 

  • Kan fremme den enkelte elevs læringslyst, motivasjon og tro på egne muligheter for å lære, skape, samhandle og dele i digitale omgivelser

  • Kan overføre eksisterende kompetanser til nye digitale omgivelser, teknologier og situasjoner

  • Kan delta på digitale arenaer og bruker profesjonelle nettverk for egen læring og utvikling, og for kunnskapsdeling mellom kollegaer

  • Kan selvstendig videreutvikle egen profesjonsfaglige digitale kompetanse og bidra til elevenes, skolens, kollegaenes og lærerprofesjonens utvikling i samsvar med digitale endringer i samfunnet

Innhold

Emnet tar for seg følgende moduler:

  1. IKT og læring i engelskfaget

  2. Læringsdesign og fagdidaktikk

  3. Klasseledelse i teknologirike omgivelser

  4. Sammensatte tekster

  5. Vurdering av, for og som læring

  6. Studentrespons-systemer og digitale tester

  7. Digitale hjelpemiddel

  8. Flipped Classroom og videobasert undervisning

Undervisnings- og læringsformer

All undervisning, veiledning og vurdering er nettbasert. Arbeidsformer som vil bli brukt er digitale undervisningssekvenser, screencast, praktisk, individuelt arbeid (øving og oppgavearbeid) samt arbeid med obligatoriske mappeoppgaver. Enkelte av mappeoppgavene kan også løses i grupper. Dette kommer tydelig fram i de aktuelle oppgavetekstene. 

Arbeidsomfang

Det er forventet at studenten bruker om lag 20 timer i uken på dette emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Det er ingen arbeidskrav knyttet til studiet.

Eksamen

Eksamen består av to deleksamener. Begge deleksamener vektes likt.

Deleksamen 1: Mappeeksamen.
Sammensatte tekster. Kandidaten skal produsere en sammensatt tekst til bruk i undervisningen og reflektere over innhold og prosess.
Karakterregel: A-F.

 

Deleksamen 2: Eksamensmappe med to komponenter.

Eksamenskomponent 1: Eksamensmappekomponenter fra alle moduler i emnet, med unntak av Sammensatte tekster og Flipped Classroom. Alle komponenter må være bestått for å få karakter i emnet. Inntil fire komponenter kan gjennomføres i gruppe. Hvilke det gjelder, er tydeliggjort i LMS (Canvas).

Eksamenskomponent 2: Flipped Classroom: Kandidaten skal utvikle et undervisningsopplegg basert på metodikken omvendt undervisning og reflektere over innhold og prosess.

Karakterregel A-F.

Oppgavene i de to deleksamenene skal være registrert levert innen de oppgitte frister i semesterplanen. Dersom en deleksamen vurderes til Ikke bestått/F, kan kandidaten gå opp til ny eksamen i den aktuelle deleksamen.

Det gis en samlet, individuell karakter i emnet etter karakterregel A-F.

Sensorordning

En intern og en ekstern sensor.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Dersom en deleksamen vurderes til Ikke bestått/F, kan kandidaten gå opp til ny eksamen i den aktuelle deleksamen.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Dette studiet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i studiet:

  • HiØ gjennomfører nettbaserte studentevalueringer.

  • HiØ VIDERE og studieleder følger opp evalueringsresultatet slik at det legges til rette for forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten.

Litteratur

Litteraturen ligger tilgjengelig i læringsplattformen under de ulike modulene i emnet.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:05:52