LSNPROD121 Praktisk produksjon av nettkurs og fleksible undervisningsopplegg (Vår 2022)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
HiØ VIDERE
Studiested:
Nettbasert.
Emneansvarlig:
Halvdan Haugsbakken
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i studiet Nettpedagogikk og fleksibel opplæring (30 studiepoeng).

Absolutte forkunnskaper

Ingen.

Anbefalte forkunnskaper

Gjennomført emnet Nettpedagogikk og nettundervisning.

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Kandidaten

  • Kan forklare teorier og prinsipper for god læringsdesign og nettpedagogikk brukt i nettkurs og fleksible undervisningsmetoder

  • Kan forklare muligheter og utfordringer med deling og gjenbruk av analogt og digitalt læringsinnhold

  • Kan beskrive ulike former for evaluering og enkel læringsanalyse

  • Kan ulike måter å integrere tredjepartsløsninger i valgt plattform

Ferdigheter

Kandidaten

  • Kan produsere og sette opp et nettkurs i valgt plattform

  • Kan produsere ulike typer digitalt læringshold med spesielt fokus på videoproduksjon

  • Kan søke etter og velge ut annet analogt og digitalt læringsinnhold for gjenbruk og videre bearbeiding, samt forholde seg til opphavsrett

  • Kan bruke ulike metoder for innhenting av læringsdata til bruk i enkel læringsanalyse

  • Kan sette opp passende strukturer for støtte, support og veiledning

  • Kan anvende god vurderingspraksis i eget nettkurs.

Generell kompetanse

Kandidaten

  • Kan velge plattform etter behov og reflektere over hvorfor man har gjort dette valget

  • Kan revidere og videreutvikle egne nettkurs og fleksible undervisningsopplegg basert på tilbakemeldinger, evalueringer og læringsanalyse

  • Kan vurdere organisatoriske utfordringer og reflektere over hvordan disse skal løses

Innhold

I dette emnet skal studenten utvikle fleksible nettbaserte kurs eller nettbaserte undervisningsopplegg. Kursene som utvikles skal være relevante i forhold til deltakernes undervisnings- eller arbeidssituasjon slik at dette skal tas i bruk på egen arbeidsplass. Emnet bygger på teorier og praksis fra emnet Nettpedagogikk og nettundervisning. Internasjonale og norske politiske dokumenter peker på behovet for å kunne tilby fleksible undervisningsformer i skolen, høyere utdanning og arbeidslivet for å nå sikre relevant kompetanse for den enkelte, virksomheter og samfunnet som helhet. Emnet skal gi innføring i faglig og pedagogisk bruk av digitale teknologier for å kunne lage fleksible og nettbaserte undervisningsopplegg med utgangspunkt i å nå målet om livslang læring.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet gis i vårsemesteret og er nettbasert. Arbeidsformene som anvendes i studiet er praksisnære og relevante gjennom sterk praktisk tilrettelegging og bruk av digitale teknologier. Det må påregnes at å lage nettbaserte undervisningsopplegg er arbeidsintensivt og man må forvente et høyt læringstrykk med kontinuerlig formative tilbakemeldinger på oppgavene. Veiledning vil være sentralt i emnet. Arbeidsformer som vil bli brukt er digitale undervisningsressurser, video, øvingsoppgaver, refleksjonsspørsmål og innlevering av praktiske oppgaver. Deltakerne jobber individuelt og gruppearbeid må påregnes. Emnet er bygget opp av moduler. Det vil være obligatoriske tester og oppgaver i hver modul. Undervisningen i studiet bygger på oppdatert, forskningsbasert kunnskap.

Studiet er nettbasert uten fysiske samlinger. Det vil foregå veiledning i sanntid med bruk av videokonferanseverktøy.

Arbeidsomfang

Forventet studieinnsats i emnet er 20 timer i uka inkludert undervisning. Dette er et arbeidsintensivt emne med mye produksjon av egenprodusert innhold med fast progresjon og innleveringsdatoer.

Praksis

Det er ingen veiledet praksis i studiet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Det er ingen arbeidskrav.

Eksamen

Sluttvurdering i emnet består av to deleksamener:

Deleksamen 1: Individuell mappe bestående av små praktiske oppgaver og flervalgsoppgaver.
Mappen vurderes til Bestått / Ikke bestått.

Deleksamen 2: Individuell praktisk oppgave. Produksjon av et nettbasert kurs eller nettbasert undervisningsopplegg.
Oppgaven vurderes etter karakterregel A-F.

Begge deleksamener må være bestått for å få bestått karakter i emnet.

Det gis en samlet karakter i emnet etter karakterregel A-F.

Sensorordning

Begge deleksamenene vurderes av intern og ekstern sensor.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved ikke bestått på én av deleksamenene, trenger kandidaten bare ta opp igjen den deleksamen som ikke er bestått. Ved ikke bestått resultat kan mappen og/eller oppgaven omarbeides én gang til ny/utsatt eksamen.

Evaluering av emnet

Studentene skal evaluere emnet i digitalt spørreskjema ved emnets slutt.

Litteratur

Liste over pensumlitteratur utover det som er inkludert i LMS vil bli gjort tilgjengelig i studiet.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:05:52