LSKYRKKOM20 Yrkesfaglig kompetanse i bredde og dybde (Vår 2022)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
HiØ VIDERE
Studiested:
Høgskolen i Østfold, nettbasert.
Emneansvarlig:
Eva Martinsen Dyrnes
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Pedagogiske metoder og yrkesdidaktikk i bredde og dybde for yrkesfaglærere. Kompetanse for kvalitet. (30 studiepoeng)

Undervisningssemester

Vår 2022.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Kandidaten kan

• forklare hvordan læreplanen kan tolkes mot ulike yrker i eget utdanningsprogram

• beskrive utviklingen og behov for kompetanseutvikling i eget yrkesfag

• drøfte og gi eksempler på hvordan opplæringen kan tilpasses elevenes ulike yrkesinteresser

 

Ferdigheter

Kandidaten kan

• analysere læreplaner relatert til ulike yrker i eget utdanningsprogram

• analysere yrkers fellestrekk og kompetansebehov

• dokumentere faglig arbeid, læring og kompetanse i yrkesfag

• opprette og vedlikeholde samarbeidsrelasjoner i bedrift/offentlig virksomhet

• gi eksempler på egne undervisningstemaer basert på elevenes yrkesinteresser

 

Generell kompetanse

Kandidaten kan

• ivareta yrkenes behov for fellesfaglig og yrkesfaglig kompetanse i egen undervisning

• begrunne og basere egen undervisning på ulike yrkers kompetansebehov i dagens arbeidsliv

• dokumentere faglig arbeid på en måte som viser kvalitet, læring og kompetanse og som gir grunnlag for faglige samtaler og samarbeid om vurdering av elevenes læringsarbeid

• samarbeide med bedrifter/offentlige virksomheter om opplæring for elever med ulike yrkesmål

• vurdere elevarbeider, elevenes læring og kompetanse i samarbeid med bedrifter/offentlig virksomheter

Innhold

Yrkesfaglæreres yrkesfaglig kompetanse er avgjørende for ledelse av yrkesrelevant og tilpasset opplæring til elevenes ulike yrkesinteresser og utdanningsplaner. Slik kompetanse kan gjøre yrkesfaglærer i stand til å konkretisere og eksemplifisere undervisningen og læringsarbeidet og bruk av ulike læringsarenaer i tråd med elevenes læringsbehov. Det kan ha betydning for elevenes motivasjon og dermed kunne forebygge frafall og manglende fullføring av yrkesutdanning. Studiet inneholder utvikling av kunnskap om yrkene i eget utdanningsprogram, samt utvikling av kompetanse i læreplananalyse og analyse av fellestrekk mellom yrkene i utdanningsprogrammet og om yrkenes særpreg. Studiet inneholder også analyse av dagsaktuell kompetanse i studentens opprinnelige yrkesbakgrunn. Hospitering i bedrifter og/eller offentlige virksomheter inngår i studiet.


Følgende temaer vil inngå i emnet:

• Læreplananalyse – analyse av yrkesutøvelse for de ulike yrkene

• Analyse av aktuelle yrkers kompetansebehov

• Synliggjøre og bli kjent med bredden i utdanningsprogrammene

• Analyse av yrkenes behov for kompetanse med tanke på valg av innhold i Vg1 og brede vg2

• Tverrfaglighet og yrkesretting i program-, fellesfag og yrkesfaglig fordypning - dybdelæring

• Samarbeid mellom skole og bedrift/virksomhet

• Relasjonsarbeid i klasserommet med tanke på motivasjon, elevmedvirkning og tilpasset opplæring basert på den enkelte elevs yrkesvalg og –interesser.

• Forankring av opplæringen i elevenes yrkesinteresser/-valg og utdanningsplaner

• Tilpasset opplæring, i forhold til yrkesinteresser/-valg og utdanningsplaner

• Praktiske læringsformer i klasserom og verksted

• Samarbeid mellom skole og bedrift/virksomhet med tanke på YFF og lærling-/opplæringskontrakt

• Vurdering

• Bruk av digitale lærings- og vurderingsformer

• Flerfaglighet i program- og fellesfag

• Dybdelæring og yrkesretting av fellesfag og programfag

• Identifisering av elevers behov for oppfølging og tilrettelegging, og hvilke samarbeidsinstanser som kan bidra til å gi elevene et best mulig opplæringstilbud

• Bruk av elevsamtalen for å identifisere elevenes behov og interesser i yrkesopplæringen

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er samlingsbasert og består av 3 nettbaserte samlinger á 2 dager.
Arbeidsformer vil være dialogbaserte forelesninger, gruppearbeid/individuelt arbeid. Undervisningen/veiledningen er nettbasert.
Videre skal studentene prøve ut yrkesdidaktiske metoder på egen arbeidsplass.
Studentene skal arbeide med oppgaver og opplegg i samarbeid med kolleger på egen arbeidsplass.
Veiledning av fagansatte ved HiØ.
Studentene skal hospitere 2 dager i 3 valgfrie yrker som er relevante for utdanningsprogrammet studenten underviser i.

Arbeidsomfang

Det er forventet at studenten bruker om lag 400 timer i alt på dette emnet.

Praksis

Ingen.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

• Frammøte minst 80%

• Hospitere i tre valgfrie yrker som er relevante for utdanningsprogrammet studenten underviser i. Studentene skal følge en faglært ansatt ved bedriften/virksomheten, og skal være inntil 2 dager på hver arbeidsplass, til sammen 6 dager. Studentene skaffer selv hospiteringsplasser.

• Individuell dokumentasjon fra seks dager yrkesfaglig hospitering. Formålet er å legge grunnlag for analyse av fellestrekk for yrkene og yrkenes særpreg. Dokumentasjonen relateres til emnets læringsutbytteinnhold/fagstoff. Det skal leveres en arbeidslogg per yrke. Omfang: 800 ord (+/- ti prosent), + bilder, illustrasjoner og eventuelle vedlegg etc. Individuell muntlig presentasjon for kollegaer, av erfaringer fra hospiteringen med refleksjoner rundt hvordan dette kan få betydning for egen undervisningspraksis.
Fagansatt fra HiØ er tilstede under presentasjonene.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen på Zoom, varighet ca. 30 minutter som vurderes etter karakterregel A-F.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ingen.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem. I tillegg vil Utdanningsdirektoratet gjennomføre egne deltakerundersøkelser.

Litteratur

Eikeland, O., Hiim, H. & Schwencke, E. (2015). Yrkespedagogiske perspektiver. Oslo: Gyldendal akademiske

Haaland, G., & Nilsen, S. E. Pedlex norsk, s. (2020). Læring gjennom praksis: innhold og arbeidsmåter i yrkesopplæringen: en grunnbok i yrkesdidaktikk. Oslo: PEDLEX norsk skoleinformasjon.

Hansen, K. H., Hoel, T. L. & Haaland, G. (2015). Tett på yrkesopplæring: yrkesrelevant, tilpasset og samfunnstjenlig? Bergen: Fagbokforlaget

Nyen, T. & Tønder, A. H. (2014). Yrkesfagene under press. Oslo: Universitetsforlaget

Artikler: 

Bjelke, Bjørn Wilhelm. (2017). Læreplananalyse ved fag-/svenneprøven, forankret i arbeidslivets kompetansekrav. Scandinavian Journal of Vocations in Development, 2. doi: 10.7577/sjvd.2009

Bødtker-Lund, Daniel., Hansen, Kari., Haaland, Grete. & Vagle, Inger. (2017). Endringsbehov i norsk yrkesopplæring? - Elevers, lærlingers og yrkesfaglærere erfaringer med yrkesopplæring i Vg1. doi: https://doi.org/http://dx.doi.org/10.7577/sjvd.2577

Hansen, Kari Henriette. (2017). Hva er yrkesdidaktikk i dagens yrkesopplæring i skole?
Scandinavian Journal of Vocations in Development, 2. doi: 10.7577/sjvd.2134

Hansen, Marit. Engum. & Snoen, Else. (2016). Pedagogisk entreprenørskap i

læringsoppgaver. doi: DOI

Nore, Hæge. (2015). Re-Contextualizing Vocational Didactics in Norwegian Vocational Education and Training. International Journal for Research in Vocational Education and Training, 2(3), 182-194.
doi:10.13152/IJRVET.2.3.4

Nylund, M. & Gudmundson, B. (2017). Lärare eller hantverkare? Om betydelsen av yrkeslärares yrkesidentifikation för vad de värderar som viktig kunskap på Bygg- och anläggningsprogrammet: Teacher or craftsman? The importance of vocational teachers, professional identification for what they regard as important knowledge in the Building and construction programme. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 7(1), 64-87.
doi: http://www.njvet.ep.liu.se/article.asp?DOI=10.3384/njvet.2242-458X.177164

Spetalen, Halvor. (2017). Grunnleggende ferdigheter for arbeidslivet? Bruk og betydning i restaurant- og matfagyrker. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 7(1), 88-112. doi: 10.3384/njvet.2242-458X.177188

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:05:52