LSKMA11421 V4: Algebra, funksjoner og geometri 2 (Vår 2024)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
HiØ VIDERE
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Audun Rojahn Olafsen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i studiet Matematikk 2: 1.-7. trinn. Kompetanse for kvalitet (30 studiepoeng).

Absolutte forkunnskaper

Ingen utover opptakskrav

Anbefalte forkunnskaper

Ingen.

Undervisningssemester

Vår

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Kandidaten har • kunnskap om å arbeide med og undervise i ulike typer argumentasjonsformer og matematiske bevis innen tall og algebra • kunnskap om den systematiske oppbyggingen av matematiske teorier, spesielt innen plangeometri • kunnskap knyttet til progresjonen fra pre-algebra til algebra gjennom grunnskolen: begynneropplæring, overgangen fra barnehage til skole og overganger mellom trinnene i skolen. • kunnskap om hvilken betydning lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse har for elevers læring

Ferdigheter

Kandidaten kan • bruke varierte undervisningsformer forankret i teori og egen erfaring • vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring • arbeide teoriforankret og systematisk med kartlegging av matematikkvansker og opplæring tilpasset elever som har matematikkvansker

Generell kompetanse

Kandidaten kan • initiere og lede utviklingsarbeid knyttet til matematikkundervisning • kan reflektere over hvordan den digitale utviklingen endrer innhold og måter å arbeide med faget på

Innhold

Innholdet bygger på kompetansemålene i hovedtemaene algebra, funksjoner og geometri, fra gjeldende læreplan og på Nasjonale retningslinjer for fag i grunnskolelærerutdanning trinn 1-7. Der kan følgende lærestoff inngå:

Algebra: • videreføring av algebra, for eksempel regning med tall og variabler i de fire regneartene og kvadratsetningene • ligninger og ulikheter • argumentere matematisk for overgangen fra aritmetikk til algebra. For eksempel ulike sammenhenger i hundrekartet • enkel bevisføring

Funksjonslære:

• ulike representasjonsmåter for funksjoner og praktisk tolkning av funksjoner • derivasjon med praktisk tolkning • drøfting av polynomfunksjoner • digitalt arbeid med funksjoner

Geometri:

• geometriske steder og konstruksjoner • kjenne til euklidsk og ikke-euklidsk geometri • utforsking og bevis i geometri • ulike typer romlegemer • vektorer, kongruensavbildninger og symmetrier • enkel trigonometri • bruk av Geogebra • geometriske figurer og mønster med programmering

Til alle temaer overfor skal det knyttes fagdidaktikk. Det betyr at temaene tilknyttes barneskolens matematikk, at studentene oppdager elevenes tenkemåter og feilmønstre, at studentene får erfaring med kartleggingsmateriell, hjelpemidler, konkretiseringsmateriell.

Didaktiske temaer:

• matematikkvansker: kartlegging og strategiopplæring av elever med matematikkvansker • Tilpasset opplæring med fokus på mulighetene den teknologiske utviklingen gir • lærerens undervisningskunnskap i matematikk • internasjonale studier i matematikk - design, relevans, resultat og trender • problemløsning i matematikk • utvikle egne digitale læremidler og læringsforløp • grunnleggende ferdigheter i et digitalt perspektiv • algoritmisk tankegang og kreativ tankegang

Undervisnings- og læringsformer

Emnet går over ett semester, med en avsluttende eksamen. Studiet er organisert som samlinger. Det er tre samlinger på henholdsvis to, tre og to dager. Hver dag er seks timer. Utover samlingene vil undervisning og veiledning foregå nettbasert. Studentene skal møte varierte arbeidsformer som er relevante for lærernes skolehverdag. Studentene skal bruke ny faglig og fagdidaktikk kunnskap i utprøving i egen undervisning slik at det blir en nær tilknytning mellom studiet og skolehverdagen. IKT skal inngå som en sentral del av matematikkstudiet og brukes som et redskap for læring, veiledning, samarbeid og dokumentasjon.

Arbeidsomfang

Forventet arbeidsomfang for studenten: Ca. 400 timer.

Praksis

Studentene arbeider som lærere og skal ikke ha veiledet praksis. Enkelte arbeidskrav bygger på studentenes erfaringer fra egen undervisningspraksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

• Studentrettinger: Studentene skal gjennomføre 3 gjensidige studentrettinger. Disse består av matematikkfaglige og matematikkdidaktiske oppgaver og gis etter de enkelte samlingsdagene. Oppgavene gjøres individuelt mens rettingene skjer i par.

• Presentasjon og refleksjonsnotat: Studenten skal lage og prøve ut et undervisningsopplegg i Algebra, funksjoner eller geometri. Erfaringene fra utprøvingen skal presenteres for kolleger ved egen arbeidsplass. Dette kan gjøres individuelt eller i gruppe. Det skal skrives et refleksjonsnotat fra denne presentasjonen. Refleksjonsnotatet skrives individuelt.

Arbeidskrav må være godkjente før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

6 timers individuell skriftlig eksamen Kandidatene prøves i både matematikkfaglige og matematikkdidaktiske oppgaver. Tillatt hjelpemiddel: Numerisk kalkulator.

Karakterregel: A-F.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet, er vi avhengige av tilbakemeldinger fra studentene. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem. 

  • HiØ gjennomfører nettbaserte studentevalueringer

  • Prodekan utdanning, undervisningsleder og HiØ VIDERE følger opp evalueringsresultatet slik at det legges til rette for forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten. 

I tillegg gjennomfører Utdanningsdirektoratet en egen deltakerundersøkelse.

Litteratur

Oppdatert litteraturliste vil være tilgjengelig i Leganto ved semesterstart.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 18:21:28